Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Myšlení, VY_32_INOVACE_04.03.12 Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace se věnuje problematice vzniku myšlení. Popisuje druhy myšlení - vznik pojmů, soudů, úsudků Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 45 minut.
Anotace: Tato prezentace se věnuje problematice vzniku myšlení Anotace: Tato prezentace se věnuje problematice vzniku myšlení. Popisuje druhy myšlení - vznik pojmů, soudů, úsudků.
Myšlení = je nesložitější poznávací proces, který překračuje hranice bezprostředního poznávání. Umožňuje odhalovat postatu jevů a souvislostí mezi nimi, předvídat (anticipovat) jevy a hodnotit jejich závažnost.
Z vývojového hlediska jsou rozlišovány 2 druhy myšlení: Názorné myšlení - realizuje se pomocí konkrétní činnosti. Nenázorné (pojmové) myšlení – probíhá prostřednictvím pojmů. Opírá se o zobecněné poznatky – pojmy. Zobecnění umožňuje řeč, označovaná jako nástroj myšlení. Základním elementem řeči je slovo, které je nositelem pojmu.
Pojem, soud, úsudek – tři produkty myšlení Pojem – je slovně vyjádřený souhrn obecných a podstatných vlastností předmětů a jevů. Existují pojmy: Srovnatelné (chrt, jezevčík) Nesrovnatelné (kámen , čest) Hierarchicky uspořádané (věta, souvětí) Rovnocenné (Praha, hlavní město) Souřadné (Hašek, Neruda)
Soudy Mezi pojmy nacházíme vztahy. Např. soudy kladné, záporné, všeobecné, jedinečné apod. Vymyslete soudy, kde bude obsažen pojem růže.
Úsudek Postihuje vztahy mezi soudy. Z výchozích soudů (premis) se vyvozuje závěr (úsudek). Lze rozlišovat 3 hlavní druhy úsudků: Induktivní úsudek (od jednotl. k obecnému) Deduktivní úsudek (od obec. k jednotlivému) Úsudek z analogie (mají-li 2 předměty stejné vlastnosti, mohou mít i některé další)
Tři hlavní druhy úsudků: 1.induktivní úsudek postupuje od jednotlivého k obecnému, 2.deduktivní úsudek má směr od obecného k jednotlivému, 3.úsudek z analogie předpokládá, že mají-li 2 předměty stejné vlastnosti, mohou mít i některé další vlastnosti shodné.
pojem 1 pojem 2 pojem3 pojem 4 Rex pes Rex 4 nohy soud1 soud 2 Rex je pes. Rex má 4 nohy. úsudek Všichni psi mají 4 nohy.
Proces myšlení se realizuje prostřednictvím myšlenkových operací: Analýza a syntéza. Komparace (srovnávání). Klasifikace (třídění). Abstrakce (vydělování podstatných znaků). Konkretizace (opak abstrakce). Generalizace (zobecňování). Indukce , postup od jednotlivého k obecnému. Dedukce , postup od obecného k jednotlivému.
Řešení problémů A) Aplikace již existujícího, známého způsobu řešení. Využíváme zkušeností , konvenčních, běžně používaných postupů. Tzv. konvergenční (algoritmické) myšlení. Někdy dochází k mechanismu označovanému jako tzv. funkční fixace, může vést k ulpívání na určitých způsobech řešení a blokovat jiný přístup.
Řešení problémů II B ) vytvoření nového způsobu řešení. Vyžaduje myšlení divergentní (tvořivé neboli laterální). Jde o myšlení pružné, překračující konvenční způsob nazírání. Projevuje se originální manipulací s informacemi.
Myšlení je předpoklad tvořivosti (kreativity) Kreativitu ovlivňují faktory: Intelektuální schopnosti. Styly myšlení. Expertní znalosti a dovednosti. Osobnostní rysy. Vnitřní motivace. Podpůrné prostředí.
Tvůrčí činnost má etapy: Přípravná fáze (definuje problém, získává informace). Inkubace (po počátečním neúspěchu nechává problém uležet, relativní klid, zpracovává informace na nevědomé úrovni). Iluminace (zážitek „aha“ – vyřešení problému). Verifikace (nápad je ověřen).
Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová :Základy obecné psychologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 2007