Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Od skupiny ke kooperaci

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Od skupiny ke kooperaci"— Transkript prezentace:

1 Od skupiny ke kooperaci
© Mgr. Dana Svobodová

2 Obsah Skupinová práce není kooperace
Tvorba skupin, role a pravidla práce ve skupině Znaky kooperativního učení Role pravidla v kooperující skupině Techniky kooperativního učení Výhody a rizika kooperativního učení Hodnocení práce ve skupině a kooperativního učení © Mgr. Dana Svobodová

3 Co dokážeme dnes společně, příště zvládneme sami.
Motto: Co dokážeme dnes společně, příště zvládneme sami.

4 Skupinová práce není kooperace:
Skupiny = způsob uspořádání v učebně, organizační podoba. Kooperace = způsob práce, techniky; to co se ve skupině děje. Uspořádání učebny: Pracovní místa – „hnízda“ lze uspořádat: do podkovy, do V, v kombinaci s místy pro individuální práci. © Mgr. Dana Svobodová

5 Tvorba skupin: Znaky kooperativního učení: dle přání dětí,
náhodnou volbou – losem, cílená - řízená učitelem, ale navenek náhodná. Znaky kooperativního učení: pozitivní vzájemná závislost, interakce tváří v tvář, osobní odpovědnost jednotlivce, formování a využití interpersonálních a skupinových dovedností, reflexe skupinové činnosti. © Mgr. Dana Svobodová

6 Jak začínat: nechat žáky ve dvojicích (v lavicích) mluvit o výkladu učitele v menších skupinách nechat žáky diskutovat nechat žáky pronášet nahlas názory na předložený problém odstranit orientaci na chybu © Mgr. Dana Svobodová

7 Role v kooperující skupině:
„Základní“ role ve skupině: koordinátor, vedoucí pracovník s informacemi (badatel) zapisovatel pozorovatel Jiné pojetí rolí vedoucí, organizátor chrlič nápadů realizátor realista časoměřič kritik © Mgr. Dana Svobodová

8 Pravidla pro práci ve skupině
Pravidla jsou: jasná stručná srozumitelná akceptovatelná Doporučení: Tvořme pravidla společně se svými žáky. Používejme pozitivní formulaci (rozdíl mezi „Nekřič! a Mluv potichu.“ vnímáme jistě všichni…)

9 Techniky týmové spolupráce:
metoda barevných papírů třífázový rozhovor bzučící skupiny, sněhová koule (pyramida), překřížené skupiny © Mgr. Dana Svobodová

10 Hodnocení skupinové práce
Žáci žádají zpětnou vazbu (potřebuje ji i učitel?) Co nám říká známka? Vnější a vnitřní hodnocení skupin Nabídka alternativních způsobů hodnocení skupiny a kooperující skupiny.

11 Výhody a rizika kooperace:
Lze dosahovat cílů ve třech oblastech zároveň: poznávací nebo intelektová sociální řešení problémů Rizika: dominantní žák ve skupině, žáci se slabšími schopnostmi, ostýchaví žáci, hodnocení činnosti, konflikty ve skupině, obtížný úkol, problémy s kázní, hluk ve třídě © Mgr. Dana Svobodová

12 Literatura: Hana Kasíková: Kooperativní učení, kooperativní škola
Suzan Kovaliková: Integrovaná tématická výuka Chris Kyriacou: Klíčové dovednosti učitele Pasch, Gardner: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině © Mgr. Dana Svobodová

13 Děkuji Vám za pozornost a těším se na setkání při další vzdělávací akci.
Mgr. Dana Svobodová lektorka, kouč, supervizorka ŠVP bývalá ředitelka ZŠ, koordinátorka ŠVP členka republikové rady APZŠ členka redakční rady Kafometu


Stáhnout ppt "Od skupiny ke kooperaci"

Podobné prezentace


Reklamy Google