City DUM_15.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Temperament DUM_20. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Psychologie – význam, směry, disciplíny DUM_12. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Energetická hodnota potravin (EH)
Odraz světla na rovinném zrcadle
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná rovnice přímky - procvičování
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Aritmetická posloupnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
POTŘEBY DUM _13.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Komunikace a interakce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
VY_32_INOVACE_SA4A_4 DUM 4. „Chlapec, uživatel služby-dramatizace “
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Magnetická indukce Název školy
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
The Czech Republic.
Transkript prezentace:

City DUM_15

Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_15 Vytvořeno: 12. 12. 2013 Autor: Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Psychologie Ročník: I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák rozliší základní druhy citů a uvede jejich základní znaky, roztřídí city na základě jejich stálosti a intenzity Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: City, vyšší city, nižší city, citová ambivalence, afekty Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů z obecné psychologie Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.

City Jsou psychické procesy nebo stavy vyjadřující vztah člověka k lidem, věcem, jevům i k sobě samému Hodnotí, co prožíváme, co děláme odrážejí subjektivní vztah k někomu a k něčemu vyjadřují libost a nelibost

jsou spojeny s CNS (pod jejich vlivem se mění činnost srdce, hladina cukru, cholesterol) uvědomování si citů je výsledkem činnosti mozkové kůry

city rozlišujeme na: - stenické - pozitivní, aktivizují člověka - astenické - tlumí činnost, spojeny s nepříjemnými zážitky

City vývojově nižší - vývojově starší, spojeny s tělesnou emocí, spokojenost, nespokojenost, uspokojování biologických potřeb, vyjadřují libost, nelibost, radost - afekty = city s výraznými, silnými projevy (vztek, strach, radost) – povzbuzují k výkonu, mohou zachránit i život

Vývojově vyšší a nižší city City vývojově vyšší - vyjadřují osobnost člověka - sociální - úcta, láska, sympatie, nesympatie - spojeny s mezilidskými vztahy - důležité pro zařazení člověka do skupin - morální - etické – cit pro spravedlnost, pro povinnost - estetické - divadlo, umění, kino

- intelektuální - radost z poznávání - sebecit - vztah k sobě samému, sebeláska, - musím si vážit sám sebe, abych si mohl vážit druhých

Citová ambivalence = „smíšení“ citů, vnitřní rozpolcenost, jeden cit nevylučuje ten druhý - láska x nenávist – oba city se mohou mísit - nastává, když se na něco těšíme, ale zároveň cítíme obavy

citová zralost = u nezralých jedinců nejsou dostatečně rozvinuty vyšší city (náladovost, zhoršené sebeovládání)- záleží na celkové zralosti osobnosti - ovládání citů přichází s věkem - důležitá role – temperament náladovost = přechod od jedné nálady k druhé

Jak projevujeme city?

postoje člověka mimika zabarvení hlasu gestikulace uvnitř těla ( pocení, červenání, zblednutí, bušení srdce)

Úkol č.1 Pospojujte pojmy v následujících sloupcích tak, aby spolu souvisely, a vysvětlete: ambivalence pozitivní city divadlo afekty stenické estetické city silné citové projevy smíšení

Úkol č. 2 Napište způsoby projevování citů: 1……………………… 2……………………… 3……………………… 4……………………… 5………………………

Zdroje DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I; MALOTÍNOVÁ, M. Psychologie pro SŠ. Praha: SPN, 1996, ISBN 80-04-26651-7. HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN : 80-7168-406-6.