DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Příklady vztahů mezi populacemi
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
Biotické a abiotické faktory
Lesní obratlovci – savci
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Potravní vztahy.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vztahy mezi živočichy a rostlinami
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Ekologické aspekty liniových staveb
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Biotické podmínky života
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Interakce mezi organismy
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Potravní pyramida, potravní řetězec
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Název prezentace (DUMu):
Vzájemné vztahy mezi organismy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
Biotické faktory Výukový materiál EK
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_EK013 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor RNDr. Anna Priessnitzová Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Základy přírodních věd - ekologie Tématický okruh Základy obecné ekologie Téma Biotické podmínky Ročník 1. M Datum tvorby 8.8. 2013 Anotace Prezentace slouží žákům k orientaci v pojmech biologický druh, populace, vzájemné vztahy mezi populacemi. Metodický pokyn Prezentace je určena jako materiál k výkladu učiva biotické podmínky, následně je učivo zopakováno a doplněno pomocí pracovního listu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Populace - jejich funkce v ekosystému a vzájemné vztahy Biotické podmínky Biologický druh Populace - jejich funkce v ekosystému a vzájemné vztahy

Biologický druh Jedinci jsou členy jednoho druhu, pokud mají shodnou genetickou výbavu a pokud při rozmnožování dávají vznik plodnému potomstvu. Př. vrabec polní, rys ostrovid, káně lesní… Při mezidruhovém křížení vznikne neplodné potomstvo. Příklad mezidruhového křížení : osel X kůň Potomstvo : mezek nebo mula

Populace Je to soustava jedinců stejného biologického druhu, kteří žijí na určitém místě v určitém čase ( např. populace labutí na Vltavě v Praze). Velikost populace ovlivňuje: porodnost (natalita) úmrtnost (mortalita) pohyb jedinců (migrace) – emigrace, imigrace Hustota populace – ovlivňuje ji klima, dostatek potravy, přirození nepřátelé – brání přemnožení Struktura populace – podle pohlaví, věku , postavení jedinců – hierarchie.

Vzájemné vztahy mezi populacemi Konkurence – dvě populace mají stejné nároky na prostředí, vzájemně se omezují (zelenina x plevel) Predace – jedna populace žije na úkor druhé, která jí slouží za potravu ( lev x antilopa) Parazitismus – jedna populace žije na povrchu nebo uvnitř těla druhé populace (klíště, tasemnice) Symbióza – jedna populace je prospěšná druhé (mravenci x mšice, tlustokožci x ptáci) Kooperace – volný vztah výhodný pro obě populace (hnízdění více druhů ptáků na jednom místě – účinnější obrana proti dravcům)

Funkce organismů v ekosystému Producenti P Fotosyntetizující druhy (autotrofní) Konzumenti primární K1 Býložravci Konzumenti sekundární K2 Masožravci, predátoři, paraziti Rozkladači (reducenti) R

Producenti - P Fotosyntetizující druhy - autotrofní Např. kapraďorosty,rostliny krytosemenné, nahosemenné, chaluhy,řasy, sinice

Primární konzumenti K1 Býložravci Larvy hmyzu Býložravé ryby Drobní korýši

Sekundární konzumenti K2 Masožravci – např. hmyzožraví ptáci Predátoři -dravci, šelmy, dravé ryby Paraziti - ektoparaziti (žijí na povrchu těla hostitele) - endoparaziti (uvnitř těla hostitele)

Rozkladači (reducenti) R Živí se zbytky rostlinných a živočišných těl mrchožrouti,hmyz houby, bakterie

Opakování - zapamatuj si pojmy : Biologický druh Mezidruhové křížení Populace – její velikost, hustota a struktura Konkurence, predace, parazitismus Symbióza, kooperace Producenti Konzumenti primární a sekundární Reducenti (rozkladači)

ZDROJE: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Smetanka_l%C3%A9ka%C5%99sk%C3%A1_Pampeli%C5%A1ka.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trifolium_pratense_0522.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Otak%C3%A1rek_fenyklov%C3%BD,_Lovo%C5%A1,_2009-07-12.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kapr_obecn%C3%BD.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Feldhase.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Panthera_tigris7.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:DendrocoposMajor.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dipyl_can_worm1.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:IxodesRicinus2048.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spotted_hyena_with_skeleton.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:White-backed_vultures_eating_a_dead_wildebeest.JPG PRIMACK, Richard, KINDLMANN, Pavel, JERSÁKOVÁ, Jana: Biologické principy ochrany přírody. Praha: Portál, 2001. BRANIŠ, Martin: Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 1997.