ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA Úvod do studia, Základní vymezení správního práva, základní vymezení veřejné správy, vědecké pojetí správního práva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Co je právní řád a jeho historie Kdo může v ČR vydávat právní akty Právní odvětví ČR Soudy.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Bezpečnostní systém ČR
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Josef Středula, předseda ČMKOS
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Společné a koordinované politiky EU
Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Mezinárodní právo a jeho vliv
Výrobní faktory v organizaci
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA Úvod do studia, Základní vymezení správního práva, základní vymezení veřejné správy, vědecké pojetí správního práva.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA blok č
Občanské soudní řízení I.
Správní právo Soubor veřejnoprávních norem, které upravují organizaci a činnost veřejné správy Samostatné právní odvětví Předmět Metoda právní regulace.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název vzdělávacího materiálu
Prameny a normy finančního práva
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
Název projektu: Moderní škola
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Katedra finančního práva a národního hospodářství
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
přednášející: JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D.
Právní precedenty, soudcovské právo, význam soudní judikatury v kontinentálním právu
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
Organizace veřejné správy blok č. 1
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Mezinárodní právo veřejné - vztah mezinárodního a vnitrostátního práva
Obecné výklady o důkazech
Název projektu: Moderní škola
Veřejný majetek Majetek ÚSC
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Občanské soudní řízení I.
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Občanské soudní řízení I.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě Správní právo – pojem, zařazení, úloha, předmět, systém, prameny. Ústavní základy a právní regulace veřejné správy.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Veřejná správa - pojem, reformy, systém a trendy reforem v ČR
Transkript prezentace:

ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA Úvod do studia, Základní vymezení správního práva, základní vymezení veřejné správy, vědecké pojetí správního práva a správní věda PrF MU © petr průcha, 2016

K úvodu do studia struktura a zaměření výuky prameny ke studiu formy a metody výuky ukončení předmětu Předmět „Základy správního práva“ je ve struktuře výuky SP představován teorií správního práva, obecnými pojmy a instituty a základními otázkami právní úpravy organizace veřejné správy a záruk zákonnosti ve veřejné správě

Osnova výuky obecné části SP správní právo, pojem charakteristika veřejná správa, pojem a charakteristika vědecké pojetí správního práva a správní věda prameny správního práva, normy správního práva subjekty správního práva, správně právní vztahy základní vymezení organizace veřejné správy organizace územní správy se všeobecnou působností realizace činnosti veřejné správy záruky zákonnosti ve veřejné správě správně právní odpovědnost, správní trestání

správní právo - právním řádem výkonné moci ve sféře veřejné správy Základní vymezení správního práva POJEM SPRÁVNÍHO PRÁVA (jako právního odvětví) správní právo - právním řádem výkonné moci ve sféře veřejné správy

pohledy na správní právo . pohledy na správní právo mimo vnímání správního práva jako součásti právního řádu, či jako právního odvětví přichází v úvahu ještě chápání správního práva jako vědní discipliny pedagogické discipliny

SPRÁVNÍ PRÁVO jako PRÁVO VEŘEJNÉ právo veřejné a právo soukromé (právní dualismus) teorie mocenská teorie organická teorie zájmová

Z judikatury Za právo veřejné považuje Ústavní soud tu oblast práva, v níž jsou vztahy založené na nerovnosti zúčastněných subjektů, k soukromému právu patří vztahy založené na rovnosti. Veřejná moc je taková, která autoritativně rozhoduje o právech a povinnostech subjektů. Subjekt, o jehož právech a povinnostech rozhoduje orgán veřejné moci, není v rovném postavení s tímto orgánem a obsah rozhodnutí orgánu není dán na vůli subjektu. Hranice veřejné moci končí tam, kde začíná moc soukromá. Podle Nál. ÚS ze dne 23.6.1995, II. ÚS 86/95

. Veřejný zájem v konkrétní věci by měl být zjišťován v průběhu správního řízení na základě poměřování nejrůznějších partikulárních zájmů, po zvážení všech rozporů a připomínek. Z odůvodnění správního rozhodnutí pak musí zřetelně vyplynout, proč veřejný zájem převážil nad řadou jiných partikulárních zájmů. Veřejný zájem je třeba nalézt v procesu rozhodování o určité otázce (typicky např. o vyvlastňování) a nelze jej v konkrétní věci a priori stanovit. Z těchto důvodů je zjišťování veřejného zájmu v konkrétním případě typicky pravomocí moci výkonné a nikoliv zákonodárné. Podle Nál. ÚS ze dne 28.6.2005, PI. ÚS 24/04

pro správní právo jako právo veřejné je charakteristické, že: . pro správní právo jako právo veřejné je charakteristické, že: prosazuje a chrání veřejný zájem upravuje vztahy mezi nerovnými subjekty konkrétní obsah jeho realizace je autoritativně určován úřední mocí disponuje možností správní donucení, jakožto donucení veřejnou mocí

vývoj našeho SP od přelomu r. 1989/90 demokratická transformace reforma europeizace

