Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA Vyšetrovacie metódy behaviorálne a objektivne. Dieťa s poruchou sluchu: diagnostika a liečba POSTGRADUÁLNY KURZ 3.-4. November 2016 Horný Smokovec Doc MUDr Mojmír Lejska. CSc., MBA
Dělení audiol. metod dle Arlingera: Subjektivní Behaviorální (psychoakustické) : prahová tónová audiometrie slovní audiometrie nadprahové testy, šumová, adaptační VRA Objektivní Akustické metody: tympanometrie + reflexy vlastní zvuky ucha - OAE Elektrofyziologické metody: evokované potenciály
Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) • Conditioned Play Audiometry (CPA) Frequency-specific stimuli (prahová tónová audiometrie) Speech Audiometry • Physiologic Assessments, including o Acoustic Immittance, including tympanometry and acoustic reflex testing o Otoacoustic Emission (OAE) testing • Electrophysiologic Audiometry including o Auditory Brainstem Response (ABR) o Auditory Steady State Response (ASSR) audiometry http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf
Behaviorální testy Přinášejí tři zásadní informace Určení stupně sluchové ztráty Umožňují lokalizovat zdroj sluchových potíží (centrální x periferní) U dětí umožňují předvídat vliv sluchového handicapu na vývoj verbální komunikace http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf
Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) • Conditioned Play Audiometry (CPA) Frequency-specific stimuli (prahová tónová audiometrie) Speech Audiometry http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf
Conditional Play Audiometry (Audiometrie hrou) Prahová tónová audiometrie Slovní audiometrie
Conditional Play Audiometry (Audiometrie hrou) Prahová tónová audiometrie Z hlediska audiologie přináší nejvíce a nejúplnější poznání o stavu sluchu Je vždy základním vyšetřením, které se provádí vždy, pokud nejsou objektivní překážky. U dětí formou hry s hračkami
Conditional Play Audiometry (Audiometrie hrou) Slovní audiometrie U dětí častěji formou percepčního testu Doplňuje poznání o rozumění řeči
Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf
Behavioral observation Nezbytné k posouzení stavu komunikačních funkcí Hodnocení reakcí na zvukové podněty Matkou a dalšími příbuznými Neomezený časový kontakt s dítětem Citový vztah Není časový odstup při posuzování Odborníci Pozorování při hře a reakce na zvukové signály Časově omezený, ale odborný pohled Střediska rané péče, surdopedagogové, SPC, foniatři
Hodnocení matkou ci dalšími príbuznými Zásadní, pokud je matka schopna hodnotit vývoj komunikačních schopností Matka má neomezený časový kontakt s dítětem. Je však omezena citovou vazbou a nemá časový odstup.
Hodnocení odborníky střediska rané péče surdopedagogové speciálně pedagogická centra foniatři Použití klasických zvukových zkoušek, pozorování při hře a činnosti atd. Časové omezení, ale odborný nadhled.
Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf
Visual reinforcement audiometry (VRA) Standardizovaná behaviorální metoda Hodnocení reakcí na přesně frekvenčně i intenzitně definované zvuky Provádí se s podporou vizuální stimulace či vizuální podpory Z hlediska komunikace přináší nejvíce a nejúplnějších poznatků
Filozofie vyšetření malých dětí Několik směrů Preference objektivních metod Nejvíce forensní Pozor na limity vyšetření Přístroj – nepřesnosti ?? Preference behaviorálních metod Rozvoj řeči Posuzování komunikace Nezatěžující metody Nejméně forensní Kombinace
Navržený model Diagnostika stavu sluchu : Při korekci sluchu: behaviorální (výpověď matky) behaviorální + objektivní Při korekci sluchu: první nastavení podle objektivního výsledku (BERA) korekce = vždy behaviorální
Děkuji a ještě pokračujeme