Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR04_Mra02_02 Vytvořeno: Listopad 2012 Autor: Mgr. Hana Mrázová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Sada: Jaderná a kvantová fyzika Název vzdělávacího materiálu: Izotopy a izobary Ročník: 1. až 4. ročník čtyřletého gymnázia
Anotace: Prezentace popisuje izotopy a izobary. Slouží pro prezentaci tohoto tématu, ale také jako učební materiál pro samotné žáky Očekávané výstupy: Žák uvede základní charakteristiky izotopů a izobarů
Izotopy Atomy stejného prvku (mají shodné protonové číslo), které se liší počtem neutronů (mají odlišné nukleonové číslo) Liší se fyzikálními vlastnostmi (hmotnost), mají shodné chemické vlastnosti (stejný prvek)
Izotopy vodíku
Izotopy vodíku - schéma
Izotopy helia
Izotopy uranu V přírodě zastoupen 0,7% Má velký účinný průřez Je vhodný pro řetězovou reakci
Izotopy uranu V přírodě nejčetnější Má velmi malý účinný průřez pro záchyt neutronů
Izobary Jádra se stejným nukleonovým číslem, ale různým protonovým číslem Shodují se ve fyzikálních vlastnostech, mají různé chemické vlastnosti
Izobary
Test Izotopy jsou atomy stejného prvku, které se A. liší fyzikálními vlastnostmi, B. liší chemickými vlastnostmi, C. liší fyzikálními i chemickými vlastnostmi D. shodují fyzikálními i chemickými vlastnostmi. A. liší fyzikálními vlastnostmi,
Test Izobary jsou atomy, které se: A. liší fyzikálními vlastnostmi, B. liší chemickými vlastnostmi, C. liší fyzikálními i chemickými vlastnostmi D. shodují fyzikálními i chemickými vlastnostmi. B. liší chemickými vlastnostmi,
Test Který z izotopů , je vhodný pro řetězovou reakci? A. B. a také D. ani ani B.
Zdroje Licence Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hydrogen_Deuterium_Tritium_Nuclei_Schematic.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:U-235.png