Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
TUHNUTÍ. TÁNÍ – opakování a) Je přeměna pevné látky na látku kapalnou. b) Probíhá při teplotě tání (u krystalické látky). c) Těleso teplo přijímá. d)
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vypařování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkOsmý - tercie Stručný.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změny skupenství látky TÉMATICKÝ CELEK:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku.Slouží k naučení nového učiva. Žák na základě dvou pokusů vyjádří závěry týkající se tání látky.Žák se.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_VZORY_PODSTATNYCH_JMEN_RODU_MUZSKEHO
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_KRUH_A_KRUZNICE Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Změny skupenství látky
zpracovaný v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_03_STRIDANI_ROCNICH_OBDOBI
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Skupenské teplo tání (tuhnutí)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DRUHY_CAR Název materiálu: Druhy čar
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Teplo.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_REC_PRIMA_A_NEPRIMA Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_PRIDAVNA_JMENA Název materiálu:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_TRIDENI_OVOCE Název materiálu:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_NAKLONENA_ROVINA Název materiálu:
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
zpracovaný v rámci projektu
Změny skupenství Tání a tuhnutí
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Vzájemné silové působení těles
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_STAVBA_TELA_ZVIRAT Název materiálu:
Závislost elektrického odporu
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Člověk a příroda – fyzika
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_GEOMETRICKA_TELESA Název materiálu:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_TROJUHELNIKOVA_NEROVNOST
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu: Tání a tuhnutí látek Předmět: Fyzika Ročník: 8. Časová dotace: 45 min. Datum ověření: 23. 1. 2013 Jméno autora: PaedDr. Dalibor Přibyla Klíčová slova: Skupenství látek, krystalická látka, tání , tuhnutí, měrné skupenské teplo tání Výchovné a vzdělávací cíle: Abstrakci pojmů převést do praktického myšlení, vyjádřit princip interakce vztahů mezi pevnou látkou a její přeměnou v kapalinu v závislosti na teplotě, tlaku a dodaném teple. Rozvíjené klíčové kompetence: Kompetence k učení – orientuje se v užívaných termínech, značkách symbolech Kompetence k řešení problémů – samostatně řeší problémy a ověřuje správnost jejich řešení Kompetence pracovní – využívá teoretické poznatky k vlastnímu poznávání fyzikálních procesů v praxi Anotace, metodický list: Interaktivní prezentace zapojuje a rozvíjí percepci smyslů žáka, usnadňuje fixaci poznatků a chápání podstaty fyzikálních jevů s využitím animačních procesů. Použité zdroje: Učebnice Prometheus - 8. třída, texty – vlastní http://www.naseinfo.cz/clanky/zdravi-a-pece/hubnuti/pitny-rezim/kolik-vypit-vody http://www.villa-holiday.cz/okoli-a-volny-cas http://www.tradicnirecepty.cz/napoje/koktejly-big-bamboo/ Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace

Fyzika 8. třída Tání a tuhnutí látek Skupenství látek je možné měnit změnou teploty nebo tlaku. Kapalné skupenství látky se může měnit na pevné skupenství látky - děj může probíhat i naopak. Typickým příkladem je proces voda – led.

Změny skupenství látek Rozeznáváme tři skupenství- plynné, pevné a kapalné. Skupenství látek závisí na pohybu atomů a molekul. Například voda se vyskytuje jako krystalický sníh, kapalná voda nebo jako vodní pára. Říkáme - Voda mrzne - Voda se vypařuje - Led taje Skupenství látek se liší vzdálenostmi molekul a atomů a jejich vzájemným silovým působením.

Tání a tuhnutí Různé krystalické látky mají různé teploty tání. Příklad: Led taje pod bruslí, kde je větší tlak, při nižší teplotě. Tření brusle o led způsobí, že pod ní vzniká vrstvička vody, která usnadňuje bruslení. Krystalický cukr změní skupenství (zkaramelizuje) při jiné teplotě a množství tepla.

Měrné skupenské teplo tání je teplo, které přijme 1kg pevné látky, při teplotě tání, kdy se pevná látka změní v kapalinu, ale teplota zůstane stejná Příklad: kostka ledu, když ji dodáme teplo, se rozpustí na vodu, ale její teplota zůstane stejná. Různé látky mají různá skupenská tepla tání.

Měrné skupenské teplo tání značka lt [J/kg] pro různé látky najdeme hodnoty lt v tabulkách Voda 334 [kJ/kg] Cukr 56 [kJ/kg] Měď 204 [kJ/kg] Křemík 1650 [kJ/kg]