Sociologické aspekty ochrany spotřebitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
REKLAMA a její klady a zápory. Co je to REKLAMA ? Placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, obchodní značky nebo myšlenky. Slovo reklama vzniklo.
Lidská společnost digitálního věku
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Migrační tendence v Moravskoslezském kraji Ing. Jaromír Kartous oddělení regionálních analýz a informačních služeb Ostrava.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
2 Marketingové koncepce
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Úřad práce České republiky
Dějiny daňových teorií
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Analýza trhu biopotravin
Informace a informační zdroje
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Společenská odpovědnost ve školství
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Vznik pracovního poměru
Příkon, výkon, práce, účinnost elektrického proudu
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomika– národní hospodářství
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Sociální situace romských komunit v kontextu genderových rolí
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Katedra finančního práva a národního hospodářství
karel oliva Akademie věd ČR
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Digitální učební materiál
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Společnost a její typologie
Současná společnost a životní styl, generační problémy
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Charakteristika daňové evidence
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
GDPR aneb to chceme.
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Jak správně zacházet s knihou
Bublina jménem GDPR Petra Dolejšová, advokátka
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Mistrovská zkouška Jednání Sektorové rady
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Mapování regionální potřebnosti seniorských služeb a podpory
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Sociologické aspekty ochrany spotřebitele Formou vládní regulace chránící zájmy spotřebitele Ochrana spotřebitele, která je motivována tím, že spotřebitel je zpravidla ekonomicky a informačně méně vybaven než podnikatel Vzhledem k společenské situaci je regulací nezbytnou.  

Sociologický přístup k ochraně spotřebitele Metodologická východiska Příčiny sociální Komplexní Teoreticko-empirický Umění nedůvěry Sociologie práva –právo jako sociální jev Právo jako nástroj sociální kontroly Právo a sociální změna Jihomoravký kraj Údaje k 31.12.2007 Počet obyvatel 1 140 534 Narozené děti 12 371 Z toho chlapci 6 312 Z toho dívky 6 059 Zemřelí 11 774 Přirozený přírůstek 597 Přistěhovalí 16 883 Vystěhovalí 9 509 Přírůstek stěhováním 7 374 Přírůstek celkem 7 971 Počet sňatků 6287 Počet rozvodů 3369 Nar. Se nejvíce dětí od roku 1993 Nejvíce přibylo obyvatel na Brněnsku

Typy společnosti Vývoj společností a nutnost ochrany spotřebitele . Společnost tradiční Moderní Postmoderní

Současná společnost ·   Postindustriální ·   Spotřební · Masová ·   Anomická

Spotřební společnost ·   reklama ·  tlak na stále vyšší spotřebu ·   spotřeba určuje kým jsem · individualizace  ·   anomie

Kriteria sociálního postavení spotřebitele ekonomické mocensko politické kulturní subjektivně hodnotící povolání politická moc vzdělání prestiž povolání příjem podíl na řízení životní styl prestiž osobní bohatství sociální kontakty

Spotřebitelské socializace Formy kapitálu Zdravotní gramotnost

Stárnutí populace na tzv. stříbrná ekonomika

Behaviorální ekonomie   Jak drahé je zadarmo?

Spotřebitel mikroekonomie Racionálně jednající spotřebitel maximalizuje užitek. Ve svém rozhodování je omezen svým důchodem. Užitek plyne z preferencí spotřebitele. Rozhodování spotřebitele je volba takového spotřebního koše, který přináší maximální užitek. Jednotlivé spotřební situace porovnává spotřebitel z hlediska preferencí.

Zdraví jako hodnota Zdraví jako hodnota

Spotřební „jednání“ není vlastně spotřebitelem kontrolováno (spotřebitel ho nemá pod kontrolou) ve všech svých důsledcích. Lze proto konstatovat, že se jedná pouze o chování s určitým cílem.

Procento správných odpovědí na otázku obsahu tuku ve 100 g výrobku

Procento správných odpovědí o významu loga „Produkt může způsobit škodu na zdraví při nesprávném použití“

Martina Urbanová Děkuji za pozornost urbanovam@law.muni.cz