NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_11_Život ve 2.pol.19.st. TEMA: Vlastivěda 5. ročník ČÍSLO PROJEKKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
ANOTACE Materiál slouží jako doplněk učiva v rámci tématu Dějiny České republiky. Materiál slouží k procvičení učiva Život ve 2. pol.19.st. Vytvořeno jako DUM do předmětu vlastivěda pro pátý ročník základní školy. Materiál doporučuji prezentovat pomocí dataprojektoru. Materiál byl vytvořen a pilotován v prvním pololetí školního roku 2012/2013.
Život ve druhé polovině 19. st Byly zrušeny cechy, lidé mohli svobodně podnikat, postupně zanikala ruční výroba, průmysl ovládla strojová velkovýroba. Průmysl : textilní /na Brněnsku/ strojírenství /Praha, Plzeň, Brno/ hutní, chemický /Ostrava, Kladno/ potravinářský /Plzeň/ 1. automobil v českých zemích = Präsident /Kopřivnice, 1897/
Nástup elektřiny Začala se zavádět do továren, úřadů, domácností. Velká zásluhu na využívání energie měl vynálezce – František Křižík /vynalezl obloukovou lampu, slavil úspěchy po celém světě, postavil první elektrifikovanou železnici v českých zemí, jako první se projížděl v elektromobilu/.
Život ve druhé polovině 19. st. Pro dělníky přicházející z venkova do měst se začaly stavět domy, zavádělo se osvětlení, budovaly se vodovody, kanalizace, začaly jezdit první tramvaje. Dělníci museli pracovat 10 -12 hodin denně. Začalo se chodit do divadel, kaváren, lidé se věnovali sportu, převládala střízlivější móda.
Opakování 1. Která průmyslová odvětví se začala rozvíjet? 2. Co vynalezl František Křižík? 3. Jaké změny pociťovali lidé ve městech?
Správné odpovědi 1. textilní, potravinářský, hutní, chemický prům., strojírenství 2. obloukovou lampu, elektrifikoval železnici 3. stavěly se domy, osvětlovaly ulice, začaly jezdit tramvaje, chodilo se do divadel……