Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Domácí produkt
Advertisements

VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Makroekonomické agregáty
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Demografie je věda, která se zabývá:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.10 Ročník2. ročník.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Světové hospodářství.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Národní hospodářství Ukazatelé výkonnosti.
Makroekonomie a hospodářství
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
HDP= hrubý domácí produkt
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Seminář 1. Předmět ekonomie
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_712 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: VF : b) přírodní zdroje.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč25.01 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.07 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E20.17 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.10 Ročník1. ročník.
MĚŘENÍ VÝKONU NÁRODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ ALENA KERLINOVÁ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.08 Ročník1. ročník.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.12 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.12 Ročník2. ročník.
Hrubý domácí produkt HDP. Hrubý domácí produkt (HDP) je celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území je celková peněžní.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUM VY_32_INOVACE_E21.05 Ročník 2.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.19 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.13 Ročníktřetí.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Soudobý svět Ekonomický pohled
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 15. dubna 2013 Adam Čajka
Ekonomika – základní pojmy.
Hospodářství (ekonomika)
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výrobní faktory CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
DUM - Digitální Učební Materiál
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Demografie je věda, která se zabývá:
Transkript prezentace:

Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, 695 03 Hodonín Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0412 Označení DUM VY_32_INOVACE_E20.06 Ročník 2. ročník nástavbového studia podnikání Tematická oblast a předmět Národní hospodářství Ekonomika Název učebního materiálu Úroveň národního hospodářství Autor Mgr. Lenka Horňáčková Datum vytvoření 2. 2. 2013 Anotace Učební materiál je určen pro žáky nástavbového studia podnikání. Prezentace slouží k inovativnímu výkladu učiva o úrovni národního hospodářství. Zároveň obsahuje řešené úlohy k prověření získaných znalostí. Prezentace zahrnuje 14 snímků, při jejichž zhotovení byly použity animace.

ÚROVEŇ NÁRODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ OBSAH Definice úrovně národního hospodářství Činitelé ovlivňující úroveň národního hospodářství Ukazatele úrovně národního hospodářství Řešené úlohy Zdroje

1. DEFINICE ÚROVNĚ NÁRODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ Co je úroveň národního hospodářství? Míra, do které národní hospodářství uspokojuje potřeby svého obyvatelstva. A za jakým účelem národní hospodářství uspokojuje potřeby svých obyvatel? S cílem zvýšit jejich životní úroveň.

2. ČINITELÉ OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ NÁRODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ Co ovlivňuje úroveň národního hospodářství? NÁRODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ Obyvatelé země Přírodní podmínky Bohatství národa

Co zahrnují přírodní podmínky? Podnebí Typ podnebí Klimatické oblasti Zásoby nerostných surovin Paliva Rudy Nerudné suroviny Kvantita a kvalita zemědělské půdy Orná půda Ovocné sady Louky Kvantita a kvalita lesních porostů Jehličnaté dřeviny Listnaté dřeviny Kvantita a kvalita vody Řeky Jezera Podzemní voda

Veškeré statky vytvořené v minulosti, které užívají další generace. Bohatství národa Co tvoří bohatství národa? Veškeré statky vytvořené v minulosti, které užívají další generace. Technologie Silnice a dálnice Rozvody energie Stavby Železnice

Obyvatelé země Obyvatelstvo je souhrnem všech lidí, kteří obývají území daného státu. Z jakých hledisek posuzujeme obyvatelstvo v rámci národního hospodářství? Množství obyvatelstva Věkové složení obyvatelstva Vzdělanost obyvatelstva Kulturní úroveň obyvatelstva Rozmístění obyvatelstva Rozdělení obyvatelstva dle pohlaví

3. UKAZATELE ÚROVNĚ NÁRODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ Jaké ukazatele pro měření úrovně národního hospodářství používáme? Alternativní ukazatele Hrubý domácí produkt (HDP) Hrubý národní produkt (HNP) Čisté ekonomické bohatství (NEW) Čistý domácí produkt (ČDP) Index rozvoje lidstva (HDI) Čistý národní produkt (ČNP)

= Hrubý a čistý domácí produkt Peněžní hodnota všech výrobků a služeb, které byly vytvořeny na území daného státu za určitou časovou jednotku, zpravidla za rok. Hrubý domácí produkt (HDP) = Čistý domácí produkt (ČDP) HDP – amortizace (opotřebení) kapitálu Tyto ukazatele se více používají v Evropské unii.

= Hrubý a čistý národní produkt Peněžní hodnota všech výrobků a služeb, které byly vytvořeny národními výrobními faktory za určitou časovou jednotku, zpravidla za rok. Hrubý národní produkt (HNP) = Čistý národní produkt (ČNP) HNP – amortizace (opotřebení) kapitálu Tyto ukazatele se více používají v Severní Americe.

Alternativní ukazatele HDP + výrobky vytvořené stínovou ekonomikou + výrobky, které vyprodukujeme sami pro sebe + zvýšená kvalita výrobků, která se neprojeví v ceně – produkce škodlivin = Čisté ekonomické bohatství (NEW) Měří, jak hospodářská výkonnost přispívá ke zdraví a kvalitě života, vzdělanosti a hmotné životní úrovni obyvatelstva. Index rozvoje lidstva (HDI)

4. ŘEŠENÉ ÚLOHY 1. Určete, zda se jedná o pravdivé tvrzení. Úroveň NH je míra, do které NH uspokojuje potřeby obyvatel. ANO Přírodní podmínky zahrnují rozvody energie. NE Čistý národní produkt = hrubý domácí produkt - odpisy NE Ukazatel HNP se více používá v Severní Americe. ANO Stavby, silnice a dálnice jsou bohatstvím národa. ANO

2. Zodpovězte následující otázky. Jmenujte ukazatele úrovně NH. HDP, HNP, ČDP, ČNP, NEW, HDI Které ukazatele úrovně NH se více používají v EU? HDP a ČDP Co ovlivňuje úroveň NH? Přírodní podmínky, národní bohatství, obyvatelstvo. Co tvoří národní bohatství? Všechny statky, které byly vytvořeny v minulosti. Uveďte příklady alternativních ukazatelů. NEW a HDI

5. ZDROJE Použitý text je tvorbou autora. Prezentace neobsahuje obrázky.