Ochrana ovzduší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Právní důsledky užívání alkoholu a jiných návykových látek v silničním provozu Tisková konference BESIP a ŘSDP Mgr. Michael Židův Ministerstvo.
Změny v Dokumentaci o začlenění do kategorie činností se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím kpt. Bc. Tomáš Hoffmann.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Integrovaný registr znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 SMĚRNICE O NÁRODNÍCH EMISNÍCH STROPECH Gijs van Luyn InfoMil.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Znečištění ovzduší Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Pracovnělékařské služby
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Pozemkové úpravy.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Přehled nejdůležitějších novinek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Zvláštní odborná způsobilost
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
RIZIKO.
Zpráva ČR o implementaci směrnice 1999/13/ES o používání organických rozpouštědel. Radostovice
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Registr spaloven odpadů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Program na podporu lesních ekosystémů
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Život bez střeva , Praha.
Vypouštění odpadních vod z průmyslu odbor ochrany vod (MŽP)
Odbor dopravy - Bc. Petr Fehér
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

Ochrana ovzduší

Právní úprava Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů Text zákona vychází z mnoha mezinárodních úmluv upravujících oblast ochrany ovzduší, především: - Úmluvy o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícícm hranice států (Ženeva, 1979) - Úmluvy o ochraně ozónové vrstvy Země (Vídeň, 1985) Rámcové úmluvy o změně klimatu (Rio de Janeiro, 1991) A rovněž z právních předpisů Evropské unie.

Předmět ochrany Zákon o ochraně ovzduší upravuje ochranu: vnějšího ovzduší (před vnášením znečišťujících látek lidskou činností), ozónové vrstvy Země (při zacházení s látkami, které ji poškozují), klimatického systému Země (prostřednictvím nástrojů snižujících množství látek, které ho ovlivňují), + podmínky pro další snižování množství vypouštěných znečišťujících látek působících nepříznivým účinkem na život a zdraví lidí a zvířat, na životní prostředí nebo na hmotný majetek .

Ochrana (vnějšího) ovzduší Zákon rozlišuje zdroje znečišťování ovzduší na zdroje mobilní a stacionární. Mobilní zdroje jsou především samohybná nebo přenosná zařízení vybavená spalovacími motory znečišťujícími ovzduší (tj. dopravní prostředky, motorové sekačky, pily apod.). Podmínky ochrany ovzduší z těchto zdrojů upravují zvláštní právní předpisy. Stacionární zdroje se dělí podle několika různých hledisek.

Kategorizace stacionárních zdrojů Podle míry svého vlivu na kvalitu ovzduší se dělí na: zvláště velké, velké, střední, malé. Podle technického a technologického uspořádání se dělí na spalovací zdroje (ty se dále dělí podle tepelného výkonu nebo příkonu), spalovny odpadů (rovněž se dále dělí) a ostatní stacionární zdroje.

Prostředky ochrany ovzduší Zákon stanovuje provozovatelům zdrojů znečištění dle provedené kategorizace různé povinnosti a omezení. V této souvislosti definuje celou řadu pojmů jako emisní a imisní limity, emisní strop, přípustnou tmavost kouře, pachové číslo a další. Seznamy znečišťujících látek, konkrétní hodnoty emisních a imisních limitů a další údaje obsahují prováděcí právní předpisy.

Zvláštní nástroje ochrany ovzduší Zvláštním nástrojem se rozumí vymezení oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší. Jedná se o části území v rámci zóny (vymezené MŽP) nebo aglomerace (sídelní seskupení nad 350 000 obyvatel), ve kterých je překročena hodnota imisního limitu alespoň u jedné znečišťující látky. Pro tyto oblasti jsou orgány kraje či obce povinny vypracovat programy ke zlepšení kvality ovzduší pro znečišťující látky.

Zvláštní úprava rovněž platí pro smogovou situaci, tj Zvláštní úprava rovněž platí pro smogovou situaci, tj. stav mimořádného znečištění ovzduší, kdy úroveň znečištění ovzduší znečišťující látkou překročí zvláštní imisní limit stanovený prováděcím právním předpisem. Zvláštní imisní limit je taková úroveň znečištění ovzduší, při jejímž překročení hrozí i při krátké expozici riziko poškození lidského zdraví nebo ekosystému. Pro oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší je stanoven varovný a regulační systém (ústřední regulační řád). Orgány kraje a obce jsou pak povinny v těchto oblastech vydat regulační řád, který upravuje vyhlašování, odvolávání a řešení smogové situace.

Ochrana ozónové vrstvy Země Ochranu ozónové vrstvy Země upravují především přímo závazné komunitární právní předpisy. Zákon upravuje pouze označování obalů a výrobků s regulovanými látkami („Nebezpečné ozonu“) a některé další povinnosti výrobců, dovozců, přepravců, vývozců a prodejců těchto látek. Rovněž upravuje povinnosti provozovatelů zařízení a podnikatelů zacházejících s těmito látkami. Stanoví také poplatky za výrobu a dovoz regulovaných látek a výrobků, které je obsahují (400 Kč / kg regulované látky).

Ochrana klimatického systému Země Klimatickým systémem Země je veškerá atmosféra, hydrosféra, biosféra, geosféra a jejich vzájemné působení. Změnou klimatu se rozumí taková změna, která je vázána přímo nebo nepřímo na lidskou činnost měnící složení globální atmosféry a která je vedle přirozené proměnlivosti klimatu pozorována za srovnatelný časový úsek.

Problematiku ochrany klimatu řeší zákon o ochraně ovzduší prostřednictvím emisních stropů a redukčních cílů pro látky ovlivňující ovzduší. Národní redukční cíle pro látky ovlivňující klimatický systém Země a lhůty k jejich dosažení stanoví Národní program ke zmírnění změny klimatu Země schvalovaný vládou. Obchodování s povolenkami na emise upravuje zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění pozdějších předpisů.

Ekonomické nástroje Provozovatelé všech zdrojů znečištění s výjimkou provozovatelů zvláště malých zdrojů musí platit poplatky za znečišťování ovzduší. Výše poplatků se odvozuje od celkového množství a současně nebezpečnosti vypouštěných znečišťujících látek. Výše jednotlivých sazeb a způsob jejich výpočtu jsou uvedeny v Příloze č. 1 zákona o ochraně ovzduší.

Správněprávní odpovědnost Provozovateli, který neplní povinnosti stanovené zákonem o ovzduší nebo zvláštními právními předpisy upravujícími povinnosti při ochraně ovzduší uloží orgán ochrany ovzduší opatření ke zjednání nápravy. Orgány ochrany ovzduší mají rovněž možnost uložit v případě skutkových podstat uvedených v zákoně pokutu ve výši od 20 000 do 10 000 000,- Kč. Řízení lze zahájit nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy orgán ochrany ovzduší zjistil porušení povinnosti, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy porušení povinnosti nebo zákazu došlo.

Výkon státní správy Výkon státní správy na úseku ochrany ovzduší vykonávají následující orgány: Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo zdravotnictví, Česká inspekce životního prostředí, Česká obchodní inspekce, celní úřady, kraje, obecní úřady obce s rozšířenou působností, obce.