Autor: Mgr. Jana Burdzová Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/21.1220 VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_19_8. ročník_Mezilidské vztahy – přátelství Autor: Mgr. Jana Burdzová Použití: určeno k prezentaci na interaktivní tabuli Anotace: Jedná se o výukovou prezentaci, která má za úkol především pomocí textu a úkolů přimět žáky přemýšlet o tom, co je to skutečné přátelství. Materiál je určen pro výuku žáků se středně těžkým mentálním postižením.
Co si představíš, když slyšíš slovo přátelství?
Co mi říká přítel? Vyber větu, kterou považuješ za správnou. Přítel je pouze ten člověk, který mi říká samé pěkné věci. Přítele poznám podle toho, že mi nikdy nelže, řekne mi i nepříjemnou pravdu.
Pokud jsi vybral první větu, co by se mohlo stát: Přítel mi říká samé pěkné věci. Mohlo by se mi stát, že mě bude přítel chválit za všechno, co udělám. I když udělám něco špatného. Sice se mi to bude hezky poslouchat, ale vlastně si kvůli tomu ani neuvědomím svou chybu. Přítelkyně mi říká samé pěkné věci. Přítelkyně mi pochválí šaty, které se nehodí do divadla. Já si je do divadla vezmu, ale pak kolem sebe uslyším, že se tyhle šaty hodí leda tak v létě na pláž.
Pokud jsi vybral druhou větu, zkus vymyslet příhodu, kdy ti pravdivý názor přítele může v životě pomoci Přítele poznám podle toho, že mi nikdy nelže, řekne mi i nepříjemnou pravdu.
Ze všech vět vyber a zakroužkuj jednu, která se ti zdá být úplně nesmyslná. Vysvětli spolužákům proč. Pravého přítele poznám podle toho, že mi často nosí dárky. Správného přítele musím mít pořád nablízku, měl by bydlet ve stejné ulici, aby mi mohl pořád pomáhat. Přítel mě nechá vždycky všechno od sebe opsat, abych nedostal špatnou známku. Správný přítel se se mnou rozdělí o svačinu, když jsem svou nechal ten den doma. Přítel mi pomůže s domácím úkolem, snaží se mi vysvětlit to, čemu nerozumím, nedává mi opsat svůj hotový úkol. Přítel může bydlet kdekoliv, nezáleží na tom, jestli se spolu vídáme každý den.
Citace ilustrace: www.office.microsoft.com