Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Advertisements

Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Co to je, když se řekne „FRANCHISING“? Petra Dillingerová SŠ KNIH, o.p.s.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Zahraniční obchod Vývozní operace. Obsah výkladu 1. Vývozní operace 2. Příprava vývozní operace 1. Průzkum trhu 2. Získávání zákazníků 3. Předběžná kalkulace.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
31 Základní typy zdravotnických systémů
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomika– národní hospodářství
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
VY_52_INOVACE_67_Zahraniční obchod
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
Makroekonomie E 7 - otázky.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Název: Normy spotřeby času Autor: Ing. Petr Mareš
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Nákupní koš Cvičení 2 Jak mohou tyto obrázky souviset s mezinárodním obchodem s potravinami?
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Vliv reklamy na společnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Základy firemních financí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Dělení zemí světa podle vyspělosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda Zahraniční obchod Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda

Obsah výkladu Zahraniční obchod Stručný náhled do historie Absolutní a komparativní výhoda Ilustrační příklad Komparativní výhody a nevýhody ČR Otázky a úkoly

Zahraniční obchod Zahraniční obchod je směna výrobků a služeb, kterou provádějí právnické a fyzické osoby přes hranice určitého státu s právnickými a fyzickými osobami jiných států.

Stručný náhled do historie rozvoj po zámořských objevech v 16. století, na přelomu 20. a 21. století rychlý rozvoj vlivem změn tržních podmínek způsobených procesem globalizace, firmy, zboží i spotřebitelé přestávají být pouze součástí národního trhu, ale staly se součástí jednoho globálního trhu.

Absolutní a komparativní výhoda Absolutní výhoda = země bude vyrábět a prodávat takové zboží, které dokáže vytvořit za nižší náklady, než jiné státy, tzn. že výrobci v dané zemi mají vyšší produktivitu práce, než výrobci v ostatních zemích. Komparativní výhoda = země bude vyrábět a prodávat takové zboží, u kterého má nejpříznivější poměr národních nákladů vůči nákladům jiných zemí tj. nejméně zaostává.

Ilustrační příklad Země 1 hl piva 1 hl vína A 30 hodin 40 hodin B

Ilustrační příklad Země B má absolutní výhodu jak při výrobě piva, tak i vína (vyrobí je za kratší čas), země B má větší výhodu při výrobě piva, neboť 1 hl dokáže vyrobit za 1/3 času, který potřebují v zemi A, země B bude tedy vyrábět pivo a vyvážet ho do země A.

Ilustrační příklad Země A nákupem piva ušetří 30 hodin práce, za tuto dobu je schopna vyrobit ¾ hl vína, země B nákupem 1 hl vína získá 20 hodin, za které je schopna vyrobit 2 hl piva, (za dobu, kdy bude země B vyrábět 1 hl piva by byla schopna vyrobit pouze ½ hl vína).

Ilustrační příklad Směna bude výhodná pro obě země tehdy, pokud země B za 1 hl piva získá více jak ½ hl vína a země A zaplatí za 1 hl piva méně než ¾ hl vína.

Komparativní výhody ČR výhodná dopravní poloha, vysoká vzdělanost => kvalifikovaná pracovní síla, bohatý výskyt minerálních pramenů – rozvoj lázeňství, rozmanitá přírodní struktura – nížiny, hory, řeky, rybníky, lesy – rozvoj cestovního ruchu, poměrně nízké mzdy a platy, atraktivita kulturních památek.

Komparativní nevýhody ČR malá rozloha, malé množství nerostných surovin, klima mírného pásu, které výrazně ovlivňuje zemědělskou produkci, ekologické znečištění přírody, malý počet obyvatel (je limitující z hlediska velikosti vnitřního trhu a objemu pracovních sil), nízká konkurenceschopnost výrobků v zahraničí.

Otázky a úkoly Co chápeme pod pojmem zahraniční obchod? Uveď některá základní fakta o historii zahraničního obchodu Objasni, co znamená absolutní a komparativní výhoda v zahraničním obchodě Vyjmenuj a na příkladech z praxe vysvětli komparativní výhody a nevýhody ČR