Zákon o spotřebitelském úvěru –

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Informace fyzických a právnických osob na Portálu veřejné správy Ing. Pavel Tesař, projektový manažer odbor eGovernmentu
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
FINANČNÍ ZABEZPEČENÍ PODMÍNEK PRO ČINNOST ASISTENTŮ PEDAGOGA.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Družstevní bytová výstavba
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Financování činnosti korporací
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Zákon o sociálním podnikání
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Měnová soustava, měnová politika
Státní organizace.
Kód vzdělávacího materiálu:
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Příjmy z kapitálového majetku
Cvičení 4 Právní formy podniku.
Mlčenlivost a nezávislost národního preventivního mechanismu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FINANČNÍ GRAMOTNOST RPSN, HODNOCENÍ ÚVĚRU ZŠ HEJNICE Z. Hyxa.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financování činnosti korporací
Prameny a normy finančního práva
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Digitální učební materiál
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
GE Money Bank.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Část X: Finanční řízení stavební spořitelny
Principy fungování spolku BISON
Sebehodnocení školy z pohledu zřizovatele (obce)
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Část IV: Regulace a omezení spotřebitelských úvěrů
Ing. Mgr. Zuzana Fišerová
Transpozice evropské spotřebitelské legislativy a její vymahatelnost
Část IV: Regulace a omezení spotřebitelských úvěrů
Seminář o stavebním spoření
Finanční arbitr 17. dubna 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Seminář o stavebním spoření
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

Zákon o spotřebitelském úvěru – změny v regulaci a dopad na obce jako poskytovatele úvěru Milan Indra Ministerstvo financí XX. Celostátní finanční konference 2. listopadu 2017 Praha

Výchozí situace I. špatná důvěryhodnost nebankovního sektoru poškozování klientů výjimky z regulace absence právní úpravy sjednávání hypotečních úvěrů (úvěrů na bydlení) limitovaná finanční gramotnost občanů

Výchozí situace II. Vysoký počet „úvěrových živnostníků“ Licenční a dohledový triumvirát Zdroje: ČNB, ČLFA, MPO

Výchozí situace III. Objem zadlužení domácností ve vybraných zemích EU (jako % HDP) Zdroje: ECB, Eurostat, výpočty MF

Výchozí situace IV. Celkové zadlužení domácností Zdroj: ČNB, MF, výpočty MF

Výchozí situace V. Dlužníci v potížích vývoj podílu bankovních úvěrů v selhání… … a podíl nebankovních úvěrů v selhání (2014) Zdroje: ČNB, , ČLFA, SOLUS ,MF výpočty

Výchozí situace VI. …potíže souvisejí s limitovanou finanční gramotností 57 % domácností nesestavuje rozpočet 14 % lidí řeší problém s nesplácením další půjčkou 34 % osob podepíše smlouvu bez jejího pečlivého prostudování, 7 % ji podepíše, přestože jí nerozumí 6 osob z 10 zvládne spočítat příklad na jednoduché úročení, 3 z 10 primitivní příklad na složené úročení jen 15 % osob skutečně chápe význam ukazatele RPSN

Zákon o spotřebitelském úvěru (ZSÚ) Základní charakteristika ucelená úprava spotřebitelských úvěrů (na spotřebu i na bydlení) transpozice směrnice 2014/17/EU o úvěrech na bydlení minimální harmonizace (možnost států přijmout přísnější pravidla) Hlavní změny posouzení úvěruschopnosti, předsmluvní informace předčasné splacení zastropování sankcí sjednocení způsobů distribuce a požadavků na odbornost s ostatními sektory finančního trhu

Proč ZSÚ dopadá i na obce? regulace spotřebitelského úvěru (platná i pro obce) je tu od roku 2011 (zák. č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, transpozice směrnice CCD) nový zákon o spotřebitelském úvěru (257/2016 Sb., účinný od 1.12.2016) reguluje i hypoteční úvěry (transpozice směrnice MCD) žádná z uvedených směrnic neobsahuje (tedy ani nový zákon nemůže obsahovat) obecnou výjimku pro obce

Možnosti pro obce obec si musí rozmyslet, zda bude půjčovat nepodnikatelsky nebo podnikatelsky nepodnikatelsky - nejedná se o spotřebitelský úvěr a regulace se na ně nevztahuje podnikatelsky – jedná se o spotřebitelský úvěr a regulace se na ně vztahuje podnikatelsky (§ 420 NOZ) = samostatně, soustavně, na vlastní účet a odpovědnost, za účelem dosažení zisku (skutečné dosažení zisku a jeho použití nehraje roli)

Omezená působnost zákon na obce pamatuje - po splnění 4 podmínek se na úvěr použijí jen vybraná ustanovení tato omezená působnost je pro spotřebitelský úvěr jiný než na bydlení upravena v § 5 odst. 1 písm. d) a pro spotřebitelský úvěr na bydlení v § 5 odst. 2 podmínky využití omezené působnosti – poskytování úvěrů: na základě právního předpisu ve veřejném zájmu omezenému okruhu osob bezúročně nebo s úrokovou sazbou nižší než tržní

1. na základě právního předpisu půjčky nebo úvěry musí být poskytovány na základě právního předpisu společný výklad MF – MV – ČNB – SMO viz web MF : Soukromý sektor/ Úvěry pro spotřebitele/ Spotřebitelský úvěr/ Distribuce úvěrů pro spotřebitele/ nebo „Zprávy Ministerstva financí pro finanční orgány obcí a krajů č. 4/2017“ shoda, že právním předpisem zmocňujícím obce k poskytování zápůjček a úvěrů je zákon o obcích (zejm. na základě § 2 odst. 2 a § 35)

2. ve veřejném zájmu půjčky nebo úvěry musí být poskytovány ve veřejném zájmu u obcí je veřejný zájem deklarován v ustanovení § 2 odst. 2 zákona o obcích: obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů, při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem

3. omezenému okruhu osob půjčky nebo úvěry musí být poskytovány omezenému okruhu osob, tedy např. obyvatelům dané obce nebo vlastníkům nemovitostí na jejím území

4. bezúročně nebo s úrokovou sazbou nižší než tržní půjčky nebo úvěry musí být poskytovány bezúročně nebo s úrokovou sazbou nižší, než je na trhu obvyklé v případě úvěrů na bydlení lze i za podmínek, které jsou celkově výhodnější, pokud není zápůjční úroková sazba vyšší, než je na trhu obvyklé k této problematice jednal SMO s ČNB, výsledek publikován ve formě doporučení na stránkách SMO: http://www.smocr.cz/cz/oblasti-cinnosti/financovani-obci/cnb- informace-o-zapujcnich-urokovych-sazbach-pro-naplneni- zakona-o-spotrebitelskem-uveru.aspx

Děkuji za pozornost. Milan Indra zástupce ředitele odboru Finanční trhy II Ministerstvo financí milan.indra@mfcr.cz uver@mfcr.cz