VY_32_INOVACE_CH.9.A.03-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočtové úlohy v chemii Opakování: Vypočítej molární hmotnost: a) oxidu fosforečného b) bromidu železitého Další užitečné vzorce v chemii: ze vztahu můžeme.
Advertisements

ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Výpočty hmotnosti z chemické rovnice - 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.14_karboxylove_kyseliny_II Název: Karboxylové kyseliny.
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.07_MĚŘENÍ OBJEMU Název:
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Názvosloví binárních sloučenin
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
„Svět se skládá z atomů“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Výpočet procentového složení sloučenin
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Chemické značky, vzorce a zákony
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_66.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/fyzika
VY_32_INOVACE_62.
„Svět se skládá z atomů“
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Výpočty z chemických vzorců
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
VELIČINY POPISUJÍCÍ SOUSTAVU ČÁSTIC
SOLI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Výpočty ze vzorců Matulová, Plačková.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Základní chemické veličiny
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Fyzika
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CH.9.A.03-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST Název: Molární hmotnost Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma: Chemické výpočty/Molární hmotnost Vytvořeno: 30. 10. 2011 ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva.

Látkové množství je fyzikální veličina vyjadřující počet částic nějaké látky (atomy, ionty, molekuly). Základní jednotkou látkového množství n je mol. 1 mol je množství látky, které obsahuje 6,022 . 1023 částic = Avogadrova konstanta.

Výpočet n - látkové množství N - počet částic v látce NA - Avogadrova konstanta Chemická reakce tedy vyjadřuje počet reagujících částic ale i počet reagujících molů. 2Cu + O2 2CuO 2 moly mědi reagují s 1 molem kyslíku a vznikají 2 moly oxidu měďnatého

V praxi není výhodné používat k udávání hmotnosti látkové množství, a proto byla zavedena veličina molární hmotnost základní jednotka je g/mol M – molární hmotnost n – látkové množství m – celková hmotnost látky

Molární hmotnost prvků najdeme v tabulkách. Molární hmotnost kyslíku je 16 g/mol. To znamená, že 1mol kyslíku má hmotnost 16 g. Molární hmotnost molekul zjistíme tak, že sečteme molární hmotnost všech atomů, které jsou v molekule obsažené.

M(Na) + M(Cl) = M(NaCl) Na + Cl NaCl 23,00 g/mol + 35,45 g/mol = 58,45 g/mol Pokud molekula obsahuje více některých atomů, musíme jeho molární hmotnost vynásobit počtem atomů v molekule. H2SO4 2 x M(H) + M(S) + 4 . M(O) = 2x1,01 + 32,06 + 4x16,00 = 98,08 g/mol Cu2S 2 x M(Cu) + M(S) = 2x63,54 + 32,06 = 159,14 g/mol

Vypočítejte molární hmotnost těchto molekul FeS 55,85g/mol + 32,06g/mol = 87,91g/mol H2O 2x1,01g/mol + 16,00 = 18,02g/mol ZnSO4 65,38g/mol + 32,06g/mol + 4x16,00g/mol = 161,44g/mol H3PO4 3x1,01g/mol + 30,97g/mol + 4x16,00g/mol = 98g/mol

Příklady: Jaké látkové množství odpovídá 32 g mědi? M(Cu) = 63,54 g/mol

Vypočítej: Jaké látkové množství odpovídá 16 g helia? 4 mol Vypočítejte, jaké látkové množství představuje 36 g chemicky čisté vody. 2 mol Vypočítejte, jaké látkové množství vápníku odpovídá 80,16 g tohoto prvku.

Vypočítejte hmotnost 5 molů oxidu stříbrného. Příklady: Vypočítejte hmotnost 5 molů oxidu stříbrného. M(Ag2O) = 231,74 g/mol

Vypočítej: 1. Jakou hmotnost má 4 mol vápníku. 160,32 g 2 Vypočítej: 1. Jakou hmotnost má 4 mol vápníku? 160,32 g 2. Vypočítej hmotnost 8 molů vody. 144 g 3. Jakou hmotnost mají 3 moly sulfidu železnatého? 263,73 g

Metodické pokyny Definujeme fyzikální veličinu látkové množství, vzorec, značku a jednotku. Dále definujeme fyzikální veličinu molární hmotnost, vzorec, značku a jednotku. Vysvětlíme výpočet molární hmotnosti molekul. Na příkladech ukážeme vyjádření výpočtu hmotnosti a látkového množství ze základního vzorce pro výpočet molární hmotnosti. Ilustrace: fotogalerie autora