Česká inspekce životního prostředí Břehové porosty – příklady z praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Zpráva o činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE I Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Nástroje dotační politiky MŽP k ochraně půdy Ing. Jiří Klápště Odbor obecné ochrany přírody a krajiny MŽP.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Budování cyklostezek z pohledu správce vodních toků Mladá Boleslav Ing. Růžena Divecká Povodí Labe, státní podnik.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY Prameny právní úpravy, vývoj ochrany přírody a krajiny, současný stav, obecná a zvláštní ochrana, Natura 2000, odpovědnost, výkon.
1 Právní stav územního plánu po vydání změny Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Právní úprava územní ochrany přírody a krajiny v ČR
II. TÉMA Platné právní předpisy na ochranu dřevin rostoucích mimo les a povolování kácení (metodiky, ČSN, dohody)
Zahájení a průběh správního řízení
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Ochrana přírody a krajiny
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Řádné opravné prostředky
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Obecné výklady o důkazech
Zpráva o uplatňování územního plánu
Majetkoprávní vztahy a ochrana životního prostředí
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Ochrana člověka za mimořádných událostí
Vodní plochy jako VKP z pohledu práva
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
Územní plán Liberec.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Občanské soudní řízení I.
Řádné opravné prostředky
Občanské soudní řízení I.
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Moravské dopravní fórum
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Majetkoprávní problematika na úseku dálnic a silnic I. třídy
Kácení dřevin rostoucích mimo les
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Transkript prezentace:

Česká inspekce životního prostředí Břehové porosty – příklady z praxe Mgr. Zdeněk Papoušek Mgr. Jana Cháberová Ing. Jan Klapuš 18.12. 2017

Legislativa § 7 – ochrana dřevin podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny § 7 – ochrana dřevin Dřeviny jsou chráněny podle tohoto ustanovení před poškozováním a ničením, pokud se na ně nevztahuje ochrana přísnější (§ 46 a 48) nebo ochrana podle zvláštních předpisů.5) Péče o dřeviny, zejména jejich ošetřování a udržování je povinností vlastníků (vlastníkem dřeviny je vlastník pozemku, na kterém dřevina roste). Při výskytu nákazy dřevin epidemickými či jinými jejich vážnými chorobami, může orgán ochrany přírody uložit vlastníkům provedení nezbytných zásahů, včetně pokácení dřevin. Dřevina podle ZOPK = všechny dřeviny (stromy, keře, dřevité liány) rostoucí mimo pozemky určené k plnění funkcí lesa bez ohledu na jejich druh a původ. Poškozováním dřevin je míněn zásah, který způsobí podstatné a trvalé snížení jejich ekologických a estetických funkcí nebo bezprostředně či následně vede k jejich odumření.

Legislativa § 8 – povolení ke kácení dřevin Ke kácení dřevin je nezbytné povolení orgánu ochrany přírody, není-li dále stanoveno jinak. Povolení lze vydat ze závažných důvodů po vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin. Povolení není třeba ke kácení dřevin z důvodů pěstebních, to je za účelem obnovy porostů nebo při provádění výchovné probírky porostů, při údržbě břehových porostů prováděné při správě vodních toků, k odstraňování dřevin v ochranném pásmu zařízení elektrizační a plynárenské soustavy prováděném při provozování těchto soustav, k odstraňování dřevin v ochranném pásmu zařízení pro rozvod tepelné energie prováděném při provozování těchto zařízení, k odstraňování dřevin za účelem zajištění provozuschopnosti železniční dráhy nebo zajištění plynulé a bezpečné drážní dopravy na této dráze a z důvodů zdravotních, není-li v tomto zákoně stanoveno jinak. Kácení z těchto důvodů musí být oznámeno písemně nejméně 15 dnů předem orgánu ochrany přírody, který je může pozastavit, omezit nebo zakázat, pokud odporuje požadavkům na ochranu dřevin

