Týmová spolupráce při doprovázení pěstounských rodin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Nové pohledy na péči o dítě a rodinu v Dětském centru Čtyřlístek
Sociální služby SOZ.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zkušenosti OSPOD s hostitelskou péčí
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Závěry zahraničního výzkumu Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
ohroženým domácím násilím
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Transformace a sjednocení systému péče o ohrožené děti RNDr. Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
o.s. ISIS: jediné sdružení v Olomouckém kraji specializované výhradně na pomoc náhradním rodinám dvacetiletá tradice:
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
SOS dětské vesničky.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
STŘEP české centrum pro sanaci rodiny Podpůrné služby pro ohrožené a náhradní rodiny z pohledu NNO Nadační fond J &T, PSP ČR,
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Andrea Brožová Doubková
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
KONFERENCE Šance pro děti v ohrožení na Vysočině
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Pěstounská péče na přechodnou dobu Mgr. Kateřina Majerová.
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Systémový rozvoj a podpora nástrojů sociálně-právní ochrany dětí
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
OSPOD NOVÝ BOR A SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Mgr. Balážová Dana OSPOD Nový Bor
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Týmová spolupráce v zájmu dítěte pohledem pracovníka OSPOD Mgr
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Metodika Adopčního centra Průvodce pro práci s osvojitelskou rodinou
Financováno Nadací Sirius
Konference je financována Nadací Sirius
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Andrea Brožová Doubková
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Koncepční záměry MPSV v oblasti náhradní rodinné péče
Rodičovství biologické a pěstounské
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Týmová spolupráce při doprovázení pěstounských rodin „Děti v domovech vyrůstají, ale v rodinách mohou opravdu žít…“ Andrea Pavlištíková, metodik sociální práce v Centru psychologické pomoci 23.11.2017

Detašovaná pracoviště na území celého MSK Oblasti NRP se věnujeme již od roku 2003 Doprovázíme a podporujeme více než 390 pěstounských rodin Odbornou podporu poskytujeme také rodinám, které přijaly dítě do osvojení Náš tým je tvořen více než 50 odborníky z řad psychologů a sociálních pracovníků

Naše poslání a cíle v oblasti doprovázení Pomáhat a podporovat ohrožené děti a jejich rodiče nebo náhradní rodiče tak, aby děti mohly vyrůstat v bezpečném a přirozeném prostředí… Dlouhodobě a komplexně podporovat rodiny s dětmi v NRP (podpora při naplňování práv a potřeb dětí žijících v náhradní rodině, podpora a rozvoj kompetencí náhradních rodičů…) Dosáhnout stability situace dítěte (zajistit aby byly včas učiněny všechny kroky k tomu, aby dítě mělo pocit sounáležitosti, životní kontinuity a cítilo se v bezpečí…) Nejlepší cíl je ten, který odpovídá individuální situaci dítěte !!! „Čas dítěte plyne daleko rychleji než ten náš a je nezvratný…“

Podpora dítěte v pěstounské péče Děti, které přicházejí do NRP si s sebou přinášejí mnoho zážitků, zkušeností, pocitů, názorů, neviditelných i viditelných handicapů… Dítě potřebuje naplnit hlubokou touhu po pocitu bezpečí… Důvěra, pocit bezpečí a vazba mezi pěstounem a dítětem může vzniknout jen tehdy když je schopen přijmout dítě takové jaké je, bez výhrad a se vším co si s sebou přináší… Dítě přijme náhradního rodiče natolik, nakolik on přijme jeho… Dítě v pěstounské péči většinou nemá důvod věřit, že vztahy mezi lidmi jsou trvalé, bezpečné, že dospělí budou naplňovat jeho potřeby, které jsou velmi specifické s ohledem na jeho předchozí traumatické zážitky… „Potřeby dětí v pěstounské péči jsou velmi specifické a proto je důležité pečlivé vyhodnocení situace dítěte a následné vytvoření kvalitního plánu péče v rámci týmové spolupráce všech zainteresovaných subjektů“

