Změny financování regionálního školství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Advertisements

Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Rozpis rozpočtu přímých nákladů Ředitelé škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 15. srpna 2012 KÚ Liberec.
Porada pro vedoucí školních jídelen Bc. Eva Martinková odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
1 Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
FINANČNÍ ZABEZPEČENÍ PODMÍNEK PRO ČINNOST ASISTENTŮ PEDAGOGA.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Rozpis rozpočtu a normativy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. června 2011 Monika Čermáková.
Rozpočet přímých NIV na rok 2014 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 3. dubna 2014 KÚ Liberec.
Rozpočet přímých NIV na rok 2011 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 15. prosince 2011 KÚ Liberec.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Rozpočet přímých NIV na rok 2013
Rozpočet přímých NIV na rok 2010
Porada ORP LK 21. listopadu 2012
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Odbor školství mládeže a sportu Oddělení školské ekonomiky
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2015 Liberec.
Financování přímých NIV
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Liberec.
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Změny financování regionálního školství
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Změny financování regionálního školství
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2017 Liberec.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Přijímací řízení Krajský úřad Libereckého kraje
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Seminář k výroční zprávě o činnosti a kódování studijních programů
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2019
oddělení financování a rozpočtu školství
Seminář o stavebním spoření
Praha Petra Schwarzová Monika Puškinová
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Transkript prezentace:

Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 812 163 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz

Účinnost změny financování regionálního školství Legislativní proces dokončen – publikováno ve Sbírce zákonů Novela školského zákona účinná od 1. 9. 2018 Změna financování účinná od 1. 1. 2019

Změna financování a její cíle Více vyrovnat mezikrajové rozdíly Oddělit objem finančních prostředků pro školy zřizované obcemi a svazky obcí od prostředků pro školy zřizované kraji Zprůhlednit podmínky financování pro ředitele škol Omezit přijímání žáků do oborů SŠ tzv. „za každou cenu“ Pomoci „zatraktivnit“ vzdělávání žáků v oborech, kteří mají velkou šanci uspět na trhu práce

Změna má zajistit Předvídatelnost (právní jistota) – střednědobá až dlouhodobá stabilita systému; všichni vědí, s čím mohou při splnění stanovených podmínek počítat Nyní v podstatě žádná, do budoucna poměrně velká – jasná pravidla, jasné parametry, jednoznačnost Rovnost – neznamená, že všichni mají stejně, ale že odchylky jsou důvodné Zajistí nový systém díky jasným pravidlům Současný systém se tváří, že to tak je, ale praxe je jiná, ředitel školy neví často, proč; zaměstnanci už vůbec ne

Co dalšího můžeme očekávat? Podporu státních priorit – možnost zaplatit další priority státu bez další velké administrativní zátěže příjemců i těch, kdo prostředky rozdělují a poskytují, například rozhodnutí vlády o zvýšení platů zaměstnanců ve školství v průběhu kalendářního roku (dnes možno řešit pouze rozvojovým programem s účelovým znakem) zavádění kariérního systému

Základní principy nového financování Netýká se soukromých a církevních škol Nemění se celý systém Odlišné financování pedagogické práce ve vybraných druzích škol a ve školních družinách Nepedagogická práce – normativy na školu (ředitelství), další pracoviště a třídu – zohlednění spolupráce obcí (svazky obcí) Přesnější vymezení rezervy pro krajské úřady

Nové financování zohledňuje lokální specifika Z úrovně MŠMT systém například zohledňuje: velikostní i obrovou strukturu škol reálnou potřebu vzdělávání ve školních družinách reálnou potřebu vzdělávání v uměleckých oborech základních uměleckých škol rozdílný podíl žáků škol ubytovaných v domovech mládeže a internátech další specifika jednotlivých škol a školských zařízení, která nelze řešit plošně normativním rozpisem z úrovně MŠMT prostřednictvím rezervy pro KÚ nad rámec normativního rozpisu Z úrovně KÚ prostřednictvím rezervy zohledňuje: další specifika jednotlivých škol a školských zařízení, která nelze řešit plošně normativním rozpisem z úrovně MŠMT

Změna principu financování mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a školních družin Výhody řešení různého platového zařazení vylučuje nedostatek prostředků na nárokové a nenárokové složky platu u školy splňující podmínky vzdělávání stanovené právními předpisy snížení administrativy (účelové znaky) Nevýhody změna statistického zjišťování vyšší míra kontrolní činnosti ČŠI v oblasti správnosti vykázaných údajů

vykázaná výkonová a personální data => financování škol Statistické vykazování dat vykázaná výkonová a personální data => financování škol Vyžaduje velký důraz na správnost všech vykázaných dat a jejich důslednou kontrolu na úrovni školy – odpovědnost ředitele za správnost Chybně vykázaná data v neprospěch školy => škola neobdrží dostatek finančních prostředků Chybně vykázaná data ve prospěch školy => neoprávněné čerpání finančních prostředků Kontrolní činnost ČŠI => ověření správnosti dat

Financování pedagogické práce ve školách a školních družinách

Financování nepedagogické práce ve školách

Financování pedagogické práce a nepedagogické práce ve školských zařízeních (s výjimkou pedagogické práce ve školních družinách)

