Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Advertisements

Elektromagnetické vlny (optika)
Vlnová optika Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Technologie LCD Panelů. OverDrive  K urychlení této odezvy Gray to Gray (šedá-šedá) je nejčastěji použita technologie OverDrive. Jak tato technologie.
Digitální učební materiál
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
3 Elektromagnetické pole
Digitální učební materiál
Vlnová optika II Zdeněk Kubiš, 8. A.
18. Vlnové vlastnosti světla
Vlnová optika Ilustrace.
Ohyb světla, Polarizace světla
Prvek tělesa a vnitřní síly
Polarizace světla Světlo je příčné elektromagnetické vlnění. Vektor intenzity E elektrického pole je vždy kolmý na směr, kterým se vlnění šíří. V rovině.
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Praktické i nepraktické využití lineárně polarizovaného světla
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Aktivní uhlík a polarizované světlo
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Cože?.
Hardware 5 verze 2.6.
Polarizace světla Mgr. Kamil Kučera.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
L OM SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Geometrická optika. Geometrická optika je částí optiky, která se zabývá studiem šíření světla v prostředí, jehož rozměry jsou velké ve srovnání s vlnovou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Magnetismus. Magnety - magnetovec Prvním známým magnetem byl magnetovec, který byl objeven starověkými Řeky a Číňany. Tento zřídka se vyskytující minerál.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Magnetické pole cívky s proudem
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Polarizace
Magnetické pole cívky s proudem
Polarizace Proseminář z optiky
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor: Jiří Vondra Tematická sada: Fyzikální pokusy – Vlnová optika Téma: Umělý dvojlom Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_09_16_VOJI

Anotace: Prezentace je určena k doplnění výkladu tematického celku Vlnová optika, konkrétně k ilustraci umělého dvojlomu a principu fungování fotoelasticimetru. Obsahuje námět na pokus – výčet pomůcek, postup provedení, vysvětlení a fotodokumentaci provedeného pokusu. Lze ji proto využít k ilustraci probíraného jevu. Všechna fotodokumentace je z archivu autora.

UMĚLÝ DVOJLOM

Zařazení pokusu: Polarizace světla. Vlnová optika Pomůcky: fotoelasticimetr (v podstatě silný plošný zdroj světla a dva polarizační filtry, které se mohou vůči sobě natáčet) plexisklo

Postup: Sestavíme fotoelasticimetr tak, že mezi dva otočné polarizační filtry vložíme sestavu, umožňující působit deformační silou na vybraná tělesa z plexiskla. Deformační síla je realizovaná prostřednictvím zavěšování závaží. Celá sestava je prosvícená silným plošným zdrojem světla.

Mezi filtry pootočené od 90° vložíme kroužek z plexiskla a nedeformujeme ho. Pozorujeme, že kroužkem prochází světlo, i když poloha filtrů je „zkřížená“. Napětí, které vyvolává dvojlom, je způsobené vytvarováním kroužku.

Stlačujeme-li kroužek, objevují se další oblasti s mechanickým napětím.

Totéž můžeme pozorovat, i když oba filtry budou natočeny „souhlasně.“

Na dalších snímcích bude ukázána deformace destičky.

Metoda se používá při zjišťování nežádoucích napětí po vybroušení čoček.

Vysvětlení: V některých průhledných látkách vzniká vlivem deformační síly a následného napětí anizotropie. V anizotropním prostředí dochází k dvojlomu světla, rozdělení paprsku světla na řádný a mimořádný, které jsou lineárně polarizovány ve dvou navzájem kolmých rovinách.