Příprava a realizace projektů z pohledu pracovníka OIS
Obsah Žádost a její přílohy Podklady k podpisu smlouvy Osobní náklady, výběr dodavatelů, publicita, režijní výdaje, DPH Monitorovací ukazatelé Veřejná podpora, pravidlo „de minimis“ Monitoring a monitorovací zprávy
Žádost Doklady o právní subjektivitě žadatele - výpis z rejstříku veřejných výzkumných institucí (MŠMT) Územní rozhodnutí a doklady o prokázání vlastnických vztahů - doklady dle stavebního zákona, výpis z katastru nemovitostí Projektová dokumentace, rozpočet projektu Doklady o partnerství Stanovisko k posouzení vlivu projektu na životní prostředí EIA (posouzení vlivu na životní prostředí dle zákona č.100/2001 Sb.) Natura 2000 (zákon č.114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny)
6) Podklady pro posouzení finančního zdraví - daňová přiznání včetně příslušných příloh za poslední tři účetně uzavřené roky 7) Podklady pro ekonomické hodnocení projektu - studie proveditelnosti, analýza nákladů a přínosů 8) Průměrné evidenční počty přepočtené na fyzické osoby, počet zaměstnanců, průměrné přepočtené platy zaměstnanců (jednotková cena práce) 9) Ostatní – např. příslib certifikace na ***, čestná prohlášení, analýza výchozího stavu, analýza trhu, seznam ostatních projektů, zkušenosti zaměstnanců týmu projektu, …
K podpisu smlouvy smlouva o zřízení běžného účtu pravomocné stavební povolení doklad o zajištění finančního krytí aktualizovaný rozpočet a finanční plán
Osobní náklady, dodavatelé výkazy všech odpracovaných hodin jednotlivých pracovníků Výběr dodavatelů – dle jednotlivých OP ≤ 100.000,- Kč výběrové řízení není nutné, přímé podání zakázky 500.000,- Kč ≥ >100.000,- Kč zjednodušené výběrové řízení, výzva k podání nabídek zaslaná dopisem nejméně 3-5 dodavatelům 2.000.000,- Kč ≥ > 500.000,- Kč zjednodušená forma výběrového řízení (transparentnost, nediskriminační způsob, cena obvyklá v místě plnění) > 2.000.000,- Kč výběrové řízení dle zákona č. 40/2004 Sb. * Výběr dodavatelů dle JPD3
Publicita Publicita - povinnost informovat příjemce pomoci a širokou veřejnost o tom, že daný projekt je spolufinancován z EU, resp. ESF (veškeré publikace, prezentace, letáky, plakáty, internet,…) Projekt „Rekonstrukce východního křídla zámku Liblice“ byl spolufinancován Evropskou unií
Režijní výdaje Režijní výdaje jsou způsobilými výdaji za těchto předpokladů: - jsou vynaloženy v souladu s účelem projektu, - jsou potřebné k plnění cílů projektu, - jsou prokazatelně doloženy, - jsou vynaloženy v době realizace projektu, - jejich celková výše nepřesáhne určitou hodnotu stanovenou procentem z celkových způsobilých výdajů projektu
DPH pokud nemá konečný příjemce nárok na odpočet DPH na vstupu dle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, pak může zahrnout DPH mezi způsobilé výdaje pokud má konečný příjemce nárok na odpočet DPH na vstupu, pak DPH není pro tohoto konečného příjemce způsobilým výdajem
Monitorovací ukazatelé každý projekt se zaváže ke splnění určitých cílů, které pro potřeby projektu nazýváme monitorovací ukazatelé či indikátory jsou uvedeny ve smlouvě o financování a mají klíčový význam při hodnocení realizace projektu jejich plnění se vykazuje v monitorovacích zprávách nedodržení monitorovacích ukazatelů může vést k částečnému či úplnému odebrání poskytnuté dotace např. počet podpořených osob, počet nově vytvořených lůžek, počet kilometrů naučné stezky
Veřejná podpora jakákoliv forma podpory z veřejných zdrojů (EU + ČR) poskytovaná způsobem, který může narušit hospodářskou soutěž tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a členskými státy EU může se jednat tedy například o dotace a granty, zvýhodněné půjčky, úvěry, daňové úlevy, státní záruky, prodeje nemovitostí za nižší než tržní cenu, zvýhodněné nájmy, prominutí cla,…
Pravidlo „de minimis“ veřejná podpora malého rozsahu, která není právně v podstatě veřejnou podporou, neboť vzhledem ke své relativní nízké hodnotě není s to narušit hospodářskou soutěž ani ovlivnit obchod mezi členskými státy EU celková výše podpory de minimis poskytnuté jednomu podniku nesmí v kterémkoli tříletém období přesáhnout částku 200.000,- €
Monitoring - průběžné sledování, sběr dat a informací o projektech zabezpečuje dohled nad tím, aby finanční prostředky byly využity maximálně efektivně k naplnění cílů, které byly stanoveny slouží příjemcům i poskytovatelům podpory ke sledování průběhu realizace projektu i k případné včasné identifikaci možných rizik a zabránění chybám a nesrovnalostem
Monitorovací zpráva dvě části: věcná část (textová část pro popis realizace projektu ve Wordu) finanční část (tabulková část v Excelu, finanční plnění a naplňování monitor. indikátorů) odevzdává se v tištěné i v elektronické podobě předkládají se průběžné zprávy a zpráva závěrečná
Monitorovací zpráva Průběžná zpráva projektu musí obsahovat následující: stručný popis průběhu realizace projektu za dané období, přehled proběhlých kontrol projektu na místě, vysvětlující komentáře k odchylkám v projektu, plnění cílů dle navržených indikátorů, plán plánovaných aktivit na další období, popis realizované publicity, zapojení partnerů, popis souladu čerpání prostředků s rozpočtem, vysvětlení případných změn v čerpání rozpočtu, uvedení případných příjmů projektu.
Monitorovací zpráva V přílohách obsahuje: žádost o platbu, přehled zadávacích řízení a kopie dokladů souvisejícími se zadávacími řízeními, přehled poskytnutých veřejných podpor, kopie uzavřených smluv s dodavateli, soupisku účetních dokladů, kopie příslušných účetních dokladů, kopie měsíčních výpisů z účtu projektu.
Monitorovací zpráva Závěrečná zpráva hodnotí úspěšnost celého projektu a informuje o výsledcích a splnění aktivit realizovaných v rámci projektu její součástí je vyúčtování všech uznatelných výdajů projektu a kompletní přehled příjmů, výdajů a přijatých plateb obsahuje zprávu z externího auditu, pokud si ji projekt dle svých podmínek žádá
Děkuji za pozornost! Michaela Báštěcká bastecka@ssc.cas.cz