AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková STŘEDNÍ ŠKOLNÍ VĚK VY-32-INOVACE-PSY-208 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: žák, spolužák, identita, psychika, socializace
doba od 10 do 13 let Identita dítěte vyplývá ze zkušenosti se sebou samým důležité jsou názory, postoje a hodnocení jiných lidí sebedůvěru a sebeúctu dítěte podporují projevy pozitivních citových vztahů objevuje se racionální hodnocení identita se určuje i příslušností k určité sociální skupině (rodina, vrstevníci) dítě již není egocentrické, dokáže samo sebe posuzovat z více hledisek
dítě si začíná být vědomo stability vlastní identity začíná si uvědomovat originalitu vlastní identity je dobré, když usiluje o tzv. ideální identitu (na základě sebehodnocení a sebeúcty)
Psychika doba citové vyrovnanosti doba klidu a pohody (fáze latence dle Freuda) fáze přípravy na období dospívání dítě je optimistické, vidí svět spíše pozitivně
Socializace Role žáka: dochází ke změně postojů k učiteli jeho názor je již stabilnější Vztahy s vrstevníky: důležitá je identifikace s vrstevnickou skupinou vrstevnická skupina uspokojuje mnoho potřeb dítěte (bezpečí a citová jistota) ve skupině si osvojuje různé sociální kompetence
vrstevnická skupina si vytváří vlastní normy chování (spravedlnost, férovost apod.) důraz na společně sdílené aktivity preference vzájemné pomoci a solidarity vyhledávání skupiny stejného věku i vývojové úrovně potřeba identifikace se skupinou stejného pohlaví hodnocení vrstevníků dle zjevných projevů (příjemné či nepříjemné) sociálně zdatné děti bývají velmi populární, imponují ostatním
POUŽITÉ ZDROJE: VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2012. 536 s. ISBN 978-80-246-2153-1 Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003 www.glassschool.cz