Modely tvorby rozhodnutí a metody tvorby nových koncepcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Advertisements

Podpora meziobecní spolupráce
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
Hodnotový management Teorie rozhodování
Systémové pojetí manažerské práce
Komunikační dovednosti
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
Ing. Jan Doležal Odborná skupina pro predikci a optimalizaci projektů, VŠE SE MĚNÍ „Kdo nemyslí na budoucí, bude poděšen blízkým.“ (Konfucius)
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ROZHODOVÁNÍ.
Didaktické prostředky
Řídící struktury v organizaci
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Analýza makro a mikroprostředí
Matematické metody v ekonomice a řízení II
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Věcné záměry zákonů o vysokých školách a finanční pomoci - úvodní rekapitulace připravili P. Popela a M. Hodulík pro sněm RVŠ
Analýza právního případu
Hodnotová analýza Hodnotová analýza je účelně sestavený soubor metod, jehož smyslem je hledání a navrhování zlepšeného nebo až zásadně nového řešení analyzovaného.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Nákupní chování spotřebitele
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Diagram příčin a následku
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Měkké systémy.
Checklandova metodologie
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
ROZHODOVÁNÍ Osnova: Východiska Procesní stránka rozhodování
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Milada Kováříková Zuzana Moravová Hana Zákostelská
Elektronický identifikátor jako průkaz pojištěnce zdravotního pojištění Ing. Radek Papp vedoucí projektu EI Informace o projektu.
Metodologie měkkých systémů
Projektový management Risk management
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
IV. Management změny 1.Teoretická východiska 2.Dimenze změn
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Vedení týmů a týmová práce
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Inspekční a prosazovací přístup
MARKETING Přednáška P
Didaktické prostředky
Rozhodování jako manažerská funkce
Strategie regionu, obce
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
ANALÝZA VNITROPONIKOVÉHO KOMUNIKAČNÍHO SYSTÉMU VE VYBRANÉM PODNIKU
Checklandova metodologie
Metodologie měkkých systémů
Ekonomika malých a středních podniků
MARKETING Přednáška P
Aplikovaný výzkum Program Beta:
Transkript prezentace:

Modely tvorby rozhodnutí a metody tvorby nových koncepcí 1. Blok

Přístupy k rozhodování 1/3 Racionalistický model 4 fáze (rozpoznání problému, varianty řešení a výběr, uskutečnění řešení, zhodnocení Jednotlivec, organizace se chová racionálně, maximalizuje svůj užitek Technologická x ekonomická racionalita Koncept ohraničené racionality Problémy: Organizace nejsou homogenní jednotky Rozdíly v cílech a hodnotách mezi R a I Nedokonalá informovanost Odlišení prostředků a cílů, fakt a skutečnosti

Přístupy k rozhodování 2/3 Inkrementalistický model Námitky proti racionalistickému modelu Cíle i realizace se překrývají, neustále dochází ke změnám a dílčím krokům. Změny jsou postupné tak jak se mění cíle i okolí. Disjointed incrementalism – realita odpovídá více „pokus-omyl“ Kritika:pouze tam, kde jsou problémy relativně stabilní

Přístupy k rozhodování 3/3 Model normativního optima Racionalistická východiska se zohledněním neracionálních faktorů Důraz na intuici a zkušenosti rozhodovatelů

Metody tvorby nových koncepcí

Základní metody Metoda brainstormingu; Metoda Delfy; Išikavův diagram; Aplikace SWOT matice.

Brainstorming Skupinové generování nových idejí. Kroky: Po definování problému je otevřena diskuze. je třeba dodržet zásady vedení diskuze. Každý nápad je zaznamenán, Roztřídění návrhů do skupin a následně se vede druhé kolo diskuze a připomínkového řízení. Výsledkem je výběr varianty

Zásady Brainstormingu Co největšího počtu nápadů. Zásada odloženého úsudku (zákaz kritiky vyslovených nápadů). Generování návazností na nápady (vzájemné se doplňování). Možnost vyslovení i nesmyslných nápadů. Vytvoření přátelské atmosféry.

Modifikace brainstormingu Brainwritting Metoda 635 Viz DSO

Metoda Delfy rozvaha definice problému; převedení problému do dotazníkové formy; zaslání dotazníku expertům; vyhodnocení odpovědí – selekce shodných a odlišných názorů; sestavení druhého dotazníku a zaslání jej expertům.

Modifikace metody Delfy Gordonova metoda Metoda 66 Viz DSO

Išikawův diagram rozvaha o problému daného stavu; definování důsledků daného stavu a vytvoření jejich seznamu; zakreslení vazeb hlavních problémových situací (žebra ryby); pomocí zásad brainstormingu vytvoření seznamu příčin vztahujících se k zapsaným důsledkům; stanovení hlavních příčin daného stavu; sestavení závěrečné zprávy.

SWOT matice Vnitřní faktory ------------------ Vnější faktory Vlastní disponibilní prostředky a možnosti k úspěšné realizaci koncepce (S) Vnitřní negativní faktory, které mohou negativně ovlivňovat realizaci koncepce (W) Vnější pozitivní faktory potenciálně působící na realizaci koncepce (O) Koncepční strategie typu „maxi-mini“ SO strategie Koncepční strategie typu „mini-maxi“ WO strategie Vnější negativní faktory potenciálně negativně ovlivňující koncepci (T) Koncepční strategie typu „maxi-maxi“ ST strategie Koncepční strategie typu „mini-mini“ WT strategie