Otázka a zápor v angličtině

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
PAST SIMPLE (MINULÝ ČAS PROSTÝ) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michaela Kuklová. Dostupné z Metodického portálu
Modální slovesa a jejich opisné tvary
Second Conditional – tvar a použití
Sloveso „být“ v záporu a otázce, otázky Yes/No
Passive – Present Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Trpný rod V minulém, přítomném a budoucím čase Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alice Javoříková. Dostupné z Metodického.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Questions VY_22_INOVACE_05 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
Should, ought to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Relative Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Question tags Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Reported speech Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Modal verbs of probability in present and past Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Indirect questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině
Vyjádření možnosti/pravděpodobnosti pomocí may, might, could, will
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_22_INOVACE_ANJ_1S2U_VO_27_20
Indefinite pronouns Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
MINULÝ ČAS PROSTÝ PAST SIMPLE VY_32_INOVACE_ICT 185
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Future – going to Budoucí čas – vyjádřený pomocí vazby „going to“
I wish, If only Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tázací dovětky – 8. ročník ZŠ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 33 Číslo.
Reported questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Short answer VY_22_INOVACE_26 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
QUESTION TAGS? (VĚTNÉ DOVĚTKY)
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
Minulý čas Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Past Continuous – tvar a použití
Second conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: PaedDr. Vaňková Marcela Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_3C_10_.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Sloveso TO BE V přítomném, minulém i budoucím čase Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alice Javoříková. Dostupné z Metodického.
Anotace – Zápor Anotace - Pracovní list k procvičení způsobu tvoření záporných vět, překlad vět Autor - Mgr. Martina Kolářová Jazyk - Čeština, angličtina.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
 Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Bc. Lucie Ševčíková  VY_22_INOVACE_2.2.2 AJ8,9g_34  Téma: pomocná slovesa 
Slovosled v anglické větě
should x be supposed to should x be supposed to
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Předpřítomný čas – stručně a jasně…
VY_32_Inovace_ So x Neither Project 3
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Going to, Will, Present Continuous Tvar a použití
Neurčitá zájmena SOME, ANY, NO
Stažené formy v angličtině
Podmínková souvětí v angličtině
First Conditional – tvar a použití
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Jak je to s časy v angličtině...
Modal verbs.
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
VY_32_INOVACE_222_Časy sloves
Otázka a zápor v angličtině
Modal verbs. Modal verbs Mezi modální slovesa patří: can, could may, might shall, should will, would must.
TÁZACÍ DOVĚTKY - QUESTION TAGS
Past simple – minulý čas prostý
Reported questions 1. Wh- questions
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Otázka a zápor v angličtině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šimon Daníček. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Otázka a zápor v angličtině Vážení milovníci angličtiny, nyní si probereme látku takzvaně začátečnickou, ale když se neudělá včas a pořádně, zbytečně by vám mohla komplikovat život. A hned zkraje se sami sebe optáme: Kolika způsoby se v angličtině tvoří otázka a zápor?

Otázka a zápor v angličtině Ale jistě, dvěma. Takže slovesa si musíme rozdělit do dvou skupin (ne, nikoli na pravidelná a nepravidelná – to je jiné dělení): jedna je maličká, ale hojně používaná, druhá zahrnuje více než 99,9 %. A s každou se pracuje jinak…

Otázka a zápor v angličtině slovesa se dělí následovně: malá „elitní“ skupina 99,9 % be, can, must, will, should, would, could, may, might („gramaticky“ řečeno: be + modální slovesa + pomocná slovesa)

Otázka a zápor v angličtině „Elitní“ skupina tvoří otázku přehozením podmětu a přísudku, a zápor přidáním not. Skupina 99,9 % tvoří otázku předsazením do/does/did před podmět a přísudek, a zápor vložením don't/doesn't/didn't.

Otázka a zápor v angličtině Než si tedy vybereme z nabídky přehodím – přidám – předsadím – vložím, je třeba si ujasnit, o kterou skupinu jde. Na přehození podmětu s přísudkem a na přidání not snad není nic, co by někomu mohlo činit problémy. Co se týče skupiny 99,9 %, do a does používáme pro přítomný čas, kdežto did pro čas minulý.

