Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí latinsky „cocietas“ zkoumá ji sociologie skupina lidí, kteří o sobě ví, komunikují spolu a tím mezi sebou vytváří vztahy lidská jednotka, žijící organizovaně na určitém místě a je obnovovaná sexuální reprodukcí svým trváním přesahuje jednotlivce
Lidská společnost síť mezilidských vztahů, které se ustavují vzájemnou komunikací soudržnost je zajištěna kulturou – jazyk, normy, hodnoty možnost dělení podle 3 kritérií: majetek vzdělání přístup k moci
Lidská společnost dělení skupin podle různých kritérií člení se na sociální útvary, skupiny – jakékoliv společenské seskupení dělení skupin podle různých kritérií (velikost, stabilita, funkce,…): členská referenční malá velká primární sekundární formální neformální otevřená polootevřená uzavřená
Sociální skupina - znaky společenské seskupení, minimálně 2 – 3 členové skupinové vědomí (pocit „MY“) společný cíl, společná činnost systém hodnot a norem hierarchie pozic a rolí
Malá skupina Velká skupina 3 – 45 členů osobní kontakt těsné sociální vztahy tvorba neformálních vztahů př. rodina, třída, zájmový kroužek 45 členů a více většinou formální anonymní lidé o sobě vědí, ale blíže se neznají prvky neosobnosti, lhostejnosti př. národ, studenti školy
Primární skupina Sekundární skupina menší počet členů (neformální vazby) výrazné až intimní vazby, osobní vztahy přináší pozitivní vazby a emoční uspokojení převládají city, vzájemné sympatie př. : rodina, přátelé, sousedství větší počet členů (formální vazby) vznikla za účelem dosažení cíle členové se neangažují celou osobností, neosobní vztahy řídí se předpisy př. : politická strana, pracovní kolektiv
Formální skupina Neformální skupina neosobní vztahy přesná hierarchie sociálních pozic vznikla nařízením, předpisy, pravidly, normami jasná pravidla př. : školní třída, vojenská jednotka, pracovní kolektiv vznikla z iniciativy s vazbou, obvykle emocionálního charakteru př. : zájmový kroužek, parta, rodina, sportovní kolektiv
Otevřená skupina Polootevřená skupina Uzavřená skupina volný pohyb svoboda rozhodování způsobilost ke změně možný vstup neosobní vztahy vznikla nařízením př. : školní třída není možný volný pohyb autoritářství kolektivismus stagnace př. : kasta, pánský klub
Členská skupina Referenční skupina jsme jejím členem dává jedinci model, s nímž se porovnává její mínění, přesvědčení a rozhodování jsou rozhodující pro členy ovlivňuje naše myšlení Vnitřní, vnější
Vedení skupiny demokratické autokratické liberální nejtěžší diskuse argumentace spolupráce vysoká výkonnost rozhoduje vůdce zárodky konfliktu ztráta výkonnosti slabý vůdce nestálá struktura každý dělá co chce neefektivní
Spolupráce ve skupinách hierarchický model – síť vztahů podřízenosti a nadřízenosti synergický model – spontánnost, každý řídí sám sebe a přitom spolupracuje s ostatními