PRÁVNÍ STÁT A SPRÁVNÍ PRÁVO naše správní právo součástí evropského kontinentálního typu právní kultury vázanost státu právem (legalita, legitimita) správní orgán může jen to, co je mu zákonem přikázáno, nebo dovoleno respekt k subjektivním právům každý má dovoleno vše, co nemá zákonem zakázáno lidskoprávní dimenze přednostní ochrana základních práv a svobod

Tzv. EVROPSKÉ SPRÁVNÍ PRÁVO v rovinách správní právo, společné evropským demokratickým státům, správní právo tzv. administrativní spolupráce států Evropy, správní právo Evropské unie

Základní vymezení veřejné správy VEŘEJNÁ SPRÁVA Veřejná správa (organizační a funkční pojetí) státní správa samospráva

Pojem a charakteristické rysy státní správy Státní správa - veřejná správa přičitatelná státu Veřejná správa vykonávaná státem, veřejnoprávními korporacemi, příp. dalšími vykonavateli (organizační aspekt) veřejná správa jako výkon státní moci (realizace obsahu aktů státní moci - funkční aspekt ) v tzv. smíšeném modelu - přenesení výkonu státní moci na samosprávné orgány

Pojem a charakteristické rysy samosprávy Samospráva - veřejná správa přičitatelná veřejnoprávním korporacím nestátního charakteru Tvorba a výkon vlastní samosprávné moci v tzv. smíšeném modelu - propůjčení výkonu státní moci samosprávným orgánům

Z judikatury: Ústavní soud ve spojení s Chartou místní samosprávy poukázal na limity svobody územní samosprávy, a to když v nálezu Pl. ÚS 34/02 uvedl: Český ústavní standard místní samosprávy je doplněn a obohacen standardem, který vyplývá z Charty místní samosprávy Pravidla jí vyjádřená jsou stěží přímo uplatnitelná (self-executing). Práva zaručená Chartou územní samosprávě smluvních stran jsou rámcová. Charta sama v řadě ustanovení počítá s podrobnou vnitrostátní právní úpravou, která zajisté představuje meze, ve kterých se územní samospráva bude pohybovat. Rozhodně nezaručuje úplnou svobodu územní samosprávy. Ta není evropskou tradicí. Zákony, popř. další předpisy podle volby a tradice smluvních stran mohou podrobně vymezovat okruh záležitostí spravovaných územní samosprávou včetně těch, které má samospráva za povinnost sledovat, její organizaci včetně podoby a postavení jednotlivých orgánů, určovat rámec pro hospodaření, přiznávat majetek a její finanční zdroje. Už vůbec Charta nečiní z územní samosprávy svrchovaná tělesa blížící se státům. (www.concourt.cz).

. Podle čl. 1 odst. 1 Ústavy je Česká republika mimo jiné jednotný stát; nejedná se o federaci či nadstátní integrační uskupení. Ústavně zaručená samospráva obcí a krajů je pouze jedním z prvků dělby moci mezi ústředními ústavními orgány a orgány samosprávy a projevem principu subsidiarity, z něhož vyplývá, že věci místního významu mají být v té míře, v níž mají vskutku specificky místní povahu, svěřeny regulaci na této úrovni systému veřejné správy. Samospráva krajů a obcí nemůže mít takový dosah, aby místními či regionálními regulacemi fakticky rozdrobila jednotný právní a ekonomický prostor České republiky na oblasti, v nichž budou platit zásadně odlišná pravidla. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 6. 2011, čj. 7 Ao 2/2011-127

Vztah státní správy a samosprávy Vzájemné nezasahování Vzájemný respekt Vzájemná součinnost

VĚDA SPRÁVNÍHO PRÁVA a SPRÁVNÍ VĚDA předmět a metody vědy správního práva předmět a metody správní vědy vztah vědy správního práva a správní vědy

SHRNUTÍ, ZÁVĚR