Otázka a zápor v angličtině Pokud používám průběh (např. She is skiing.), půjde o „elitní“ skupinu, protože se pracuje se slovesem be (čili am, are a is). Základem je tedy mít k dispozici podmět a přísudek, poznat, o kterou skupinu jde, a jít na věc. Pojďme si to ukázat třebas na větě Ema mele maso…

Otázka a zápor v angličtině Pokud ho mele teď, použijeme průběh a výchozí text bude vypadat Ema is grinding meat. Pracujeme s is, což je forma slovesa be, a tudíž jsme v „elitní“ skupině. Otázka bude znít Is Ema grinding meat? (přehodili jsme) a zápor Ema is not grinding meat. (přidali jsme not).

Otázka a zápor v angličtině Pokud Ema maso mele třebas každý týden, jde o přítomný čas prostý a výchozí věta bude znít Ema grinds meat every week. Jsme ve skupině 99,9 %, takže otázku vytvoříme (poté co od grinds odloupneme s) předsazením does: Does Ema grind meat every week? a zápor vložením doesn't: Ema doesn't grind meat every week.

Otázka a zápor v angličtině Co se týče minulého času, funguje to stejně, jen se ve skupině 99,9 % do/does mění na did a don't/doesn't na didn't. Otázka v „elitní“ skupině: Ema was angry. přehodím na Was Ema angry? Zápor v „elitní“ skupině: K Ema was angry. přidám not, takže výsledkem je Ema was not angry (zkráceně wasn't).

Otázka a zápor v angličtině Otázka ve skupině 99,9 %: Před podmět (Ema) a přísudek (grind) předsadím did: Did Ema grind meat? Zápor ve skupině 99,9 %: Mezi podmět a přísudek vložím didn't: Ema didn't grind meat.

Otázka a zápor v angličtině Budoucí čas se u obou skupin tvoří pomocí will, takže pro otázku a zápor platí pravidla „elitní“ skupiny): Will Ema be angry? Will Ema grind meat? Ema will not be angry. Ema will not grind meat. (Samozřejmě můžeme will not zkrátit na won't.)

Otázka a zápor v angličtině !!!!! výjimka !!!!! výjimka !!!!! výjimka !!!!! Ano, dámy a pánové, je to tak. Pamatujte si, že když otázka začíná slovy kdo či co v 1. pádě (co může totiž být i 4. pád), do/does/did nepoužíváme. Who discovered America? (a nikoli Who did discover America?) What happened? (a nikoli What did happen?)

Otázka a zápor v angličtině Tak výjimku jsme vyřídili, a teď ještě jedna důležitá věc týkající se odpovídání na otázky. V češtině na otázku Bydlíš v Praze? odpovím Ano, bydlím. nebo Ne, nebydlím. Ono bydlet se mi objevuje i v odpovědi. Angličané ho ale nezopakují – oni odpovídají pomocným slovesem: Do you live in Prague? Yes I do. nebo No, I don't. (Když otázka začne Will she...?, odpovídám Yes, she will. ,či No, she won't. atd.)

Otázka a zápor v angličtině Doufejme tedy, že čtveřici přehodím – přidám – předsadím – vložím již důvěrně známe, takže můžeme jít na věc (tedy na test)!

Otázka a zápor v angličtině Přeložte (text v závorkách nikoli): Co dělá Mike? (za práci) Co dělá Mike? (právě teď) Kdo rozbil to okno? Co jste včera dělali? Líbí se ti ten film? Nedívám se na něj. (nyní) Líbí se ti Mirek?

Otázka a zápor v angličtině A řešení: What does Mike do? What is Mike doing? Who broke that window? What did you do yesterday? Do you like the film? I am not watching it. Do you like Mirek? (test pokračuje na dalším panelu)

Otázka a zápor v angličtině 8) Nevím, nevídám ho často. 9) Kdo zná někoho v Berlíně? 10) Co ode mne chceš? 11) Byl jsi někdy v Turecku? 12) Kam jdeš? 13) Znáš Karla? Ano, znám. 14) Chodíš do kostela?

Otázka a zápor v angličtině 8) I don't know, I don't see him often. 9) Who knows somebody in Berlin? 10) What do you want from me? 11) Have you ever been to Turkey? 12) Where are you going? 13) Do you know Charles? Yes, I do. 14) Do you go to church? (toť vše, mějte se fajn!)