www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín VY_32_INOVACE_49_09 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Základy etiky Téma Tematická oblast Název Moderní etické koncepce Autor Mgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročník Srpen 2012, technické lyceum 3. roč. Anotace Vysvětlení a diskuse o moderních etických koncepcích Přínos/cílové kompetence Další možnosti chápání významu morálky v životě člověka www.zlinskedumy.cz
Moderní etické koncepce - úvod Vysvětlení moderních etických koncepcí 19. a 20.století a diskuze o nich
Moderní etické koncepce Myslíte si, že většina lidí žije šťastným životem? 2) Myslíte si, že vy jste šťastní? 3) Co vám chybí k tomu, aby jste byli šťastní?
Tři složky člověka 1) tělo – materiální zabezpečení, strava 2)duševní oblast – city, vzájemné vztahy, psychika 3)duchovní oblast – touha po poznání pravdy,smyslu věcí, touha po nepoznaných věcech,víra transcendentno - nadpřirozeno
všechny tři složky člověka musí být v souladu, jinak by došlo k rozpadu člověka přesto vznikají koncepce, které upřednostňují jednu ze složek člověka Co si myslíte, která ze složek člověka je pro vás nejdůležitější?
Moderní etické koncepce Na základě upřednostnění některé ze složek vznikají tyto koncepce:
Hedonismus hedoné- slast, požitek -přeceňuje oblast tělesnou – jídlo, pití, alkohol, drogy, sex - honba za penězmi, které mohou člověku uskutečnit splnění těchto věcí, bez ohledu na mravnost
Eudaimonismus – morálka duševního blaha - radost z poznání, umělecké prožitky, radost ze cti a slávy
Utilitarianismus -utile – užitečné -vznikl v Anglii v 19.století, jako opozice proti hedonismu a eudaimonismu -zakladatelé J.Bentham a J.Mill
J.Bentham J.S.Mill
podle utilitarianismu je správný čin tehdy, pokud je užitečný pro dosahování štěstí mravně žádoucí(správné) jednání je to, které je žádáno,pokud se člověk nechová podle pravidel, následují sankce. -sankce vnitřní – fyzická nelibost, výčitky svědomí -sankce vnější – trestní postih, boží trest
Utilitarianismus činu – vykonej ten čin, který vede k největšímu užitku Utilitarianismus pravidla – vykonej ten čin, který zpravidla vede k užitku Jak vnímáte rozdíl, mezi těmito definicemi?
Utilitarianismus činu je schopen omluvit chování, které je z hlediska morálky nepřípustné, např. milosrdnou lež
Utilitaristé se domnívají, že nejvyšším kritériem pro posuzování jednání je užitek, protože: - lidé orientují své jednání na povinnost - přináší co možná největší štěstí co možná nejvíce lidem - lidé se na tom dohodli uzavřením společenské smlouvy - dosažením užitečnosti plníme závazky k Bohu
Zdroje a prameny HLADÍK, Jaroslav. Společenské vědy v kostce. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, 108 s. ISBN 80-720-0044-6. EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN 80-862-8568-5. BLAŽKOVÁ, Miloslava. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-118-3. ČADOVÁ, Barbara, Jana PETRŽELOVÁ a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN 978-80-253-0600-0.
Zdroje a prameny http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jeremy_Bentham_by_Henry_William_Pickersgill_detail.jpg, 14.8.2012 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:John-stuart-mill_1.jpg, 14.8.2012