Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s. 699-728.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Advertisements

9/ Komunikace v diplomacii -zprostředkovávání informací jako prvořadý úkol diplomacie -ochrana diplomatických informací -předávání informací domů (vč.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Agenturní zaměstnávání: shrnutí výsledků šetření agentury Sanep Pavel Janíčko ČMKOS.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
MATEMATIKA Funkce.
Příjmy z kapitálového majetku
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA A JAZYKOVÁ KULTURA
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Úvod do tvorby srozumitelného textu
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Funkční styly Funkční styl je způsob cíleného výběru
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Psychologie zdraví.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
RIZIKO.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Styl prostěsdělovací Jde o oblast běžné každodenní komunikace v rodině, na pracovišti, mezi přáteli. Produktor navazuje kontakt s příjemcem,podává mu informace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecné výklady o důkazech
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Slohotvorní činitelé.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
RIZIKO.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Hledáme klíč k právům dětí
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
FUNKČNÍ STYLY.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_19 avantgarda
Transkript prezentace:

Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s. 699-728.

Stylistika věda o systému stylistických jazykových prostředků různé jaz. projevy – různé jazykové styly (rozhovor, odb. článek, žádost, povídka)

Jazykový styl výběr a využívání jaz. prostředků všech rovin jazyka v závislosti na komunikační sféře, situaci, vztahu mluvčího a adresáta apod. výsledek výběru jaz. prostředků z množin prostředků konkurenčních záležitost řeči (jazyk v komunikační akci)

styl x stylizace styl = sloh, forma komunikátu stylizace = slohotvorný proces

Funkční styly závisí na zaměření a funkci projevu základní funkční styly (Pražská škola – B. Havránek, 20.-30.léta 20. stol): hovorový (konverzační), pracovní (věcný), vědecký, básnický, novinářský. později: prostě sdělovací, odborný, publicistický, umělecký, administrativní (jednací) vyznačují se lexikálnímí a gram. zvláštnostmi

Jazykové prostředky stylistika nemá vlastní jaz. prostředky nositelem stylist. významů jsou prostředky všech jaz. rovin, které plní stylistickou funkci jako doplněk ke svým funkcím základním

Doplňující stylistické významy (konotace) funkčně stylistický význam (oblast života, v níž komunikace probíhá) expresívně stylistický význam (typ situace, v nichž se obvykle JP užívají) stylisticky hodnotící význam společenské hodnocení označovaných jevů

Stylistické významy jsou spojeny s jaz. jednotkami jako odraz jejich přednostního užívání v určitých situacích a kontextech stylistické normy – existují objektivně, mluvčí vnímá jejich narušení (liter. postupy: parodie, travestie, anekdoty)

Styly promluvové x obecné promluvové styly – individuální, jedinečné obecné styly – zobecnění promluvových stylů (na základě vyčlenění slohotvorných / stylotvorných faktorů)

Slohotvorné faktory objektivní (mimopersonální) – záleží v podmínkách a funkcích komunikace (objektivně daná regulace výběru výraz. prostředků) subjektivní (personální) – jsou spjaty s osobou n. typem komunikujícího subjektu

Styly objektivní objektivní faktory mluvený x psaný způsob komunikace přítomnost x nepřítomn. adresáta zaměření na určitý typ adresáta monologická x dialog. situace oficiální x neoficiální prostředí objektivní styly s. projevů mluvených x psaných s. konaktní x nekontakt. s. adresní s. monologické x dialog. s. oficiální x familiární

Styly objektivní objektivní faktory komunikační funkce věcná x estetická vyvázanost z komunikační situace objektivní styly funkční styly věcné x estetizované styly komunikačně nezávislé

Styly subjektivní subjektivní faktor pohlaví věk všeobecné vzdělání odborné vzdělání, zaměstnání zájmy příslušnost k ideologii psychický typ psychický stav subjektivní styl s. mužský x ženský s. věkových skupin s. lidí vzděl. x nevzděl. s. profesní s. zájmové s. ideologické psychické s. trvalé psychické s. situační