Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_07_Síla – opakování 6.roč. Téma: 10B_Fy 7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 3.12.2012 v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k opakování učiva síla. Žáci si připomenou pojem gravitační síla a tíha, zopakují si účinky síly na těleso, znázornění síly, ….
SÍLA opakování - 6.ročník ?
Poznáš známého fyzika na obrázku? Nápověda: Správná odpověď: Sir Isaac Newton (4.ledna 1643 – 31.března 1727 v Londýně byl anglický fyzik, matematik, astronom, přírodní filosof, alchymista a teolog, jenž bývá často považován za jednu z nejvlivnějších osob v dějinách lidstva.
Gravitační síla, tíha tělesa Gravitační sílu označujeme …. a tíhu těles označujeme …. . Na konkrétních příkladech vysvětlete existenci gravitační síly. Urči, jak velkou gravitační silou jsi přitahován k Zemi. Na ruce mám položenou čokoládu o hmotnosti 100g, čokoláda má tíhu ….. a na ruku působí silou …… Těleso, které má na Zemi tíhu 600N, bude mít na ostatních planetách stejnou/jinou tíhu. Na siloměr jsme zavěsili sáček s bonbóny a změřili tíhu 1,5N. Sáček s bonbóny má hmotnost …….
Urči, které přístroje jsou zde znázorněny a k čemu slouží.
Zapiš písmena u vět, ve kterých je slovo síla použito správně ve fyzikálním významu. o)Myšlenky mají sílu, která ovlivňuje náš každodenní život, více než si uvědomujete. s)Tenisová raketa působí silou na míček. u)Magnet přitahuje ocelovou kuličku magnetickou silou. k)Pěvecká soutěž nemusí být jen o talentu, ale i o síle lidskosti. a)Není divu, že se síla zvyku někdy označuje jako druhá přirozenost, tedy vliv, který silně působí na náš život. p)Pružina se prodlouží tím víc, čím větší silou na ni působíme. v)Síla lásky tě může jak vichr smést, síla lásky tě může ke hvězdám nést. e)Účinky síly na těleso mohou být pohybové a deformační. r)Síla může uvést těleso do pohybu nebo ho zastavit. o)Jirka vám sdělí vše o nástroji sledujícího sílu webových stránek.
Síla je odvozená fyzikální veličina, kterou značíme …. V jakých jednotkách měříme sílu? Kterým měřidlem sílu měříme? Popiš hlavní části siloměru… Vysvětli důležitost údaje o měřícím rozsahu siloměru.
Účinky síly na těleso Působením síly můžeme: uvést těleso z klidu do pohybu, uvést těleso z pohybu do klidu, změnit směr pohybu tělesa, zdeformovat těleso dočasně nebo trvale. Účinky síly na těleso mohou být : pohybové, deformační. K uvedeným účinkům sděl konkrétní příklady.
Účinky síly závisí na bodě, ve kterém působí = PŮSOBIŠTI SÍLY. Znázornění síly V případě a) i b) působíme stejně velkou silou na věšák. Bude účinek sil v obou dvou případech stejný? a V případě a)věšák se překlopí na zem, b)věšák se posune. E účinek b Účinky síly závisí na bodě, ve kterém působí = PŮSOBIŠTI SÍLY.
Účinky síly závisí na VELIKOSTI SÍLY. Znázornění síly a b V případě a)posunuje skříní mravenec a v případě b)kulturista. Budou v obou případech posuvné účinky shodné? Účinky síly závisí na VELIKOSTI SÍLY.
Účinky síly závisí NA SMĚRU PŮSOBENÍ SÍLY. Znázornění síly b a Fotbalisté kopnou do míče stejnou silou v uvedeném směru. Bude účinek síly v případě a) i b) totožný? Účinky síly závisí NA SMĚRU PŮSOBENÍ SÍLY.
Znázornění síly Účinky síly závisí: na směru působení síly, na velikosti síly, na působišti síly. To vše musí být obsaženo v grafickém znázornění sil!
Znázornění síly Zvolíme měřítko (např. 1cm = 0,5N). Narýsujeme přímku, v jejímž směru síla působí. Označíme působiště P. Naneseme velikost síly (od působiště), zakončíme šipkou.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, spol. s r.o., 2000, ISBN 80-7196-119-1. MÍČEK, Arnošt; KROUPA, Roman. Fyzika 2. Brno: Tvořivá škola, 2009, ISBN 80-903397-7-4. AUTOR NEUVEDEN. wikimedia commons [online]. [cit. 3.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GodfreyKneller-IsaacNewton-1689.jpg AUTOR NEUVEDEN. wikimedia commons [online]. [cit. 3.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton THOMAS, Jim. wikimedia commons [online]. [cit. 3.8.2012]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Plumb
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje: AUTOR NEUVEDEN. Fyzika [online]. [cit. 3.8.2012]. Dostupný na WWW: http://fyzika.zskrestova.cz/?p=361 AUTOR NEUVEDEN. amper [online]. [cit. 3.8.2012]. Dostupný na WWW: http://amper.ped.muni.cz/~xstibor/pokusy/cislo1.htm AUTOR NEUVEDEN. vyuka.ic [online]. [cit. 3.8.2012]. Dostupný na WWW: http://vyuka.ic.cz/sily/index.htm Obrázky vlastní tvorby. Obrázky jsou použity i z galerie Microsoft office.