Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Polární pás.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
KYTOVCI (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Šablona : V/2 Sada: 1/25 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/07 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 005 ING. JANA POLIAČÍKOVÁ.
DELFÍN Martina Malárová a Veronika Vachůnková. POPIS DELFÍNA -Živí se rybami a dalšímy mořskými živočichy, např. korýši a hlavonožci. Spotřebuje jich.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Plazi II. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
ZAJÍCI KRÁLÍK VERSUS ZAJÍC UŠI PŘEDNÍ KONČETINY SPOLEČENSKÝ ŽIVOT NORY
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
VY_32_INOVACE_PŘZOO.16 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název projektu: Modernizace vzdělávání
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Základní skupiny živočichů
KYTOVCI Tunková Barbora 7. E.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Život v oceánech a mořích.
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
Člověk a jeho svět Vlastivěda Evropa – vodstvo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Autor: Mgr. Marie Boučková
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_04-08_Savci - ploutvonožci, kytovci, chobotnatci Autor: Mgr. Věra Vlková Ročník: 8. Datum vytvoření: 25. 4. 2014

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Tematická oblast: Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět: Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se savci, konkrétně s ploutvonožci, kytovci a chobotnatci a s jejich zástupci. Klíčová slova: Ploutvonožci, kytovci, chobotnatci, lachtan, mrož, tuleň, plejtvák obrovský, velryba grónská, vorvaň tuponosý, delfín obecný, slon africký, slon indický Druh učebního materiálu: prezentace

Ploutvonožci jsou příbuzní šelem, obývají mořská pobřeží a dokonale se přizpůsobili životu ve vodě mají torpédovitý tvar těla, krátkou hustou srst a končetiny ve tvaru ploutví, na souši se pohybují většinou pomalu a neobratně, ve vodě jsou obratní a plavou rychle jsou to masožravci, živí se hlavně rybami v době rozmnožování se sdružují do velkých kolonií,ve kterých bývá až milion jedinců nejčastěji se vyskytují v arktickém a mírném podnebném pásu

jsou to nejznámější ploutvonožci LACHTANI jsou to nejznámější ploutvonožci samice rodí jedno mládě, které se naučí plavat do dvou týdnů po narození 1

jsou to mohutní ploutvonožci se zavalitým tělem MROŽI jsou to mohutní ploutvonožci se zavalitým tělem dva horní zuby mají protažené v kly mroži je používají hlavně při soubojích o samice mláďata umějí po narození plavat 2

jsou nejlépe přizpůsobeni životu v mořích TULENI jsou nejlépe přizpůsobeni životu v mořích zadní nohy slouží pouze k plavání živí se nejen rybami a hlavonožci, ale i tučňáky, nebo jinými ploutvonožci pod vodou se dobře orientují zrakem i sluchem 3

Kytovci jsou to největší žijící živočichové na Zemi, dokonale se přizpůsobili životu v jediném prostředí – v moři mají kůži bez srsti a velkou vrstvu podkožního tuku, nadechují se pouze čtyřikrát za minutu po vynoření z vody, před ponořením vydechují otvorem na hlavně známý vodotrysk plavou pomocí vodorovné ocasní ploutve a předních končetin, které jsou přeměněny v ploutve, někteří se dobře orientují prostřednictvím odrážených ultrazvukových vln, dorozumívají se zvuky samice rodí jedno mládě, které po porodu vynese k hladině k prvnímu nadechnutí

ne to největší kytovec, dorůstá délky až 30 m PLEJTVÁK OBROVSKÝ ne to největší kytovec, dorůstá délky až 30 m místo zubů má v horní čelisti rohovité kostice, kterými cedí plankton v 60. letech 20. století byl téměř vyhuben i když se dnes počet těchto zvířat zvýšil, patří plejtváci nadále k ohroženým druhům 4

má zavalité tělo se silnou vrstvou podkožního tuku VELRYBA GRÓNSKÁ má zavalité tělo se silnou vrstvou podkožního tuku plave pomalu a nepotápí se do velkých hloubek rohovitými kostice v ústní dutině cedí drobný plankton 5

je největším kytovcem s ozubenými čelistmi dorůstá délky 20 až 25 m VORVAŇ TUPONOSÝ je největším kytovcem s ozubenými čelistmi dorůstá délky 20 až 25 m živí se především hlavonožci pod vodou vydrží až 80 m a dokáže plavat rychlostí až 20 km za hodinu 6

žije ve Středozemním moři, je to jeden z nejhojnějších kytovců DELFÍN OBECNÝ žije ve Středozemním moři, je to jeden z nejhojnějších kytovců ryby loví pomocí čelistí s drobnými zuby plave v hejnech, často daleko od pobřeží dorozumívá se pod hladinou pomocí zvuků 7

Chobotnatci jsou největší žijící suchozemští savci, jediní zástupci jsou sloni mají dlouhý, svalnatý a pružný chobot, který vznikl prodloužením nosu a spojením s horním pyskem, chobot využívají k čichání, hmatání a k uchopování různých předmětů kly slona vznikly přeměnou řezáků v horní čelisti sloupovité nohy mají na chodidlech pružné polštáře v přírodě žijí ve stádech o počtu 20 až 100 jedinců živí se rostlinnou potravou – jsou býložravci samice rodí většinou jedno mládě, březí je 22 měsíců, o mládě se stará dlouho, kojí ho až 6 let

žije ve velké části Afriky, dorůstá výšky až 3,5 m SLON AFRICKÝ žije ve velké části Afriky, dorůstá výšky až 3,5 m SLON INDICKÝ žije v jižní Asii, na Borneu, Cejlonu a Sumatře dorůstá výšky až 3 m člověk ho již tisíce let cvičí a využívá k práci v pralese i na plantážích 8 9

Opakování Co je nejčastější potravou ploutvonožců? Jak se ploutvonožci přizpůsobili životu ve vodě? Uveďte příklady těch kytovců, kteří se živí planktonem, a těch, kteří se živí dravě. K čemu slon používá chobot?

Použité zdroje: Zalophus californianus wollebaeki. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zalophus_californianus_wollebaeki.JPG Noaa-walrus22. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Noaa-walrus22.jpg Harbour seal. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Harbour_seal.jpg Bluewhale877. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2014 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bluewhale877.jpg Bowheads42. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bowheads42.jpg Physeter macrocephalus1. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Physeter_macrocephalus1.jpg Common dolphin. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Common_dolphin.jpg African Elephant in Kenya. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:African_Elephant_in_Kenya.jpg Lightmatter elephanttrunk. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lightmatter_elephanttrunk.jpg