Přímá tělesa v úlohách z praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTROTECHNIKA, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s.
Advertisements

Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Hranoly Jaký je objem stanu? Kolik materiálu se spotřebuje na sloup?
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Finanční matematika 5. (finanční gramotnost) Složené úrokování zkráceně.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jehlan Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_22_M9_jehlan.
Malé početní hrátky 1. Matematika pro učební stavební obory 1. Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R19_Objem válce TEMA: Matematika 8.ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tělesa –Válec Číslo.
Matematika pro automobilní obory 17. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_06  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Rotační válec Síť, povrch, objem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Objem a povrch kvádru a krychle
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Matematika VIII. Rotační válec Creation by IP&RK.
Ampérovo pravidlo, Magnetické pole solenoidu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Procenta v „autařské“ praxi
Tělesa –čtyřboký hranol
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Informační a komunikační technologie
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Geometrická tělesa VY_32_Inovace_010KJ-1
Matematika pro automobilní obory 15. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Kontrolní test znalostí
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Určujeme povrch krychle a kvádru
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Transkript prezentace:

Přímá tělesa v úlohách z praxe Matematika pro automobilní obory 16. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha

P R O C E N T A

Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro třetí ročník učebních automobilních oborů předmětu MATEMATIKA. Může být využit i v maturitních oborech stejného zaměření. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými příklady doplněnými obrázky podporuje výklad učitele. Určitou formou se snaží povzbudit zájem učňů o matematiku. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu a k procvičení – pro větší atraktivnost výuky. Úlohy mohou žáci řešit samostatně ve svých sešitech nebo na interaktivní tabuli s možností následné kontroly. Zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.

Přímá tělesa v úlohách z praxe Zopakujme si nejprve vzorce z minulé hodiny: krychle: V = a3 S = 6.a2 kvádr: V = a.b.c S = 2.a.b + 2.a.c + 2.b.c S = 2.(a.b + a.c + b.c) hranol: V = Sp . Spl S = 2. Sp + Spl válec: V = π.r2.v S = 2.π.r.(r + v)

Přímá tělesa v úlohách z praxe Kolik váží vzduch ve třídě, která má délku 10 m, šířku 6,3 m a výšku 3,7 m? Zkusme nejprve odhad – kolik si myslíte, že to bude? (hustota vzduchu: ρ = 1,28 kg/m3)

Přímá tělesa v úlohách z praxe Kolik váží vzduch ve třídě, která má délku 10 m, šířku 6,3 m a výšku 3,7 m? Třída = kvádr V = a.b.c = 10 . 6,3 . 3,7 = 233,1 m3 ρ = m/V => m = ρ . V m = 233,1 . 1,28 m = 298,368 kg ≐ 3 q Vzduch ve třídě váží necelé tři metrické centy

Přímá tělesa v úlohách z praxe Dvě bedny na písek tvaru krychle, jedna o hraně 1,5 m a druhá o hraně 2,3 m mají být nahrazeny jednou bednou, též tvaru krychle tak, aby se tam vešel písek z obou beden. Jaká musí být minimální velikost hrany nové bedny? Zkuste opět nejprve výsledek tipnout….

Přímá tělesa v úlohách z praxe Dvě bedny na písek tvaru krychle, jedna o hraně 1,5 m a druhá o hraně 2,3 m mají být nahrazeny jednou bednou, též tvaru krychle tak, aby se tam vešel písek z obou beden. Jaká musí být minimální velikost hrany nové bedny? Krychle: V1 = 1,53 = 3,375 m3 V2 = 2,33 = 12,167 m3 Vc = a3 = 15,542 m3 a = 2,496 ≐ 2,5 m Bedna bude mít stranu alespoň 2,5 m dlouhou.

Přímá tělesa v úlohách z praxe Určete objem čtyřválcového motoru s vrtáním válce o průměru 75,5 mm a zdvihem 72 mm. Teď byste měli tipovat poměrně přesně…

Přímá tělesa v úlohách z praxe Určete objem čtyřválcového motoru s vrtáním válce o průměru 75,5 mm a zdvihem 72 mm. Válec: vrtání = Ø = 75,5 mm => r = 37,75 mm = 3,775 cm zdvih = v = 72 mm = 7,2 cm 4 válce V = 4 . π.r2.v = 4 . π . 3,7752 . 7,2 V = 1 289,366 cm3 Motor má obsah 1 289,4 ccm, jde o tzv. „1,3“.

Přímá tělesa v úlohách z praxe Opět zkuste nejprve tipovat…. Kolik váží plechová krabice na menší součástky (bez víka), která má délku 75 cm, šířku 35 cm a výšku 20cm? 1 m2 plechu (ocel 1 mm) váží 7,5 kg. Opět zkuste nejprve tipovat….

Přímá tělesa v úlohách z praxe Kolik váží plechová krabice na menší součástky (bez víka), která má délku 75 cm, šířku 35 cm a výšku 20cm? 1 m2 plechu (ocel 1 mm) váží 7,5 kg. Kvádr: Budeme počítat rovnou v metrech: a= 75 cm = 0,75 m, b= 35 cm = 0,35 m, c = 20 cm = 0,2 m S = 2.a.c + 2.b.c + 1.a.b S = 2.0,75.0,2 + 2.0,35.0,2 + 0,75.0,35 = 0,7025 m2 m = 0,7025 . 7,5 = 5,26875 kg m ≐ 5,3 kg Bedna váží 5,3 kg.

Přímá tělesa v úlohách z praxe Pravidelný trojboký přímý hranol 16 cm vysoký má za podstavu pravoúhlý rovnoramenný trojúhelník s odvěsnou o délce 7 cm. Určete jeho objem a povrch. Zkuste načrtnout prostorový obrázek a síť tělesa…

Přímá tělesa v úlohách z praxe Pravidelný trojboký přímý hranol 16 cm vysoký má za podstavu pravoúhlý rovnoramenný trojúhelník s odvěsnou o délce 7 cm. Určete jeho objem a povrch. Sp = ½.7.7 = 24,5 cm2 x2 = 72 + 72 => x = 9,9 cm V = Sp . v = 24.5 . 16 V = 392 cm3 S = 2.Sp + Spl = 2.24,5 + (2.7.16 + 9,9.16) S = 49 + 224 + 158,4 S = 431,4 cm2

Přímá tělesa v úlohách z praxe Kolik vody proteče za 1 hodinu hadicí o průměru 6 cm, proudí-li voda v hadici rychlostí 2 m/s? Kolik to asi bude….. Tipněte si.

Přímá tělesa v úlohách z praxe Kolik vody proteče za 1 hodinu hadicí o průměru 6 cm, proudí-li voda v hadici rychlostí 2 m/s? d = 6 cm => r = 3 cm = 0,03 m za 1 s proteče: V = π.r2 . v V = π . 0,032 . 2 = 0,005654866 m3 za 1 hodinu ( = 3 600 s) proteče: 0,005654866 . 3 600 = 20,3575 m3 = 20 357,5 l Hadicí proteče asi 203,6 hl vody.

Přímá tělesa v úlohách z praxe Příště si prověříme „přímá tělesa“ ještě trochu jinak! Děkuji za pozornost !

Přímá tělesa Použitá literatura : 0 Použité obrázky a znázornění : Kliparty MS Office, autor