Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/ inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorBc. Tomáš Černý Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CAP_1S1U_ČE_16_13 NázevVztahy mezi organismem a prostředím Druh učebního materiálu Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Předmět Člověk a příroda Ročník První Tématický celekEkologie AnotaceVztahy mezi organismem a prostředím Metodický pokyn Materiál slouží k výkladu nové látky a následnému pochopení vzájemných souvislostí (40 min.) Klíčová slovaBiotické a abiotické podmínky, organismus, prostředí, kooperace, konkurence, predace Očekávaný výstupŽáci pochopí vzájemné vztahy mezi organismy a jejich vztahy s prostředím Datum vytvoření5.3.2014

2 Biotické podmínky

3  biotické podmínky = vliv ostatních organismů  abiotické podmínky = vliv neživé přírody

4  vzájemné působení mezi různými populacemi i v rámci jedné populace  působení pozitivní x negativní x neutrální vztah  všechny vztahy mezi organismy = BIOTICKÉ FAKTORY

5  KOOPERACE (spolupráce)  KONKURENCE=KOMPETICE (soutěžení)  MUTUALISMUS  KOMENZALISMUS  PREDACE  PARAZITISMUS  AMENZALISMUS=ALOPATIE=ANTIBIÓZA

6 potápka roháč čírka modrá kachna divoká

7 pštros dvouprstý zebra stepní

8  volné, dočasné, vzájemně prospěšné sdružování populací  společné hnízdění několika druhů ptáků  nejsou na sebe nijak vázáni  mohou hnízdit i samostatně  sdružování pštrosů a zeber  využití zraku pštrosů a čichu zeber

9 poštolka obecná káně lesní

10  vzájemné soutěžení mezi populacemi (druhy) o potravu, prostor, přístup ke světlu  stejné nároky na ekologickou niku  mezi jedinci stejného druhu = vnitrodruhová konkurence

11 mořská sasanka s klaunem terčovka bublinatá

12 pyskoun rozpůlený čtverzubec

13 koza bezoárová ovce domácí

14  vzájemně výhodný vztah, nezbytný pro obě populace  v užším slova smyslu → symbióza  př.mořská sasanka a klaun  př.přežvýkavci a bachořci  př.ryby čističi a útesové ryby

15 hyena skvrnitá šakal obecný

16  nezbytnost pouze pro jeden druh, druhému neškodí  př. hyeny, šakali a lvi  př. epifytní rostliny, liány a stromy

17 prase bradavičnaté antilopa losí zebra stepní lev

18  vztah dravce (predátora) a kořisti  predátor větší, početně slabí než kořist  požírá více druhů  př.lvi loví zebry, antilopy, prasata bradavičnatá  př. masožravé rostliny chytají různé druhy členovců

19 veš dětská blecha

20  vztah parazita (cizopasníka) a hostitele  parazit menší, početnější než hostitel  rychlé rozmnožení parazita→oslabení hostitele →usmrcení hostitele (nikoli jeho vyhubení)  ektoparazité (veš dětská) x endoparazité (tasemnice)

21  vylučování chemických látek, jimiž potlačuje růst druhé  česnek zabraňuje množení bakterií  trnovník akát - fytoncidy

22  Všechny fotografie pocházejí ze webových stránek www.naturfoto.czwww.naturfoto.cz


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google