Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ /1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 7. Stát a jeho funkce Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_01_VEŘEJNÝ.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ.1.07/1.1.05/ „Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole“ Mgr. Marie Šimková VOZ7_01.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
VY_32_INOVACE_Fi_III_19 Název Státní zřízení a formy vlády Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Základy teorie státu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Bezpečnostní systém ČR
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Formy států.
TEST 7. POLITOLOGIE
Společné a koordinované politiky EU
Matouš Bořkovec, ZŠ Mikoláše Alše
Mezinárodní právo a jeho vliv
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Historické milníky EU Monika Matysová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Anotace Žák se seznámí s problematikou teorie státu Autor
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
POLITICKÝ ZEMĚPIS FORMY VLÁDY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
Systém soudnictví Právní ochrana.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ. 1. 07/1 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ.1.07/1.1.05/04.0031 „Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole“ Mgr. Marie Šimková VOZ8_01 Stát

Definice státu Jaké atributy musí mít stát aby byl svrchovanou a nezávislou institucí? 5 atributů státu: 1)hranice- věcný podklad 2)občané- osobní podklad 3)státní aparát (prezident, zákony, soudy) 4)ozbrojená moc 5)právní subjektivita-řešíme věci se souladu se zákonem a mezinárodním právem. Stát je organizované společenství lidí, žijících na ohraničeném území. Státní moc je nezávislá, neodvozená od žádné jiné (suverenita a svrchovanost státu). Vnitřní i vnější záležitosti si řeší každý stát sám.

Vznik státu Jakmile se společnost rozrostla a sociálně rozvrstvila, bylo nutné vytvořit nové uspořádání, které by zajistilo řád uvnitř i vztahy k sousedním společnostem. Dějiny zaznamenaly nejrůznější způsoby vzniku států působením vnitřních i vnějších sil. Existuje několik základních teorií, jak státy vznikají: 1. nábožensky teleologická - stát existuje jako produkt boží vůle a dle jeho přikázání je každý povinen ho uznávat a podřizovat se mu. Toto učení patří k nejstarším teoriím o vzniku státu. 2. teorie moci - představuje si stát jako vládu silného nad slabým a současně prohlašuje tento stav za přirozený. 3. teorie právní - vidí stát jako právní výtvor vzniklý na základě smluvní teorie, podle níž je smlouva právním důvodem pro vznik státu. V této teorii se také poprvé objevilo dělení státní moci. Tuto teorii postupně rozvíjeli John Lock, Jean Jacques, Charles de Rousseau, Montesquie i Thomas Hobbes. 4. teorie etická - usiluje o to, dokázat, že stát je mravně nutný.

Na minulé stránce se objevilo několik jmen slavných filosofů a politologů. Každý z nich je autorem velké spousty knih a každý také napsal jeden slavný spis věnující se teorii státu. Zkus pomocí internetu či encyklopedie vytvořit dvojice autor a jeho dílo. Duch zákonů Leviatan O společenské smlouvě Dvě pojednání o vládě John Lock Jean Jacques Rousseau, Charles de Montesquie Thomas Hobbes. A tady jsou správné odpovědi.

Formy vlády Tedy způsob organizace státní moci podle složení nejvyšších orgánů státu a jejich vztahy k nižším orgánům a hlavně občanům. Podle formy vlády můžeme státy rozdělit na dvě velké skupiny: 1. Nedemokratické 2. Demokratické   Nedemokratické státy, tzv. autokracie: znakem je, že vládne jedinec či úzký okruh osob Aristokracie- např. vláda privilegovaného stavu, šlechty Plutokracie- např. vláda úzké skupiny bohatých Monokracie- např. vláda jedince, samovládce, diktátora Patří sem: orientální despocie, starověké a středověké městské tyranie, absolutní monarchie, novodobé diktatury a totalitních systémů

Demokratické státy: Historicky první forma demokracie se zrodila v řeckých městských státech (Athény). Znaky demokratického státu jsou: 1.zdrojem moci je lid 2.pluralita politických stran 3.veřejné rozhodování parlamentu 4.dělba moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní 5.politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny, ale dbají na ochranu menšin a)přímá-je založena na přímé účasti občanů na rozhodování o veřejných věcech, prostřednictvím plebiscitu, referenda atd. (Švýcarsko). b)nepřímá-prostřednictvím zvolených zástupců, kteří naplňují jeho vůli v orgánech státu, regionu či obci. Nejvyužívanější formou nepřímé demokracie jsou volby.

Jednotlivé druhy státního zřízení: Typy států: Jednotlivé druhy státního zřízení: Teokracie: stát pokládaný za výtvor boha. Osoba v čele je považována za vykonavatele boží vůle, např. církevní státy, faraon. Monarchie: zaručuje dědičnou doživotní vládu jednoho panovníka a)absolutistická - panovník má v rukou veškerou moc b)konstituční - panovník je omezen pravomocemi dalších státních orgánů, často volených parlamentem (parlamentní monarchie) Republika: její představitelé jsou voleni pouze na základě ústavy (zákonodárným sborem, přímo občany nebo jinak)   Znáš nějakou konstituční monarchii u nás v Evropě? Lichtenštejnsko, Nizozemí, Norsko, Dánsko, Švédsko, Monako atd.

Základní funkce (demokratického) státu Abychom mohli klidně spát. právního stav (právní jistota, právo na ochranu bez diskriminace, ochrana základních práv a svobod) b) fungování hospodářského a sociálního pořádku (hospodářská politika, tj. kontrola měny, daní, cel apod.; základní sociální služby, ale také zajištění rovných podmínek a pravidel hospodářské soutěže a dohled nad nimi, vymáhání práva (zákonnosti); a stále více zajištění rovného přístupu k informacím) c) kulturní rozvoj (výchova, vzdělávání, kultura, sport) d) zajišťování vnějších vztahů (zahraniční politika a spolupráce) kam spadá i obrana a bezpečnost (policie a armáda) Abychom mohli klidně spát.

V moderních teoriích o státě je moc dělena na zákonodárnou, výkonnou. Dělení moci ve státě V moderních teoriích o státě je moc dělena na zákonodárnou, výkonnou. Moc zákonodárná (legislativa)-má ve své pravomoci vydávání zákonů, tvoří ji zastupitelský sbor-parlament. Moc výkonná (exekutiva)-tvořena vládou, prezidentem a státním zastupitelstvem. Moc soudní (jurisdikce)-kontroluje dodržování zákonů a je vykonávána Ústavním soudem a soustavou dalších nižších soudů.

Anotace: Prezentace slouží jako textový a obrazový materiál k výuce kapitoly Stát – vznik, historie, typy, dělení moci. Je doplněna o interaktivní prvky umožňující snadnější a záživnější zapamatování učiva. Obrázky galerie Klipart.