Teoretické přístupy k pojetí a významu inovací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Základy financí1 Aktuální finanční trendy. Základy financí2 Globální megatrendy Globalizace Demografický vývoj Klimatické změny Energie.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Podniková ekonomika Ing. et Bc. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička. Hospodářský cyklus - základní charakteristika Hospodářský cyklus představuje výkyvy ve výstupu, příjmech a zaměstnanosti,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čas, kdy si musím vybrat, co dál…
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Dějiny daňových teorií
Zavádění nového produktu na trh
Pracovní skupina PODNIKÁNÍ
Inovace a regionální rozvoj
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
FRENCHISING.
Výrobní faktory v organizaci
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Ekonomika– národní hospodářství
STAKEHOLDERSKÉ POJETÍ PODNIKU
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Univerzitní město Olomouc
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Ekonomika– národní hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Technologické inovační centrum
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
0. ORGANIZACE PŘEDMĚTU.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Inovační aktivity v Bělorusku
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Globalizace Milena Tichá
Transkript prezentace:

Teoretické přístupy k pojetí a významu inovací Inovační procesy – jaro 2009

Obsah přednášky J. A. Schumpeter Neoklasické teorie regionálního rozvoje Keynesiánské teorie regionálního rozvoje Strukturalistické přístupy k regionálnímu rozvoji Institucionální směry regionálního rozvoje Teoretické přístupy

J. A. Schumpeter Vztah mezi inovacemi a ekonomickým růstem (1883 – 1950) Vztah mezi inovacemi a ekonomickým růstem Destrukční charakter inovací 5 případů inovací (nové kombinace výrobních faktorů) Nový statek Nová výrobní metoda Nový trh Nový zdroj surovin/polotovarů Uskutečnění nové organizace Hospodářské cykly a inovační vlny Kondratěvovy dlouhé vlny Juglarovy střední vlny Kitchinovy krátké vlny Teoretické přístupy

Neoklasické teorie Faktory na straně nabídky Růstové modely (produktivita práce, technologický pokrok) Lokalizační teorie – A. Weber, A. Marshall Nová ekonomická geografie – P. Krugman Teoretické přístupy

Neoklasické teorie – lokalizační teorie Faktory ovlivňující rozmístění ekonomických aktivit A. Weber: Vnitřní úspory (z rozsahu, ze specializace) Vnější úspory (existence jiných subjektů) A. Marshall: Aglomerační úspory (součást vnějších) Sdílení pracovního trhu Šíření nových technologií z blízkých firem Společné využívání specializované infrastruktury a dodavatelů Teoretické přístupy

Neoklasické teorie – Nová ekonomická geografie Paul Krugman (*1953) 3 hlavní aglomerační výhody: Koncentrace kvalif. pracovní síly Vzájemně se posilující technologie a inovace Propojování místních podniků 2008, Nobelova cena za ekonomii – analýza vzorců obchodu a umísťování ekonomických aktivit; teorie příčin celosvětové urbanizace Neoficiální stránky P.K.: http://www.pkarchive.org/ Teoretické přístupy

Keynesiánské teorie Faktory na straně poptávky D. C. North – základní (exportní) x doplňková (obslužná) odvětví F. Perroux, J. Boudeville – teorie růstových pólů – odvětví hnací a hnaná José Ramon Lasuén – koncept růstových polů: pokrok = vznik, šíření a implementace inovací John Friedman – obecná teorie polarizovaného rozvoje – jádro vs. periferie Teoretické přístupy

Keynesiánské teorie – růstové póly Teorie růstových pólů F. Perroux – odvětví hnací x odvětví hnaná J. Boudeville (návaznost) – rozvoj celého souboru odvětví, vnitřní a vnější úspory Kritika: Koncept růstových pólů J. R. Lasuén Inovace přispívají k vytvoření regionálních a odvětvových pólů (shluků) Ekonomický pokrok je dán vznikem nových inovací šířením znalostí o inovacích implementaci inovací Teoretické přístupy

Keynesiánské teorie – obecná teorie polarizovaného rozvoje John Friedman Nerovnoměrné rozdělení moci v ekonomice Regiony jádro – periferie (2 rozdíly) 6 efektů k posilování dominance efekt dominance, efekt informační efekt psychologický efekt modernizační efekt vazeb efekt výrobní Teoretické přístupy

Strukturalistické přístupy R. Vernon – Teorie výrobních cyklů: V závislosti na svém stádiu prochází každý produkt výrobou v různých regionech nový výrobek zralý výrobek standardní výrobek Teoretické přístupy

Institucionální směry Richard Nelson – hlavní přestavitel Teorie výrobních okrsků – Bagnasco, Becattini, Brusco Teorie učících se regionů – B.A.Lundvall, Malmberg, … Síťové chápání ekonomiky a regionů – M.Granovetter Teoretické přístupy

Institucionalismus – Richard Nelson Tři oblasti: Technologie a technologické inovace Pojetí firmy Instituce Teoretické přístupy

Institucionalismus – teorie výrobních okrsků Bagnasco, Becattini, Brusco Regiony „třetí Itálie“ (rychlý růst po WW2) Růst založen na rozvoji MSP a zvláštních socio-ekonomických podmínkách Kritiky! Teoretické přístupy

Institucionalismus – Teorie učících se regionů Znalosti kodifikovatelné a nekodifikovatelné (tacitní) B. A . Lundvall – 4 způsoby učení tacitních znalostí: Učení praxí Učení užíváním Učení hledáním Učení spoluprací Maskell a Malmberg – tzv. vztahová aktiva Malmberg – 3 charakteristiky učících se regionů: Ekonomická konfigurace Technologická infrastruktura Kultura a instituce regiony Amin a Thrift – institucionální hustota Důležitá je schopnost regionu adaptovat se na změny (jinak hrozí lock-in) Teoretické přístupy

Doporučená literatura Blažek, J. - Uhlíř, D.: Teorie regionálního rozvoje. Karolinum, Praha 2002. ISBN 80‑246‑0384‑5. Teoretické přístupy