Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu"— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_13 Skládání různoběžných sil. Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3. Pořadové číslo DUM:13. Autor: Mgr. Milan Žižka

2 Anotace: PowerPointová Prezentace seznamuje se skládáním různoběžných sil.
Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 12 – 13 let Klíčová slova Síla, složky, výslednice.

3 Skládání různoběžných sil
V praxi často síly, které působí na těleso, svírají nějaký úhel.

4 1. Narýsujeme první sílu velkou 6 N. Směr není zadán – zvolíme ho.
Různoběžné síly Dvě síly – jedna o velikosti 6 N a druhá velká 4 N – spolu svírají pravý úhel. Narýsuj tyto síly. 1. Narýsujeme první sílu velkou 6 N. Směr není zadán – zvolíme ho. 2. Proti směru hodinových ručiček naneseme zadaný úhel 90°. Narýsujeme přímku, která prochází působištěm první síly. F1 = 6 N F2 = 4 N 90° 3. Na tuto přímku – nositelku síly – naneseme druhou sílu 4 N. Měřítko: 1 cm ≙1 N

5 Nyní tyto síly složme, tedy najděme sílu, která svým účinkem tyto síly nahradí.
Různoběžné síly (s ohledem na složitost řešení) budeme skládat pouze graficky.

6 Skládání různoběžných sil
Nakreslíme síly F1 a F2, které svírají daný úhel. Doplníme obrazec na rovnoběžník, tj. narýsujeme rovnoběžky se silou F1 a silou F2. Narýsujeme úhlopříčku procházející společným působištěm. F = 7 N F2 = 4 N F1 = 6 N Změříme délku úhlopříčky – zjistíme velikost výslednice.

7 Velikost výslednice je dána velikostí úhlopříčky rovnoběžníku sil.
Změřením velikosti úhlopříčky – v našem případě 7 cm, určíme velikost výslednice – 7 N. Velikost výslednice je dána velikostí úhlopříčky rovnoběžníku sil.

8 Když dva chlapci táhnou saně a jdou vedle sebe, nejedná se o skládání sil stejného směru, protože popruhy, za které chlapci táhnou, svírají určitý úhel. 1. úkol Dva chlapci táhnou saně. První působí silou 30 N, druhý silou 40 N. Směry sil svírají spolu úhel 30°. Najdi graficky velikost výslednice. Narýsuj ve vhodném měřítku. Např.: 1 cm ≙10 N

9 Řešení pro úhel 30°. F1 F 30° F2 Velikost výslednice F je 6,7 N

10 2. úkol Jak se změní výsledná síla, když se úhel, ve kterém chlapci táhnou saně, zvětší na 60°? F1 60° F2 Úlohu řeš opět graficky. Zvol vhodné měřítko, např.: 1 cm ≙10 N

11 Řešení pro úhel 60°. 3.úkol Velikost výslednice F je 6 N
Jak se změní velikost výslednice, když se zvětšuje úhel mezi směry sil? Pokus se vyslovit závěr: ………………….

12 Závěr Při zvětšování úhlu mezi silami se velikost výslednice zmenšuje.
Zdroj obrázků: Galerie MS Office: a vlastní práce.


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google