P Proč je důležitá pravidelná podpora pěstouna? Zvládání problémů v chování u dětí, které zažily zanedbávání, trauma a týrání vyžaduje zvláštní znalosti a dovednosti pečující osoby Některé děti mají mnoho potřeb a naplnit tyto potřeby může být pro pěstouna velmi frustrující (dítě mnohdy nereaguje a pěstoun cítí, že vynaložené úsilí bylo zbytečné, schází mu zdroj radosti, dítě nic neoplácí…) Pěstoun musí rozumět tomu, že o dítě musí pěstoun začít pečovat v závislosti na jeho emocionální fázi vývoje (ne s ohledem na jeho biologický věk) Je nezbytné průběžně rozvíjet kompetence pěstouna v oblasti práce s traumatizovaným dítětem (terapeutické rodičovství) Pro pěstouna je důležitá pravidelná reflexe vývoje dítěte a jeho projevů s někým kdo mu rozumí a může mu pomoci pokud nastane obtížná situace „Žádný pěstoun nebo odborný pracovník v systému SPOD nemůže mít všechny dovednosti a zdroje nezbytné pro naplnění specifických potřeb dětí a rodin“

Multidisciplinární spolupráce ve prospěch dítěte v NRP OSPOD – sociální pracovník dítěte Doprovázející klíčový Psycholog Rodiče nebo jiní příbuzní Sociální rodičů (příbuzných) Pěstouni OSPOD – sociální pracovník pěstounů Soudce Školka Škola

Proč je důležitý multidisciplinární přístup? Jedině tak je možné… zajistit komplexní vyhodnocení situace dítěte, rodiny i komunity… určit aktuální stav dítěte a jeho potřeb… stanovit reálné cíle a kroky k jejich naplnění… průběžné vyhodnocování situace dítěte a další plánování… ujasnit si jednotlivé role a zodpovědnost v týmu… koordinovaně rozvíjet kompetence v oblasti práce s traumatizovaným dítěte u jednotlivých členů týmu… Jedině tak je možné dělat rozhodnutí, která budou v zájmu dítěte s ohledem na jeho individuální potřeby!!!

Doprovázení jako podpora kvality péče Doprovázení zahrnuje tři složky: PODPORU VZDĚLÁVÁNÍ KONTROLU Poskytovat kvalitní služby, znamená neustále se vzdělávat, hledat nové cesty a inspiraci... v praxi je potřeba průběžně reagovat na potřeby dítěte i pěstounů, ale doprovázet i v těžkých (krizových) chvílích kompetentní klíčový pracovník je schopen určit, co je v nejlepším zájmu dítěte ale potřebuje k tomu spolupráci ostatních…

Role klíčového pracovníka Klíčový sociální pracovník je náhradní rodině oporou a pomáhá ji vytvářet vhodné zázemí pro výkon pěstounské péče přičemž dbá na to, aby zájem a blaho dítěte byl nadřazen nad všemi ostatními zájmy Klíčový pracovník: Zjišťuje potřeby, zájmy a názory dětí a pěstounů Vyhodnocuje situaci dítěte a pečující rodiny Plánuje průběh výkonu pěstounské péče (zajišťuje potřebné služby odborníků) Zajištuje dohled nad naplňováním dohody o výkonu PP a odpovídá za sledování výkonu pěstounské péče (předává informace OSPOD) Vede spisovou dokumentaci o rodině NEOBEJDE SE BEZ EFEKTIVNÍ TÝMOVÉ SPOLUPRÁCE S DALŠÍMI SUBJEKTY !!!

Potřeby klíčového pracovníka? Profesní rozvoj (odborné znalosti, zkušenosti z praxe, lidský přístup…) Specializované vzdělávání a pravidelné intervize a supervize Zpracované metodické postupy organizace a reflexe jejich použití v praxi Navázat s pěstounem a dítětem důvěrný vztah (spíše přítel rodiny než úředník) Vysokou úroveň spolupráce týmu: OSPOD Doprovázející organizace Pěstouni Další odborníci Jako člen týmu nemůže ve svých krocích vycházet pouze z vlastního posouzení situace, potřebuje informace a pohledy dalších členů týmu aby nedošlo k subjektivnímu vyhodnocení situace V PRAXI MNOHDY DOCHÁZÍ MEZI ČLENY TÝMU K ODLIŠNÝM POHLEDŮM NA TO, CO JE V ZÁJMU DÍTĚTE, ALE JE NUTNO NAJÍT SPOLEČNÝ POHLED, KTERÝ BUDOU VŠICHNI RESPEKTOVAT!!!

