Ekonomika– národní hospodářství Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0911 Autor Ing. Eva Zmeškalová Název šablony VY_32_INOVACE EKO Název DUMu EKO.2507.2 F Stupeň a typ vzdělávání Odborné vzdělávání Vzdělávací oblast Ekonomická Vzdělávací obor Ekonomika Vzdělávací okruh Cyklus vývoje národního hospodářství Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák, 16 - 19 let Anotace Hospodářský cyklus ekonomiky se zabývá kolísáním skutečného produktu kolem úrovně potenciálního produktu. Žáci díky prezentaci porozumí teorii fungování hospodářského cyklu ekonomiky Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Cyklický vývoj, konjunktura, vrchol. recese, dno, potenciální a reálný produkt, ekonomický růst Datum 20. 9. 2012
CYKLUS NH NH se vyvíjí cyklicky (ve vlnách). Hospodářský cyklus je opakující se nesoulad mezi potenciálním a skutečným produktem NH. Potenciální produkt- to co by mohlo být vyprodukováno, při maximálním využití všech výrobních faktorů
Grafické znázornění
Charakteristika jednotlivých fází Recese hospodářský pokles, kdy HDP klesá po 2 po sobě jdoucích čtvrtletí pokles spotřebitelské poptávky pokles investic omezování výroby růst nezaměstnanosti (cyklické) krach firem
Dno podpora od státu, v tomto bodě se recese zastavuje a postupně nastává oživení ekonomiky
Konjunktura oživení, hospodářský růst růst investic snížení nezaměstnanosti zvyšování zisků ale i růst cen
Vrchol dochází ke zlomu a začíná pomalu období recese podniky mají menší zisky, protože nejsou schopni prodat své produkty
Příčiny hospodářského cyklu vnitřní – rozhodující úlohu mají investice vnější – celosvětová ekonomika – nesprávná peněžní a úvěrová politika ČNB
Otázky k opakování! Co to je hospodářský cyklus Potenciální produkt –charakterizuj Graficky znázorni hospodářský cyklus Popiš jednotlivé fáze hospodářského cyklu Jak jsou firmy ovlivňovány hospodářským cyklem
Použité zdroje BIŇOVEC, K., PEŠTOVÁ, S. Ekonomika a provoz obchodu. 1.vyd. Praha : Fortuna, 1995. 136 s. ISBN 80-7168-191-1. KLÍNSKÝ, Petr. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4.vyd. Praha : Fortuna, 2007. 184 s. ISBN 978-80-7373-000-0. PALYZOVÁ, M. LEŠENAROVÁ, R. Ekonomika pro střední a vyšší hotelové školy. 1.vyd. Praha : Fortuna, 2004. 159 s. ISBN 80-7168-897-5. ● ŠVARCOVÁ J. a kol. Ekonomie – stručný přehled. Zlín : CEED, 2006. 295 s. ISBN 80-903433-3-3
Seznam odkazů na použité obrázky Snímek 9 - [cit. 2012-10-10]. Dostupný pod licencí Public Domain Clip Art na WWW <http://www.pdclipart.org/thumbnails.php?album=37>