Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketing a jeho podstata Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. pololetí šk. r. 2013/2014 DUM 581 Klíčová slova: Marketing, trh, výrobek, služba Anotace: Výkladová prezentace na téma Marketing a jeho podstata
Marketing a jeho podstata
Co je to marketing? Marketing =) od angl. slova market = trh Marketing = nauka o trhu Je podnikatelská metoda, která umožňuje podniku hledat odbytový trh pro své výkony, trh vytvářet a pečovat o něj. Základem marketingu je poznání, že cíle podniku může být dosaženo jen tehdy, jsou-li rozpoznány přání a potřeby kupujících.
Cíle marketingu … Cílem marketingu je zajistit podniku dlouhodobý odbyt jeho výrobku a služeb na trhu. Úspěšnost podniku na trhu = uspokojení potřeb zákazníka a jeho spokojenost Přání a potřeby zákazníků zjišťuje podnik při výzkumu trhu
Cíle marketingu … Marketing se snaží dosáhnout: Maximální spotřeby, Maximálního uspokojení potřeb spotřebitelů, Maximálního výběru, Maximálního životního standardu.
Cíle marketingu v podniku Pro zajištění svých cílů dělá podnik: Hledání trhu, Určování trhu, Utváření trhu (prodejny, obchodní domy) – reklama, Udržování trhu – doplňkové zboží, sledování konkurence.
Rozdělení marketingu Marketing výrobků, Marketing služeb, Marketing bankovnictví, Marketing destinací cestovního ruchu, Marketing muzeí a galerií… Komunální marketing, Marketing obcí, měst a krajů.
Otázky k procvičení Vysvětlete původ pojmu marketing? Popište definici marketingu? Uveďte cíle marketingu? Jak marketing dělíme?
Použitá literatura KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN 978-80-7373-061-1. MOUDRÝ, Marek. Marketing: základy marketingu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2008, 3 sv. ISBN 978-80-7402-002-5.