Vymezení pojmů Břehové porosty – výtah z Metodického pokynu MŽP – vazba na vodní zákon viz dále Údržbu BP při správě vodních toků zajišťuje správce vodního toku tak, aby zůstaly zachovány funkce břehových porostů, a aby se tyto nestaly překážkou znemožňující plynulý odtok vody při povodni [§ 47 odst. 2 písm. b) zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a změně některých zákonů (vodní zákon)]. Správce vodního toku je podle § 49 odst. 1 písm. b) vodního zákona oprávněn odstraňovat nebo nově vysazovat stromy a keře na pozemcích v šířce 10, 8 a 6 metrů od břehové čáry vodního toku (podle druhu vodního toku dle § 49 odst. 2 vodního zákona). Při kácení těchto dřevin je nutné postupovat dle § 8 odst. 2 ZOPK (oznamovací režim). Jelikož se často jedná o kácení dřevin, které jsou součástí významného krajinného prvku podle § 3 odst. 1 písm. b) ZOPK (vodní tok, údolní niva), pak k zásahům, které by mohly vést k poškození nebo zničení nebo k ohrožení či oslabení ekologicko-stabilizační funkce významného krajinného prvku, je třeba závazné stanovisko OOP podle § 4 odst. 2 ZOPK, které představuje hlavní nástroj ochrany BP. (vazba na jiné chráněné zájmy – ZCHD, VKP; závazné stanovisko k zásahu do VKP § 4 odst. 2 ZOPK) Při obnově BP se přednostně využívají přirozené procesy (zejména kořenová a pařezová výmladnost, využití náletových dřevin). V případě výsadeb se využívají v místě původní druhy, které odpovídají daným stanovištním podmínkám.

Vymezení pojmů Břehové porosty – vodní zákon § 49 odst. 1 - Správci vodních toků jsou oprávněni b) z důvodu péče o koryta vodního toku a po projednání s vlastníky pozemků odstraňovat nebo nově vysazovat stromy a keře na pozemcích při něm v šířce podle odstavce 2 - § 49 odst. 2 Správci vodních toků mohou při výkonu správy vodního toku, pokud je to nezbytně nutné a po předchozím projednání s vlastníky pozemků užívat pozemků sousedících s korytem vodního toku, a to a) u vodních toků, které jsou vodními cestami dopravně významnými, nejvýše v šířce do 10 m od břehové čáry, b) u ostatních významných vodních toků jiných než pod písmenem a) nejvýše v šířce do 8 m od břehové čáry, c) u drobných vodních toků nejvýše v šířce do 6 m od břehové čáry. § 44 Protéká-li vodní tok po pozemku, který je evidován v katastru nemovitostí jako vodní plocha, je korytem vodního toku tento pozemek. Protéká-li vodní tok po pozemku, který není evidován v katastru nemovitostí jako vodní plocha, je korytem vodního toku část pozemku zahrnující dno a břehy koryta až po břehovou čáru určenou hladinou vody, která zpravidla stačí protékat tímto korytem, aniž se vylévá do přilehlého území. § 47 správou vodních toků se rozumí povinnost b) pečovat o koryta vodních toků, udržovat břehové porosty na pozemcích koryt vodních toků nebo na pozemcích s nimi sousedících v šířce podle § 49 odst. 2 tak, aby se nestaly překážkou znemožňující plynulý odtok vody při povodni, s přihlédnutím k tomu, aby jejich druhová skladba co nejvíce odpovídala přírodním podmínkám daného místa; to neplatí, jde-li o pozemky určené k plnění funkcí lesa

Vymezení pojmů Povinnosti vlastníků vodních děl - § 59 VZ Odst. 1 písm. i) u vodního díla sloužícího ke vzdouvání vody ve vodním toku udržovat na vlastní náklad v řádném stavu dno a břehy v oblasti vzdutí a starat se v něm o plynulý průtok vody, zejména odstraňovat nánosy a překážky, a je-li to technicky možné a ekonomicky únosné, vytvářet podmínky pro migraci vodních živočichů, nejde-li o stavby, Odst. 1 písm. j) odstraňovat náletové dřeviny z hrází sloužících k ochraně před povodněmi, ke vzdouvání vody nebo k akumulaci vody; na tyto povinnosti se s výjimkou ochrany památných stromů, zvláště chráněných druhů rostlin, zvláště chráněných živočichů a volně žijících ptáků, nevztahuje zákon o ochraně přírody a krajiny14a). Před jejich odstraněním, není-li nebezpečí z prodlení, je vlastník vodního díla povinen oznámit svůj záměr orgánu ochrany přírody

Postavení ČIŽP ČIŽP je veřejností vnímána jako orgán státní správy, na který se mohou občané obracet kdykoli se svými podněty v případě podezření z porušování zákona na úseku ochrany přírody a krajiny. = ČIŽP koná ve většině případů na základě podnětu

