City DUM_15
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_15 Vytvořeno: 12. 12. 2013 Autor: Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Psychologie Ročník: I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák rozliší základní druhy citů a uvede jejich základní znaky, roztřídí city na základě jejich stálosti a intenzity Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: City, vyšší city, nižší city, citová ambivalence, afekty Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů z obecné psychologie Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.
City Jsou psychické procesy nebo stavy vyjadřující vztah člověka k lidem, věcem, jevům i k sobě samému Hodnotí, co prožíváme, co děláme odrážejí subjektivní vztah k někomu a k něčemu vyjadřují libost a nelibost
jsou spojeny s CNS (pod jejich vlivem se mění činnost srdce, hladina cukru, cholesterol) uvědomování si citů je výsledkem činnosti mozkové kůry
city rozlišujeme na: - stenické - pozitivní, aktivizují člověka - astenické - tlumí činnost, spojeny s nepříjemnými zážitky
City vývojově nižší - vývojově starší, spojeny s tělesnou emocí, spokojenost, nespokojenost, uspokojování biologických potřeb, vyjadřují libost, nelibost, radost - afekty = city s výraznými, silnými projevy (vztek, strach, radost) – povzbuzují k výkonu, mohou zachránit i život
Vývojově vyšší a nižší city City vývojově vyšší - vyjadřují osobnost člověka - sociální - úcta, láska, sympatie, nesympatie - spojeny s mezilidskými vztahy - důležité pro zařazení člověka do skupin - morální - etické – cit pro spravedlnost, pro povinnost - estetické - divadlo, umění, kino
- intelektuální - radost z poznávání - sebecit - vztah k sobě samému, sebeláska, - musím si vážit sám sebe, abych si mohl vážit druhých
Citová ambivalence = „smíšení“ citů, vnitřní rozpolcenost, jeden cit nevylučuje ten druhý - láska x nenávist – oba city se mohou mísit - nastává, když se na něco těšíme, ale zároveň cítíme obavy
citová zralost = u nezralých jedinců nejsou dostatečně rozvinuty vyšší city (náladovost, zhoršené sebeovládání)- záleží na celkové zralosti osobnosti - ovládání citů přichází s věkem - důležitá role – temperament náladovost = přechod od jedné nálady k druhé
Jak projevujeme city?
postoje člověka mimika zabarvení hlasu gestikulace uvnitř těla ( pocení, červenání, zblednutí, bušení srdce)
Úkol č.1 Pospojujte pojmy v následujících sloupcích tak, aby spolu souvisely, a vysvětlete: ambivalence pozitivní city divadlo afekty stenické estetické city silné citové projevy smíšení
Úkol č. 2 Napište způsoby projevování citů: 1……………………… 2……………………… 3……………………… 4……………………… 5………………………
Zdroje DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I; MALOTÍNOVÁ, M. Psychologie pro SŠ. Praha: SPN, 1996, ISBN 80-04-26651-7. HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN : 80-7168-406-6.