Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Advertisements

Psychické procesy VY_32_INOVACE_1B15 Myšlení myšlenkové operace.
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Metody zkoumání ekonomických jevů
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
M YŠLENÍ =sociálně podmíněný psychický proces, při kterém jsou zpracovávány a využívány informace =nejsložitější kognitivní proces =vnitřní mentální děj.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluPatologické.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Myšlení a myšlenkové operace
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Inteligence,tvořivost, paměť
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Myšlení a myšlenkové operace
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Myšlení, VY_32_INOVACE_04.03.12 Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace se věnuje problematice vzniku myšlení. Popisuje druhy myšlení - vznik pojmů, soudů, úsudků Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 45 minut.

Anotace: Tato prezentace se věnuje problematice vzniku myšlení Anotace: Tato prezentace se věnuje problematice vzniku myšlení. Popisuje druhy myšlení - vznik pojmů, soudů, úsudků.

Myšlení = je nesložitější poznávací proces, který překračuje hranice bezprostředního poznávání. Umožňuje odhalovat postatu jevů a souvislostí mezi nimi, předvídat (anticipovat) jevy a hodnotit jejich závažnost.

Z vývojového hlediska jsou rozlišovány 2 druhy myšlení: Názorné myšlení - realizuje se pomocí konkrétní činnosti. Nenázorné (pojmové) myšlení – probíhá prostřednictvím pojmů. Opírá se o zobecněné poznatky – pojmy. Zobecnění umožňuje řeč, označovaná jako nástroj myšlení. Základním elementem řeči je slovo, které je nositelem pojmu.

Pojem, soud, úsudek – tři produkty myšlení Pojem – je slovně vyjádřený souhrn obecných a podstatných vlastností předmětů a jevů. Existují pojmy: Srovnatelné (chrt, jezevčík) Nesrovnatelné (kámen , čest) Hierarchicky uspořádané (věta, souvětí) Rovnocenné (Praha, hlavní město) Souřadné (Hašek, Neruda)

Soudy Mezi pojmy nacházíme vztahy. Např. soudy kladné, záporné, všeobecné, jedinečné apod. Vymyslete soudy, kde bude obsažen pojem růže.

Úsudek Postihuje vztahy mezi soudy. Z výchozích soudů (premis) se vyvozuje závěr (úsudek). Lze rozlišovat 3 hlavní druhy úsudků: Induktivní úsudek (od jednotl. k obecnému) Deduktivní úsudek (od obec. k jednotlivému) Úsudek z analogie (mají-li 2 předměty stejné vlastnosti, mohou mít i některé další)

Tři hlavní druhy úsudků: 1.induktivní úsudek postupuje od jednotlivého k obecnému, 2.deduktivní úsudek má směr od obecného k jednotlivému, 3.úsudek z analogie předpokládá, že mají-li 2 předměty stejné vlastnosti, mohou mít i některé další vlastnosti shodné.

pojem 1 pojem 2 pojem3 pojem 4 Rex pes Rex 4 nohy soud1 soud 2 Rex je pes. Rex má 4 nohy. úsudek Všichni psi mají 4 nohy.

Proces myšlení se realizuje prostřednictvím myšlenkových operací: Analýza a syntéza. Komparace (srovnávání). Klasifikace (třídění). Abstrakce (vydělování podstatných znaků). Konkretizace (opak abstrakce). Generalizace (zobecňování). Indukce , postup od jednotlivého k obecnému. Dedukce , postup od obecného k jednotlivému.

Řešení problémů A) Aplikace již existujícího, známého způsobu řešení. Využíváme zkušeností , konvenčních, běžně používaných postupů. Tzv. konvergenční (algoritmické) myšlení. Někdy dochází k mechanismu označovanému jako tzv. funkční fixace, může vést k ulpívání na určitých způsobech řešení a blokovat jiný přístup.

Řešení problémů II B ) vytvoření nového způsobu řešení. Vyžaduje myšlení divergentní (tvořivé neboli laterální). Jde o myšlení pružné, překračující konvenční způsob nazírání. Projevuje se originální manipulací s informacemi.

Myšlení je předpoklad tvořivosti (kreativity) Kreativitu ovlivňují faktory: Intelektuální schopnosti. Styly myšlení. Expertní znalosti a dovednosti. Osobnostní rysy. Vnitřní motivace. Podpůrné prostředí.

Tvůrčí činnost má etapy: Přípravná fáze (definuje problém, získává informace). Inkubace (po počátečním neúspěchu nechává problém uležet, relativní klid, zpracovává informace na nevědomé úrovni). Iluminace (zážitek „aha“ – vyřešení problému). Verifikace (nápad je ověřen).

Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová :Základy obecné psychologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 2007