Profesní morálka učitelů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Profesní morálka učitelů Profesně zdatný (chápeme ve smyslu kompetentní) je člověk, který zcela splňuje požadavky svého povolání.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova Název materiálu VY_32_INOVACE_20_ Volba povolání Autor Motejlková Věra.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi TD Vybrané aspekty péče o seniory z hlediska sociálního začleňování podpořeno z programu.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM
Název projektu: Moderní škola
Společenská odpovědnost ve školství
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Náměty pro činnost Národního fóra
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Individuálně vzdělávací plán
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Právo sociálního zabezpečení
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Centra kolegiální podpory
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Život bez střeva , Praha.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Profesní morálka učitelů Profesně zdatný (chápeme ve smyslu kompetentní) je člověk, který zcela splňuje požadavky svého povolání.

Učitelé a učitelky musí podat výchovné výkony, jsou pro to vzděláni, zaměstnáni a placeni. Jejich práce spočívá v co nejlepším naplnění výchovného pověření školy.K tomu není vhodný a ochotný každý člověk. K úspěšnému výkonu učitelského povolání jsou nutné určité profesní znalosti, schopnosti, postoje a stanoviska – profesní zdatnost.

Proč potřebují učitelé profesní morálku? učitelé mají při plnění úkolů svého povolání značnou svobodu volby učitelé jsou pro své žáky možné vzory k napodobení učitelé sami jsou nejdůležitějším prostředkem, který je k dispozici pro plnění úkolů jejich povolání odbornou práci učitelů lze zvnějšku jen obtížně kontrolovat. Proto je společnost odkázána na to, že nutnou kontrolu vykonávají hlavně učitelé sami na učitele se dnes kladou nejen oprávněné požadavky, ale i mnoho přehnaných a nerealistických nároků k ochraně učitelů je nutné, abychom tyto požadavky navzájem jasně odlišili, k tomu potřebujeme jako měřítko dobře promyšlenou profesní morálku

Obecné normy profesní morálky Učitelé musí znát povinnosti svého povolání. Učitelé se musejí věnovat svému povolání s plným nasazením. Učitelé si mají osvojit a udržet vysoký stupeň profesní zdatnosti. K tomu je potřebné, aby se pravidelně vzdělávali. Učitelé mají dbát na dobro každého ze svých žáků.

Profesní morální normy jsou minimální normy, jejichž respektování lze očekávat od každého učitele. Neukládají se mu zvnějšku jako cizí příkazy, nýbrž jsou v souladu s profesními zkušenostmi a se svědomím každého dobrého učitele a každé dobré učitelky. Kdo bere své povolání vážně, souhlasí s nimi z vlastního přesvědčení.

Společná odpovědnost rodičů a učitelů Rodiče a učitelé mohou vykonat pro výchovu nejvíce, když se vzájemně shodují a když vychovávají ve stejném smyslu. Je třeba vzájemné porozumění, z něhož může vyrůst důvěra. Tento ideál je vzdálený životu, protože nepočítá s nespolehlivými rodiči a učiteli a se škodlivou rodinnou a školní výchovou.

Ideální představy o nositelích výchovy a jejich společné odpovědnosti Kompetence pro duchovní a morální výchovu Výchovné cíle, které stát stanoví pro své školy slibují, že se učitelé budou snažit dopomoci žákům k těm mnoha dobrým vlastnostem, které se v těchto cílech vypočítávají.

Skutečné poměry Existuje několik tendencí, které stojí za zmínku: Roztříštěnost výchovy. Nejistota rodičů při výchově a jejich snaha zbavit se tohoto břemene. Přetížení škol výchovnými úkoly, které jsou jim cizí. Rozdílné zájmy rodičů a učitelů a nedostatečná ochota ke spolupráci.

ad1) Škola je v podstatě podnik služeb, v němž pracuje mnoho osob jako učitelé. Čím více žáků připadá na učitele, tím menší je jeho kontakt s jednotlivým žákem.Učitelé jsou kvůli množství žáků v úplně jiném vztahu k jednotlivému žáku než jeho rodiče. Jejich odpovědnost je obsahově a časově omezená. Obsahově na přidělené předměty a na povinnosti, které doplňují výuku. Časově na trvání vyučování a ostatních školních podniků. V dnešní době není však výchova dětí rozdělena jen na jednoho nebo dva rodiče a mnoho učitelů, ale i na předškolní a mimoškolní spoluvychovatele. Děti putují podle přesného časového rozvrhu z místa na místo a od termínu k termínu, aby se střídavě podrobovaly krátkodobé dílčí výchově prostřednictvím mnoha „námezdných“ vychovatelů. Toto rozdělení výchovy může být užitečné, pokud k němu nedochází příliš brzy a pokud nezachází příliš daleko. Rodinné štěstí nelze vytvořit v neosobních skupinách vedených speciálně zaměřenými vychovateli, jak je to možné u vědomostí a dovedností.

ad 2) Ke zbavení se břemene výchovy svádí obrovská nabídka mimorodinných výchovných institucí a profesionálních vychovatelů. Sugeruje, že výchova je odborná činnost, kterou nejlépe vykonávají specializovaní odborníci. Je přirozeně v zájmu příslušníků pedagogických profesí, aby se vydávali za experty na výchovu. To zpravidla platí jen pro výuku, přesto je ale v některých skupinách lidí rozšířená pověra, že veřejné výchovné instituce obecně převyšují rodinu.

ad 3) Paušální mluvení o výchovném pověření školy zastírá mnohým, kteří ho nemusí uskutečňovat jako učitelé, smysl pro meze školní výchovy. Ve veřejnosti se živí nerealistická očekávání od učitelů, ačkoli kritika škol je trvalým tématem v rodinách i médiích. Učitelé mohou zpravidla pomáhat nejlépe žákům, kteří mají ve své rodině oporu. Učitelé se přirozeně mají snažit vyrovnávat nedostatky v mimoškolním životním prostoru dětí i s jejich nepříznivými důsledky pro školní výkonnost. V každém případě je omylem domnívat se, že škola může vyrovnat nedostatky v rodinné výchově.

ad 4) Hlavními tématy při individuálním kontaktu jsou školní prospěch a chování dítěte. Konflikty mezi rodiči a učiteli se tematizují jen zřídka. O rodinných problémech mluví rodiče s učiteli svých dětí neradi. Nepřejí si, aby jim učitelé radili v otázkách výchovy. Oprávněným zájmem učitelů je pracovat pokud možno s úsporou sil a bez konfliktů. Úkoly jejich povolání jsou mnohem obtížnější, než si většina rodičů představuje. Kdo se je snaží všechny dobře plnit, žije na hranici toho, co ještě může unést. Učitelé si musí zachovat tvář vůči žákům, vůči jejich rodičům, vůči svým kolegům a představeným.