Financování mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a školních družin – pro pedagogy normativní financování na učitele / vychovatele (kvazi nákladová metoda) každé škole poskytnout objem prostředků na platové tarify dle údajů ze škol každé škole poskytnout normativní objem prostředků na 1 úvazek pedagoga na ostatní nárokové složky každé škole poskytnout normativní objem prostředků na 1 úvazek pedagoga na nenárokové složky a upravit pomocí dynamických prvků

Financování mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a školních družin – pro pedagogy

republikové normativy na studenta v akreditovaném vzdělávacím programu Financování vyšších odborných škol – pro pedagogy republikové normativy na studenta v akreditovaném vzdělávacím programu Stejný princip jako nyní Všechny normativy stanovuje MŠMT nikoli KÚ

normativ zohledňující tři složky: ředitelství, pracoviště a třídu Financování mateřských, základních a středních škol – pro nepedagogy normativ zohledňující tři složky: ředitelství, pracoviště a třídu Normativ se stanovuje podle velikosti školy nikoli podle počtu žáků Všechny normativy stanovuje MŠMT nikoli KÚ

Financování vyšších odborných škol a konzervatoří – pro nepedagogy normativ zohledňující tři složky: ředitelství, pracoviště a žáka/studenta Normativ se stanovuje podle velikosti školy nikoli podle počtu žáků Všechny normativy stanovuje MŠMT nikoli KÚ

Financování mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol, konzervatoří a školních družin – ONIV Shodné řešení pro obě varianty – normativní financování na dítě, žáka, studenta Všechny normativy stanovuje MŠMT nikoli KÚ

republikové normativy na žáka ve stupni uměleckého oboru Financování základních uměleckých škol republikové normativy na žáka ve stupni uměleckého oboru Stejný princip jako nyní Všechny normativy stanovuje MŠMT nikoli KÚ

Stejný princip jako nyní Financování ostatních školských zařízení (s výjimkou pedagogické práce ve školních družinách) Stejný princip jako nyní republikové normativy na věkovou kategorii z MŠMT KÚ krajské normativy na jednotku výkonu Republikový normativ na 1 rodinnou skupinu dětského domova 1 lůžko kapacity ostatního školského zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nebo školského zařízení pro preventivně výchovnou péči, 1 ubytovaného ve školském zařízení podle § 117 odst. 1 písm. b) 1 dítě, žáka a studenta v mateřské a základní škole a v denní formě vzdělávání ve střední škole, konzervatoři a ve vyšší odborné škole

Přehled právních předpisů souvisejících se změnou financování regionálního školství Vyhláška č. 14/2015 Sb., o předškolním vzdělávání Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání Vyhláška č. 492/2005 Sb., o krajských normativech Vyhláška o předávání údajů školami a školskými zařízeními pro účely financování ze státního rozpočtu Nařízení vlády, kterým se stanoví pro základní školy a střední školy zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu na jednu třídu v oboru vzdělání v závislosti na počtu žáků ve třídě a pro konzervatoře zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu na jeden ročník v oboru vzdělání v závislosti na počtu žáků v ročníku Směrnice pro krajské úřady a obce s rozšířenou působností

Stav přípravy změny financování regionálního školství MŠMT v současné době pracuje na všech prováděcích právních předpisech Dokončení všech souvisejících předpisů s dostatečným předstihem => časový prostor pro ředitele škol na přípravu školního roku 2018/2019

Připravované kroky MŠMT směrem k ředitelům škol Metodické pokyny pro ředitele škol Vytvoření modelových příkladů pro porovnání stávajícího a nového způsobu financování Pilotní propočet na datech školního roku 2017/18 => informace o počtu úvazků zaměstnanců => zpětná vazba správnosti školou vykázaných dat Semináře MŠMT pro ředitele škol

Rozpis rozpočtu a finanční toky Rozpis rozpočtu bude na stejném principu jako dosud (MŠMT bude rozepisovat prostředky do rozpočtů jednotlivých krajů a krajské úřady je budou rozepisovat do rozpočtů jednotlivých krajských a obecních škol a školských zařízení) MŠMT stanoví výši prostředků pro jednotlivé školy a výši prostředků pro pedagogy školních družin, krajský úřad bude tyto finanční prostředky školám a školním družinám rozepisovat ve výši stanovené ministerstvem. Krajský úřad bude moci upravit škole výši přidělených prostředků státního rozpočtu pouze v případě, že v rámci ověření správnosti údajů vykazovaných jednotlivými školami zjistí rozdíl mezi vykázaným a skutečným stavem. Z úrovně MŠMT budou prostřednictvím republikových normativů (v širší struktuře než dnes) rozepisovány prostředky na financování školských zařízení (s výjimkou pedagogické práce ve ŠD), krajský úřad bude tyto finanční prostředky jednotlivým školským zařízením rozepisovat prostřednictvím jím stanovených krajských normativů.

Závěrem Vláda stanoví nařízením nebo MŠMT podzákonným předpisem maximální rozsah vzdělávání nebo přímé pedagogické činnosti Změna posune řízení a pravidla pro financování k MŠMT Krajský úřad bude provádět zejména rozpis, kontrolu a úpravy v průběhu roku Škola dostane 1 balíček peněz Závazné ukazatele jako dosud – limity mzdové regulace Systém vyžaduje větší kontrolu vstupních údajů Větší srovnatelnost odměňování za stejný druh práce mezi kraji Nepřeceňuje se parametr dítě, žák