Organizovaný zločin v EU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ilegální migrace, organizovaný zločin v EU. EUROPOL Evropský policejní úřad Založen na základě úmluvy v roce 1995 Operativně začal fungovat v roce 1999.
Advertisements

Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/ Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Trestní právo (hmotné a procesní) v evropském prostředí
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Mise BLOM Návrhy efektivního prosazování v záležitostech nad provinčního zájmu Soudržnost a spolupráce v prosazování Prosazovatelná nařízení Společné stanovování.
PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy
Pojem přeměna obchodní společnosti
Příjmy ze samostatné činnosti
ZÁKLADY ÚČETNICTVÍ A PODVOJNÝ ZÁPIS
EVROPSKÁ UNIE – VZNIK A VÝVOJ
Místní rozpočtové jednotky
Zákon o sociálním podnikání
Státní organizace.
Společné a koordinované politiky EU
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Hlavní město praha a integrace cizinců
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanské soudní řízení I.
Zákon o sociálním podnikání
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Váňová Stanislava, Mikeladzová Jana
Organizovaný zločin v EU
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2. ČNB a její role v platebním styku.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Název projektu: Moderní škola
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
EVROPSKÁ UNIE.
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Život bez střeva , Praha.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Organizovaný zločin v EU 22.11.2010

EUROPOL Evropský policejní úřad, kořeny má ve spolupráce Založen na základě úmluvy v roce 1995 Operativně začal fungovat v roce 1999 Hlavní náplní boj proti organizovanému zločinu V současnosti v čele Rob Wainwright (UK)

Fungování EUROPOLu Hlavní funkcí získávání dat a jejich vyhodnocování Europol jako nadstavba k národním jednotkám Institut styčných důstojníků

Kompetence Původně především drogy, obchod s radioaktivními látkami, pašování lidí a obchod s nimi a praní peněz související s těmito formami zločinu V roce 1999 rozšířeno o terorismus a následně v roce 2001 o všechny formy organizované trestné činnosti (např. i rasismus, podvody)

Změna Úmluvy na rozhodnutí Komise s ní přišla v roce 2006 Snaha začlenit Europol do aquis a učinit z něj komunitární agenturu Výrazné posílení kompetencí Rozšíření počtu trestných činů na 32 Možnost vyšetřovat i neorganizovanou kriminalitu Operativní možnost ve spolupráci s ČS, těm zůstávají donucovací pravomoci Možnost budovat nové databáze

Organizovaný zločin Není jednotná a mezinárodně platná definice. EU následující identifikační znaky: Spolupráce více než dvou osob. Podezření ze spáchání závažné trestné činnosti. Činnost zaměřená na honbu za ziskem. V organizaci má každý své konkrétní a specifické úkoly. Činnost je dlouhodobá. Uvnitř organizace panuje určitá forma kázně a kontroly. Páchání trestné činnosti na mezinárodní úrovni.

Org. Zločin II Používání násilí a jiných prostředků. Využívání stávajících hospodářských a obchodních struktur ve svůj prospěch. Napojení organizace na procesy praní peněz. Ovlivňování politiky, médií, veřejné správy, soudních orgánů nebo ekonomiky. Jsou-li pozitivně identifikovány první tři znaky a alespoň tři další z uvedeného soupisu, jedná se o organizovaný zločin.

Charakteristika Skupiny od poměrně volných až po velmi dobře organizované s přísnou hierarchií Průběžné zvyšování kvality spolu s rozvojem komunikačních prostředků a dalších technologií Přesun z násilné do ekonomické sféry Organizovány velmi často na základě etnické sounáležitosti Vysoká regenerační schopnost, těžké je zcela rozbít V Rusku nájemná vražda již od 3.000 dolarů – ročně 300-400

Pašování osob Úzká souvislost s nelegální migrací Obrovský rozsah, ročně v miliardách EUR Pro migranty velmi drahé – Čína-EU odhadem 35.000 eur, i ze sousedících států v tisících eur Značná část migrantů tyto peníze předem nemá a je pak nucena je splácet třeba i několik let a zůstává tak pod kontrolou pašeráckých organizací. Vysoce ziskový „byznys“, míra rizika poměrně malá Komplexní – od převodu přes hranice k zajištění úkrytu a práce

