PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

Dyspraxie.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D.
Mladší školní období.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Rodinné prostředí žáka
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Příčiny SPU.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Logopedická třída MOTÝLCI
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
osob s mentálním postižením
Specifické poruchy školních dovedností
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
ADHD Diagnóza nebo handicap?
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Specifické poruchy učení
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Vývojová dysfázie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
centrální porucha zpracování řečového signálu
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Diagnostické metody.
Sociální čtení.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Rodičovství biologické a pěstounské
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI: Hyperaktivita Impulzivita syndrom LDE (lehká dětská encefalopatie) LMD (lehká mozková dysfunkce) Hyperkinetická porucha Hyperkinetická porucha chování Porucha aktivity a pozornosti ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Porucha pozornosti ADD (Attention Deficit Disorder)

PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI: V 50. letech se setkáváme s pojmem LDE – ve smyslu lehčího časného poškození Později přichází pojem LMD (zvláštní a omezené zájmy, ulpívavost, nezájem o kolektivní hry, obtížné chápání pravidel, omezená, nebo žádná schopnost symbolické hry, konstrukční a jednoduchá napodobivá hra, obtížné rozlišování reality a fantazie), či MMD, přičemž tento název poukazuje na biologický základ obtíží. Název LMD byl jako příliš široký postupně nahrazen užšími pojmy, popisujícími projevy poruchy: ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou ADD – porucha pozornosti VKP – vývojová koordinační porucha Specifické poruchy učení

Od 80 let se ve Skandinávských zemích a Austrálii nově objevuje termín DAMP (Deficits in Attention, Motoric Control and Perceptual Abilities), který je širší než pojmy ADHD a ADD, ale ne tolik široký jako pojem LMD. Tento pojem zahrnuje problémy v pozornosti, obtíže v pohybové koordinaci, problémy v percepci, obtíže v porozumění a rytmu řeči, v porozumění slyšeného, přičemž všechny problémy se mohou vzájemně kombinovat, nebo se některý z nich nemusí projevit vůbec. Příčiny vzniku poruch pozornosti a aktivity jsou mnohočetné: prenatální a perinatální vlivy organické postižení CNS genetické faktory vlivy prostředí Diagnóza převažuje u chlapců–podle MKN-10 v poměru 3:1 Problémy dětí se promítají do všech oblastí jejich života, obtíže zpravidla vynikají při vstupu do školského zařízení.

OBRAZ DÍTĚTE S DIAGNÓZOU ADHD A ADD Obraz poruchy se mění v průběhu vývoje dítěte v souvislosti s dozráváním CNS a promítá se do něj rovněž výchovné působení. HYPERAKTIVITA PORUCHY POZORNOSTI IMPULZIVITA EMOČNÍ LABILITA OBTÍŽE VE VZTAZÍCH – nižší schopnost empatie PORUCHY EXEKUTIVNÍCH FUNKCÍ – snížená schopnost seberegulace, problémy v plánování činnosti, ulpívavost na osvědčeném způsobu řešení problému, obtížné rozhodování NÍZKÁ VYTRVALOST PROBLÉMY V MOTORICE Velmi často bývají přidruženy ještě další obtíže: specifické vývojové poruchy učení, poruchy chování, poruchy řeči, či problémy ve vizuální a auditivní percepci.

SPECIFIKA PORUCHY POZORNOSTI ADD Diagnóza se odlišuje v projevech hyperaktivity, která zde není přítomna. V obrazu poruchy dominuje pomalá školní práce, dítě působí dojmem, jako by žilo ve svém světě a nevěnovalo školní práci pozornost. Děti jsou málo aktivní a nesamostatné („kam ho postaví, tam ho najde“).

PRŮBĚH PORADENSKÉHO PROCESU A DIAGNOSTIKA ADHD i ADD Anamnéza: kromě standardního postupu věnujeme větší pozornost prenatálnímu vývoji a jeho komplikacím, ptáme se na možné genetické vlivy, věnujeme se podmínkám prostředí. Zjišťujeme projevy dítěte od narození – zpravidla jsou rodiči popisovány 2 typy chování: dítě je od počátku vývoje neklidné, uplakané, nespokojené, dráždivé, má poruchy spánku (např. obrácený rytmus) v kojeneckém věku je miminko spokojené, teprve později-zpravidla v batolecím období začíná být hyperaktivní, zlostné, neposlušné, apod.

Pohovor s rodiči: probereme chování dítěte v různých situacích, ptáme se na schopnost soustředit se, udržet pozornost, vůli a vytrvalost, event. ulpívavost, zajímáme se jak často mění dítě své zájmy, jak se projevuje chování dítěte – zda je obratné, nebo nešikovné, zabýváme se i jeho sociálními vztahy. V této souvislosti jsou velmi cenné zprávy pedagogů. Vlastní vyšetření: 1) pozorování: všímáme si veškerých projevů dítěte v průběhu vyšetření, zaznamenáváme nápadnosti v aktivitě, motorice, vyjadřování, navazování komunikace, případné emoční reakce, napětí a tiky, vytrvalost při práci, úpravu oblečení, atd. 2) rozhovor: všímáme si zejména zvláštností v řeči (výslovnost, vyjadřování, artikulace), zaměřujeme pozornost na vztahy v rodině, mezi vrstevníky a ve školském zařízení.

4) zjišťování úrovně parciálních schopností: 3) zjišťování úrovně rozumových schopností:používáme zejména komplexní intelektové testové baterie pro příslušnou věkovou kategorii (WISC III, TM, Kaufmanova baterie, SON-R apod.). Sledujeme rozložení výkonů mezi jednotlivými subtesty i verbální a neverbální částí – zaměřujeme se i na vnitřní výkon v jednom subtestu. 4) zjišťování úrovně parciálních schopností: administrujeme testy pozornosti (např. číselný čtverec) zjišťujeme úroveň jemné motoriky pomocí kresebných testů (test postavy, obkreslování) vizuální a auditivní percepci pravolevou orientaci, lateralitu paměťové funkce, schopnost plánování, exekutivní funkce (emoční ladění, osobnostní charakteristiky, dg. SPU)

Závěr vyšetření a doporučení: s rodiči probereme výsledky vyšetření, podle obrazu poruchy dítěte zvážíme, zda nejsou nutná další odborná vyšetření (neurologické) a následná spolupráce s pedagogy. trénink pozornosti – KUPOZ – cvičení na soustředění trénink vytrvalosti nácvik koordinace pohybu a podpora rozvoje obratnosti EEG biofeedback relaxační metody arteterapie režimová opatření rozvoj představivosti a způsobů řešení problémů rozvoj strategií zvládání zátěžových situací začlenění do vhodné zájmové skupiny

DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST