Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 28. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_11_SKLADBA – Souvětí podřadné – vedlejší věty předmětné Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty předmětné Ročník: 9. ročník Klíčová slova: souvětí podřadné, vedlejší věta předmětná, předmět, slovesa předmětová, slovesa bezpředmětová
ANOTACE Materiál slouží k opakování o vedlejší větě předmětné, formou skupinové práce si žáci zopakované učivo procvičují na pracovních listech, které jsou v archivu autora.
Souvětí podřadné – vedlejší věty předmětné SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty předmětné
Otázky na úvod Předmět rozvíjí, závisí … na slovese nebo přídavném jménu Na předmět se ptáme? všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. p. Předmětová slovesa … jsou slovesa, která vyžadují doplnění předmětem Bezpředmětová slovesa … jsou slovesa, na kterých předmět nemůže záviset
Vedlejší věty předmětné: Petr zkoumal PŘÍČINU NEÚSPĚCHU. v. j., rozvitý předmět Změňte větu jednoduchou na souvětí tak, že předmět nahraďte VV předmětnou Petr zkoumal, CO BYLO PŘÍČINOU NEÚSPĚCHU.
Petr zkoumal, co bylo příčinou neúspěchu. Zápis: 1VH, co 2VV … s. p. 2VV – předmětná Graf: co 1VH 2VV – předmětná 1VH předmětná 2VV
Na VV předmětnou se ptáme větou řídící a pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu. Vyjadřuje předmět z věty řídící. Bývá uvozena spojkami, vztažnými zájmeny nebo příslovci. Na věty předmětné často odkazujeme zájmeny. Tato zájmena neurčujeme jako větný člen.
Vedlejší věta předmětná - procvičování Podtrhněte VH, VV a určete druh VV: Že to není pravda, to říká všem. Říká se, že ve škole zlobí. Už se ví, kdo to udělal? 1VV - předmětná 2VH 1VH 2VV - podmětná 1VH 2VV - podmětná
Víte, jak se to stalo? Právě jsme hovořili o tom, že pojedeme do Prahy. Bylo zřejmé, že by jel rád s námi. 1VH 2VV - předmětná 1VH 2VV - předmětná 1VH 2VV - podmětná
2) Jak se ptáme na VV předmětnou? větou řídící a pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu 3) Určujeme odkazovací zájmena jako větný člen? NE
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5. Archiv autora.