2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1. Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 2. Organismus a prostředí Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 5.10.2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na organismus a prostředí.
Život a jeho vlastnosti Co je to život? - zvláštní forma existence hmoty, která má určité vlastnosti.
Život a jeho vlastnosti Dráždivost Je to schopnost reagovat na změny prostředí, informace putuje do určitých center nebo do orgánů těla.
Život a jeho vlastnosti Látková výměna Je to určitá přeměna látek a energie, kdy organismus je schopen přijímat látky zvenčí, uvnitř je chemicky zpracuje, získá energii a přebytečné zplodiny vyloučí.
Život a jeho vlastnosti Dědičnost znaků Je to možnost uchování genetických informací a schopnost přenášet na další generace.
Život a jeho vlastnosti Rozmnožování – reprodukce Z biologického pohledu znamená způsob zajištění potomků.
Organismus Pokud mluvíme o organismu, myslíme tím zástupce určitého druhu například: rostliny živočicha houby bakterie
Organismus Co je to „Druh?“ Jsou to všichni jedinci, kteří jsou „nositeli“ stejných nebo podobných dědičných informací. Vzájemným spojením jsou schopni dávat plodné potomky se stejnými genetickými informacemi.
Evoluce Organismů Život jedince ve srovnání s milióny let období vývoje organismu je velmi krátký.
Evoluce Organismů Zachování vlastností každého druhu po několik generací je umožněno stabilitou dědičných, neboli genetických informací.
Mutace organismů Na organismy působí prostředí, které může ovlivňovat dědičný základ.
Mutace organismů Mutace – jsou způsobené škodlivými vlivy prostředí na organismus jako např.: radioaktivní záření chemické látky…atd Jsou to změny v dědičných vlastnostech. Jen vzácně se vyskytnou mutace, které jsou pro život v daném prostředí výhodné.
Mutace organismů Mutace jsou změny v dědičných vlastnostech. Jen velmi vzácně se mohou vyskytnout takové mutace, které by mohly být pro život v daném prostředí výhodné. Záměrně se mohou používat mutace například při šlechtění některých druhů rostlin.
Mutace organismů Mutace se projevují jako velmi těžké poškození organismu. Ve zvláštních případech mohou však přinášet mutantovi určitou výhodu, a to v přizpůsobení na životní podmínky.
viry Parazitují uvnitř buněk živočichů, rostlin, hub ale i bakterií. Nemnoží se mimo buňku hostitele. Zapříčiňují onemocnění živého organismu (neštovice, AIDS, záněty mozku a mozkových blan, spalničky, spála, chřipka, žloutenka, kulhavka, slintavka, mor drůbeže aj.).
viry Infekce se šíří poměrně rychle, protože v jediné napadené buňce může vzniknout až 10 000 nových virových částic, které napadnou další buňky.
bakterie Mají poměrně primitivní buněčnou stavbu. Buňky bakterie ještě nemají typické jádro. Některé buňky jsou nebezpečnými původci některých závažných onemocnění jako je: cholera tyfus zápal plic angína tuberkulóza aj.
Zdroje pro textovou část ČERVINKA, P. a kolektiv Ekologie a životní prostředí, Česká geografická společnost, Praha: 2005 ISBN: 80-86034-63-1 BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN: 80-7333-024-5. CVRČEK, K.,BERÁNEK,J., EISENREICH, K., FLORIAN, S., Zbožíznalství, Fortuna, Praha 1995 KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1.
Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 7 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-1750.html>. Snímek 7 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-1751.html>. Snímek 7 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-1752.html>. Snímek 10 - [cit. 2012-17-07]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://http://www.clker.com/clipart-2525.html>. Snímek 10 - [cit. 2012-18-07]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-1720.html>. Snímek 12 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-3343.html>. Snímek 14 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-15325.html>. Snímek 15 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-25172.html>. Snímek 17 - [cit. 2012-17-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-1731.html>.