Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR04_Mra03_04 Vytvořeno: Listopad 2012 Autor: Mgr. Hana Mrázová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Sada: Kmitání a vlnění Název vzdělávacího materiálu: Skládání (superpozice) kmitání Ročník: 1. až 4. ročník čtyřletého gymnázia

2 Anotace: Prezentace popisuje složené kmitání a rázy. Slouží pro prezentaci tohoto tématu, ale také jako učební materiál pro samotné žáky. Očekávané výstupy: Sestrojí časový i fázorový diagram složeného kmitání a umí v těchto diagramech číst

3 Skládání (superpozice) kmitání

4 Skládání (superpozice) kmitání
Princip superpozice Výsledná poloha tělesa, které současně koná více pohybů je stejná, jako kdyby tyto pohyby konalo po sobě v libovolném pořadí. y = y1 + y2 + …….+ yk

5 Superpozice kmitů o stejné frekvenci
Skládají-li se harmonické pohyby se stejnou frekvencí, vznikne harmonický pohyb se stejnou frekvencí.

6 Superpozice kmitů o stejné frekvenci - amplituda
Amplituda závisí na fázovém rozdílu složek. 1. Δφ = 0 → amplituda složeného kmitání je maximální, ym=ym1+ym2 y y y2 y1 t

7 Superpozice kmitů o stejné frekvenci - amplituda
Amplituda závisí na fázovém rozdílu složek. 2. Δφ = π → amplituda složeného kmitání je minimální, ym= Iym1-ym2I y y2 y t y1

8 Superpozice kmitů o různé frekvenci
Pokud mají jednotlivé kmity různou frekvenci, vzniknou poměrně složité kmity s neharmonickým průběhem.

9 Superpozice kmitů s málo odlišnou frekvencí
Zvláštní případ nastane, když obě frekvence jsou přibližně stejně velké (ω1 → ω 2). Vzniká složené kmitání, které nazýváme rázy. Amplituda rázů se mění s frekvencí f = f2 – f1. Rázů se využívá pro ladění.

10 Fázorový diagram

11 Test Skládání kmitání se stejnou fází odpovídá fázovému rozdílu:
a) 0 rad rad

12 Test Skládání kmitání s opačnou fází odpovídá fázovému rozdílu:
a) 0 rad rad d) π rad

13 Zdroje http://www.oocities.org/vektor_ol/html/iii/iiic.html
vlastní


Stáhnout ppt "Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034."

Podobné prezentace


Reklamy Google