Obchod s lidmi Europol odhaduje ročně na 8-12 miliard eur Často spojeno s problematikou prostituce Zdrojové země - východní Evropa – Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina; Asie – Čína, Thajsko Od příslibů práce až k únosům Na území EU dle odhadů až 100.000 takových osob

Boj proti pašování Nenáročnost na rozsáhlost sítě, složité 2002 – Rámcové rozhodnutí o boji proti obchodování s lidmi – v současné době renegociováno Sblížení právních řádů v oblasti vykořisťování pracovní síly či sexuálního vykořisťování 2004 – Rámcové rozhodnutí o boji proti sexuálnímu vykořisťování a dětské pornografii – cílem ochrana zranitelnějších skupin osob – také renegociováno

Drogy Výroba a pašování drog nejčastější formou OZ v EU – navíc takřka vždy mezinárodní Objem obchodu s drogami celosvětově 2-5% celosvětového HDP Zdrojové oblasti – heroin – Asie, kokain – Latinská Amerika, syntetické drogy (extáze) – Belgie, Nizozemí, pervitin - ČR Roční spotřeba EU-15 dle Europolu – 135 tun heroinu, 250 tun kokainu ročně

Boj proti drogám Protidrogová strategie EU 2005-2012 Protidrogový akční plán 2005-2008 – rozvíjí strategii v kratším období Doplněny národními protidrogovými strategiemi – některé státy v nich mají i alkohol a tabák Základním problémem snadná dostupnost drog Klíčové zadržet drogy na hranicích – úspěšnost roste, v nedávných letech zabavena 1/3 kokainu 2004 – stanovena definice pašování drog a obchodování s nimi, navrženy doporučené tresty

Finanční kriminalita Praní špinavých peněz – snaha ukrýt pravý zdroj financí Ročně „propráno“ až dva biliony eur S větším prostorem snazší praní – nutnost koordinace Po roce 2001 vstupuje do popředí boj proti financování terorismu

Boj proti finanční kriminalitě Především směrnice o praní špinavých peněz První vydána v roce 1991, v současnosti platí třetí – neustále se rozšiřoval okruh subjektů povinných spolupracovat Těmi jsou banky, advokáti, účetní, auditoři, kasina, reklamní agentury – povinnost ověřovat totožnost klienta a oznamovat podezření

Padělání eura Profesionalizace, stále větší kvalita V roce 2003 došlo k zabavení bankovek v hodnotě 30 milionů Odhadovaná cena výroby bankovky 8% hodnoty, ale nutnost distribuční sítě – 35-40% Zatím boj proti padělání úspěšný jen částečně

OLAF Evropský úřad pro boj proti podvodům – založen na základě rozhodnutí z roku 1999 Potřeba bránit finančním únikům z rozpočtu Společenství Také snaha obnovit důvěru v instituce (zejména po Santerově Komisi) Nezávislý úřad může lépe kontrolovat instituce EU

OLAF II Zaručen přístup ke všem dokumentům všech institucí ES! Agenda především kontrola nakládání s penězi z fondů EU Obecně shromažďuje informace o podvodech a korupci Nejnepoctivější zemědělci ze Španělska a Řecka

EUROJUST Založen v roce 2002, hlavním úkolem podpora vyšetřování a stíhání přeshraničních trestných činů Kolegium se skládá z jednoho zástupce za každý členský stát – státní zástupci nebo soudci Poskytují odborné znalosti – znalost právního systému své země + možnost přímé komunikace s úřady Obecně zlepšování spolupráce mezi národními systémy

Pravomoce EUROJUSTu Může doporučit zahájení trestního stíhání či vyšetřování, sám ale nemá pravomoc záhájit Může předkládat návrhy ke zlepšení soudní spolupráce