Umíme naplňovat zájem dítěte v praxi? Různé pohledy na to, co je v nejlepším zájmu dítěte Konflikt rolí jednotlivých členů týmu Řešení sporů s ohledem na společné cíle Hledání optimálního řešení vyžaduje vždy respekt, vzájemně se doplňující role a především uvědomění si toho, že každé dítě to má jinak… „DĚTI ŽIJÍ OKAMŽIKEM“ „MY ODBORNÍCI PŘECE VÍME CO JE PRO NĚJ DOBRÉ…“

Role náhradního rodiče Náročná role, která s sebou přináší vedle radosti také celou řadu obtížných situací a zahrnuje mimo jiné tyto úkoly: 1. Chránit děti a starat se o ně (porozumět specifikům péče o děti v NRP, umět se vcítit do jejich pocitů a pomoci jim tyto pocity zvládnout…) 2. Naplňovat vývojové potřeby dětí a řešit jejich opožděný vývoj (uvědomění si skutečnosti, že dítě může mít nenaplněné základní potřeby, prožité ztráty a dopady s tímto související v projevech svého chování, porozumění významu identity dítěte a důležitosti práce s životním příběhem dítěte… ) 3. Podporovat vztahy mezi dětmi a jejich rodinami (práce s informacemi o původní rodině včetně respektování a podpory vztahů dětí k jejich biologické rodině i předchozím pečovatelům, např. PPD…) 4. Vytvářet pro děti bezpečné a pečující vztahy na celý život (umět navazovat a udržovat dlouhodobé vztahy a naučit to také přijaté dítě, pokud je to možné pomoci vytvořit podmínky pro návrat dítěte k původní rodině) 5. Pracovat jako člen týmu (považovat za samozřejmé, že budou spolupracovat s OSPOD a doprovázející organizací, rozumět významu týmové spolupráce pro naplňování potřeb dítěte) NEOBEJDE SE BEZ PODPORY A POMOCI ODBORNÍKŮ A BLÍZKÝCH!

Náročná role náhradního rodiče Má zákonem stanoveny práva a povinnosti při výkonu PP („Služba dítěti“) 24 hodin denně 7 dní v týdnů pečuje o dítě/děti se specifickými potřebami… Pomáhá dítěti získat ztracenou důvěru a zajistit pocit bezpečí… Dítě přijímá takové jaké je… Společně s dítětem přijímá také svým způsobem i jeho rodinu… Tato role vyžaduje hodně specifických dovedností, lásky, trpělivosti a času!!!

Na čem pracuje klíčový pracovník s pěstounem? Aby si dokázal připustit, že pečovat o dítě v NRP je náročná role vyžadující hodně času, empatie a úsilí a proto potřebuje týmovou podporu například při: Problémech s adaptací dítěte v rodině problémech vyplývajících z poruchy attachmentu problémech vyplývajících z naučených vzorců chování dítěte problémech kdy přijaté dítě nenaplňuje očekávání pěstouna problémech s konfliktem loajality dítěte problémech spojených se spolupráci s biologickou rodinou dítěte problémech vzniklých mezi přijatými a biologickými dětmi … Aby si pěstoun dokázal připustit, že jeho pohled na potřeby dítěte může být subjektivní (je ovlivněn jeho vnímáním dítěte a jeho vztahem k dítěti) „PŘI SVÉ PRÁCI SE KLÍČOVÝ PRACOVNÍK NEOBEJDE BEZ VŠÍMAVOSTI PĚSTOUNŮ K PROBLÉMŮM DÍTĚTE HNED NA ZAČÁTKU, DŘÍVE NEŽ SE SITUACE ZHORŠÍ…“

Kdo je hlavní koordinátor týmu SPOD? Orgán sociálně-právní ochrany dítěte: Je odpovědný za vyhodnocení situace dítěte a zpracování individuálního plánu ochrany dítěte na který může klíčový pracovník navázat při zahájení spolupráce a plánováním dalšího průběhu pobytu dítěte v pěstounské péči Co nám „doprovázejícím“ v praxi často chybí??? IPOD není zpracován nebo je zpracován pouze formálně; neobsahuje cíl zaměřený na dosažení stability dítěte a kroky nezbytné ke splnění tohoto cíle včetně časového rámce jednotlivých kroků; není projednán s klíčovým pracovníkem, pěstounem, dítětem; není pravidelně aktualizován s ohledem na potřeby dítěte a pěstouna Souběžné plánování OSPOD (práce s více možnostmi jak dosáhnout stability dítěte) Předávání informací Týmová spolupráce při nastavení formy a frekvence kontaktů dítěte s rodiči „POKUD OSPOD NENÍ ZAINTERESOVÁN NA PLÁNOVÁNÍ NEMŮŽE TÝM SPOD NIKDY DOBŘE FUNGOVAT“!!!

