Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rodinné prostředí žáka

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rodinné prostředí žáka"— Transkript prezentace:

1 Rodinné prostředí žáka

2 Hlavní úskalí diagnostiky rodiny
Kvalita vztahu mezi profesionálem a rodinou Diagnostické metody dotvářejí obraz rodiny (ten b měl být výsledkem osobní interakce s rodinou) V anglosaské literatuře – family assessment (hodnocení rodiny)

3 Kategorie pro diagnostiku (Weber, Levine, 1995 in Sobotková)
Údaje o jedincích Zdravotní údaje Vývojové údaje (rodinný životní cyklus) Strukturální údaje (role, pravidla, hranice, koalice, konflikty, rozchody, vzorce rod. Komunikace …) Mezigenerační tematické údaje Kulturní údaje Spiritualita Ekosystémové údaje (širší soc. systémy) Rodinné zdroje (podpory, sil)

4 Rodinná diagnostika – důraz na
Cirkulární myšlení proti lineárnímu (nehledáme příčiny a následky, interpretace se pohybují kolem více možností) Posun od homeostatického k vývojovému paradigmatu (nezdůrazňujeme rovnováhu, ale souvislost a spojitost)

5 Sociální desirabilita (žádoucnost odpovědí)
Motivace rodiny ke spolupráci Partnerská spolupráce mezi rodiči a odborníky Strategie užívané k redukci SD (podle Sussman a Steinmetzové, 1987 in Sobotková) Známé prostředí Přítomnost dětí Neverbální chování Delší čas

6 Interpretace rodinných dat
Hodnotová hierarchie rodiny Rodinné mýty Rodinné paradigma (o sociálním a fyzickém světě rodiny) Pappová – „family belief systém“ Uplatňování vývojového hlediska Kombinovat – data od jednotlivých členů rodiny se společnými setkáními, údaji

7 Specifické charakteristiky
Reagovat citlivě a pružně Zúčastněné pozorování Respektován í životní reality rodin Etické faktory

8 Principy rodinné diagnostiky
Odlišné od dg. Jedince Jednotná teorie Předpoklad pro efektivní intervenci Víceúrovňová dg. Různé perspektivy Není jednosměrným procesem Empirický základ

9 Sebeposuzovací techniky - výhody
Jednoduchá a pohodlná administrace Vhodné pro citlivé údaje Cenné údaje o vnitřním světě respondentů (hodnoty, postoje, očekávání, spokojenost …)

10 Sebeposuzovací techniky - nevýhody
Náchylné ke zkreslení odpovědí Individuální rozdíly v interpretaci Mohou ovlivnit následné chování respondentů Málo detailů

11 Vhodnost kombinace metod !!!
Pozorovací techniky Aktuální pdaje Vzorky rodinných interakcí Nejsou tolik ovlivnitelné Přirozené prostředí redukuje soc. žádoucnost Vhodnost kombinace metod !!!

12 Roviny pozorování rodiny (Sobotková)
A: regulace přístupu – hranice vůči návštěvníkovi, formální, procesuální, komunikační aspekty B: sociálně-psychologická atmosféra – obsahové, citové, dojmové aspekty C: styl bydlení D: hranice osobních teritorií

13 (Rieger, Vyhnálková, 1996) Ostrov rodiny

14 Rodinná diagnostika - Dotazník (Spáčilová)

15

16 Technika nedokončených vět (Spáčilová)

17 Technika nedokončených vět

18 Technika začarované rodiny

19 Seminární práce: Charakteristika metody Popis dětí
Průběh kresby – chování dítěte, postup při kresbě členů rodiny Vzhled kresby (přiložte obrázek) – počet osob, umístění, zastoupení zvířaty Popis osob, dětská interpretace – psychické vlastnosti, vnější znaky, vztah Celková interpretace obrazu a rodiny (Váš názor)

20 Použitá a doporučená literatura:
Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Portál: Praha. Spáčilová, H.: Pedagogická diagnostika v primární škole I. Olomouc, nakladatelství UP Olomouc 2003. Svoboda, M., Krejčířová, D.; Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál: Praha.


Stáhnout ppt "Rodinné prostředí žáka"

Podobné prezentace


Reklamy Google