Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20_SOUVĚTÍ II. Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Mgr. Pavla Kuzníková Průřezové téma Člověk a svět práce Informační a komunikační technologie Tématický celek Český jazyk a literatura Ročník 2. Datum tvorby 10. 1. 2013 Datum a místo ověření 13. 2. 2013 2.A Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Stavba souvětí II. Klíčová slova Věta – hlavní, řídící, závislá, souvětí souřadné, podřadné, spojky, vztažná zájmena, interpunkce, Metodický pokyn Na základě znalostí z opakování - praktické provedení cvičení na rozbor souvětí Práce s PČP par. 78-79, 81.3 Následně test Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Souvětí
Pojmy : souvětí věta hlavní věta vedlejší věta řídící věta závislá interpunkce – pracujte s pravidly českého pravopisu
Určete, zda se jedná o větu jednoduchou nebo souvětí : 1. Celá oblast se zahalila do zářivě bílého sněhu, padajícího dva dny. 2. Až vyjdeme z lyžařského areálu, odpočineme si. 3. Z malé mýtinky před námi se odkryl půvabný pohled do údolí. 4. Horolezci podnikli výstup na vrchol hory bez obav. 5. Když se bratr vrátil z adaptačního kurzu, celé dny nadšeně vyprávěl, s kým se tam spřátelil. 6. Mláďata šla poslušně za svou mámou v průvodu. 7. Kateřina Neumanová se z olympiády vrátila se dvěma medailemi, které potěšily nejen ji, ale celý národ.
Jaká jsou následující souvětí ? Seřaďte je do sloupců: Nejsem taková, aby se na mě přítelkyně nemohla spolehnout. Co se sluší, když vejdeš někam do místnosti? Řekla, že ona by něco takového nikdy neudělala. Blížily se Vánoce a nervozita stoupala. Otec šel k lékaři, neboť se necítil dobře. Do poloviny února mrzlo, ale pak se začalo přes den ukazovat ospalé sluníčko.
Určete, o jaké vedlejší věty se jedná : 1. Na hřiště jsme chodili vždy v té době, kdy jsme měli čas. 2. Na hřiště jsme chodili tehdy, kdy jsme měli čas. 3. Vypravujte nám barvitě o místě, kde jste včera byli. 4. Vypravujte nám, kde jste včera byli. 5. Je mi známo, kde je hodně hub. 6. Známe dobře, kde je hodně hub. 7. Půjdeme do lesa, kde je hodně hub. 8. Půjdeme tam, kde je hodně hub.
Určete vztahy mezi jednotlivými větami: 1. Napil jsem se, ulehl do stínu stromu a pozoroval jsem oblohu. 2. Ta knížka se mi velice líbila, dokonce jsem ji přečetla dvakrát. 3. Výbuch sopky je dramatický, ale zemětřesení bývá horší. 4. Značky pro turisty kreslíme buď dřívkem na zem, nebo je skládáme z různých přírodnin. 5. Brambory byly ještě tvrdé, chlapci totiž zapomněli přikládat na oheň. 6. Udělalo se mi špatně, a proto jsem odešla z divadla domů dřív.