Kdy se v praxi daří týmová spolupráce? Pokud členové týmu: chápou společné cíle a úkoly a zajišťují sdílení informací vzájemně se respektují a váží si pohledu druhého sdílejí společné hodnoty a řídí se právními předpisy v oblasti SPOD snaží se porozumět tomu, co dítěti přináší pocit stability, předvídatelnosti a identity a získané informace zapracovávají do života dítěte uznávají přístup orientovaný na dítě mají kromě odborných znalostí také zkušenosti z praxe a především lidský přístup pravidelně vyhodnocují situaci a potřeby dítěte

Co neprospívá efektivní týmové spolupráci? Nejsou ujasněny role a kompetence jednotlivých členů týmu Členové týmu mají omezené kompetence (chybí jim specifické znalosti a dovednosti) Časté střídání členů týmu Nepředávání důležitých informací Nedostatek objektivity a prosazování vlastních způsobů řešení situace Nadměrné emocionální zapojení Členové týmu nesdílejí společné hodnoty (přístup orientovaný na potřeby dítěte, který musí být v souladu s hodnotami a předpisy pro výkon SPOD) Přetíženost členů týmů (nedostatečné zázemí) Omezený přístup k pomoci odborníků Situace dítěte a jeho potřeby nejsou pravidelně vyhodnocovány

Co ještě neprospívá efektivní týmové spolupráci? Konkurenční prostředí pro doprovázení pěstounských rodin Před rokem 2013 se tématem NRP na profesionální bázi zabývalo cca 20 organizací V současnosti působí v ČR cca 140 pověřených osob uzavírajících dohody o PP Bouřlivý rozvoj služeb na podporu výkonu NRP Časté přechody pěstounských rodin mezi doprovázejícími organizacemi Nedostatečné kompetence pracovníků doprovázejících organizací (jen odborné vzdělání nestačí …)

Co nám nejvíce chybí v praxi při péči o ohrožené děti? Pomáhat rodičům dětí zvládnout jejich život, protože cítí-li se dobře biologický rodič dítěte, cítí se dobře také dítě… Preventivní služby pro práci s ohroženou rodinou v režimu SPOD… Preventivní programy pro rodiče, kteří neumějí pečovat o své děti… Systematická ucelená odborná podpora rodičům, kteří nemohou zajišťovat péči o své děti… Z praxe je patrné, že pokud dojde k vytvoření státem garantovaného finančního prostoru pro nestátní neziskové organizace, může dojít velmi rychle k rozvoji dalších služeb potřebných k péči o ohrožené děti…

ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ Nejdůležitějším členem týmu je pěstoun, který je s dítětem v každodenním kontaktu a může tedy nejlépe vědět, co dítě opravdu potřebuje… Pěstounův pohled na potřeby dítěte však může být subjektivní (je ovlivněn svým vnímáním dítěte a vztahem k němu), proto je důležité aby pěstoun mimo jiné: rozuměl tomu, že vlastní žebříček životních hodnot a zkušeností může být odlišný od toho co dítě skutečně potřebuje rozuměl důležitosti otevřené komunikace s ostatními členy týmu vedl vzájemný dialog a respektoval pohledy ostatních členů týmu zohledňoval názor dítěte (s ohledem na jeho věk a rozumovou vyspělost) Bez řádné podpory a profesionální týmové spolupráce může dojít k selhání pěstounské péče... „Není nic těžšího než sledovat rozpad pěstounské rodiny a osud dítěte, které musí z rodiny pryč, a zažívá další ztrátu, odmítnutí a bolest, kterou si ponese celý život…“

„Nikdo z nás není tak chytrý jako my všichni dohromady“ „Nikdo z nás není tak chytrý jako my všichni dohromady“ japonské přísloví Děkuji za pozornost 