Břehové porosty - řízení Pokuty Podle § 88 ZOPK (správci vodních toků = PO) odst. 1 – až 1 000 000,- Kč (poškození dřevin, kácení bez povolení, nesplnění ohlašovací povinnosti, škodlivý zásah do VKP, nepříznivé ovlivnění přirozeného vývoje ZCHD atd.) odst. 2 – až 2 000 000,- Kč (narušení krajinného rázu, zničení VKP, zničení nebo usmrcení ZCHD, porušení ochranných podmínek ZCHÚ atd. ) Ostatní řízení § 66 – omezení nebo zákaz činnosti § 80 odst. 2 – omezení či zastavení škodlivé činnosti do doby odstranění nedostatků a příčin § 86 odst. 1 resp. 2 – opatření k nápravě

Poškození dřevin v důsledku zanedbané péče 2013 Příklady z praxe Povodí Labe Poškození dřevin v důsledku zanedbané péče 2013 Skupina 40 dřevin – 15 ex. lípy plstnaté poškozených od kovové konstrukce zabezpečující u mladých stromů správnou stabilitu Uložena pokuta dle § 88 odst. 1 písm. c) ZOPK ve výši 20.000,- Kč – neprovedenou odbornou péčí byla porušena povinnost daná § 7 odst. 1 ZOPK – správní delikt – poškození skupiny dřevin § 8 odst. 1 ZOPK Po podaném odvolání bylo odvolacím orgánem (MŽP) potvrzeno a 2014 nabylo právní moci

Příklady z praxe Povodí Vltavy Sedlecký potok § 80 odst. 2 – uloženo zastavit kácení, omezit odstraňování břehových porostů, zastavit terénní úpravy – PM 2013 § 88 odst. 1 písm. i) - škodlivý zásah do VKP – uložena pokuta výši 200.000,- PM 2014 (odvolání podáno opožděně) 3. § 88 odst. 2 písm. a) – uložena pokuta ve výši 500.000,- Kč – narušení krajinného rázu v přírodním parku, zásah bez souhlasu v koridorech, biocentrech atd. – Odvolacím orgánem bylo vráceno k novému projednání, posléze z důvodu uplynutí prekluzivní lhůty zastaveno

Jalový a Mourový potok v k.ú. Zaječov - kácení dřevin Příklady z praxe Povodí Vltavy Jalový a Mourový potok v k.ú. Zaječov - kácení dřevin - zadání prací – odstranění pouze těch dřevin, které se nachází v korytě potoka a brání volnému průtoku vody Vykáceno 39 ks dřevin Kácení nebylo oznámeno OOP 15 dnů předem Další kácení by mohlo být škodlivým zásahem do VKP (údolní niva potoka) – § 66 ZOPK přikázáno zdržet se škodlivé činnosti – Povodí Vltavy a zhotovitel Za provedené kácení byla zhotoviteli prací uložena pokuta ve výši 4.000,- Kč (jednalo se o FON)

Přehled sankčních řízení s podniky Povodí 2012- 2017 Příklady z praxe Přehled sankčních řízení s podniky Povodí 2012- 2017 Povodí Odry – 10.000,- § 88 odst. 1 písm. h) PM 2013 (neprovedení NV) Povodí Labe – 1.000.000,- § 88 odst. 2 písm. e) PM 2014 (ZCHD) Povodí Vltavy – 200.000,- § 88 odst. 1 písm. i) PM 2014 (BP, VKP) Povodí Labe – 20.000,- § 88 odst. 1 písm. c) PM 2014 (dřeviny) Povodí Moravy – 20.000,- § 88 odst. 2 písm. e) PM 2015 (VKP, ZCHD) Povodí Labe – 50.000,- § 88 odst. 2 písm. e) PM 2015 (ZCHD) Povodí Vltavy – 10.000,- § 88 odst. 1 písm. h) PM 2015 (BP, nesplnění ohl. pov.) Povodí Ohře – 5.000,- § 88 odst. 1 písm. h) PM 2016 (BP, nesplnění ohl. pov.) Další 4 řízení byla zastavena buď samotnou ČIŽP nebo odvolacím orgánem.

Přehled nesankčních PM řízení Aktuálně řešené případy Příklady z praxe Přehled nesankčních PM řízení § 66 - 4 případy (dřeviny, VKP, ZCHD) § 80 odst. 2 – 2 případy (BP, VKP, ZCHD, dřeviny) § 86 odst. - 2 případy (ve prospěch ZCHD, náhradní výsadba) Aktuálně řešené případy V současné době ČIŽP vede 2 kontroly v oblasti ZOPK s podniky Povodí.

Děkuji za pozornost Mgr. Zdeněk Papoušek (zdenek.papousek@cizp.cz) Mgr. Jana Cháberová (jana.chaberova@cizp.cz) Ing. Jan Klapuš (jan.klapus@cizp.cz)