ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovesa a mluvnické kategorie
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
Slovesný vid 8. ročník.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
SLOVESNÝ VID Mgr. Michal Oblouk.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_54_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Slovesný rod.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_13_24_Slovesný vid
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesný vid.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ROČNÍK TÉMA: TVAROSLOVÍ 5 - SLOVESA AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 15. 8. 2012 VY_32_INOVACE_25_KM

ANOTACE: Cílová skupina: Prezentace vytvořena pro žáky 8. ročníku Téma: Tvarosloví 5 – Slovesa Cíl: Prezentace je zaměřena na: ◘ Procvičování učiva – Co všechno už víme o slovesech ◘ Slovesný rod ◘ Slovesný vid Pomůcky: pracovní listy, psací potřeby Klíčová slova: verba, mluvnické kategorie – osoba, číslo, způsob, čas, slovesný rod činný a trpný, slovesný vid nedokonavý a dokonavý Pilotáž: Žáci si zopakovali učivo o slovesech, pracovní listy prověřily jejich samostatnost i schopnost kolektivní práce. Zápis nového učiva je přehledný.

PRACOVNÍ LIST 1 - práce s textem - slovesné kategorie Po celý školní rok jsem se vždycky snažil, abych měl dobré vysvědčení, protože jinak by mi maminka na prázdniny odstavila kolo. A prázdniny bez kola jsem si neuměl představit. Vyjížděl jsem od nás z městečka a do blízkých hor, které směrem nahoru byly Krušné, dolů veselé, neboť jsem z kopce nemusel šlapat. Podle knihy Rudolfa Křesťana Slepičí krok, Z pamětí cyklisty Určete číslicí slovní druhy v textu Vypište adjektiva a určete jejich druh a vzor Najděte substantivum pomnožné Vytvořte věty s výrazy: nahoru X na horu Určete slovesné kategorie (osoba, číslo, způsob, čas) u sloves: snažil jsem se odstavila by nemusel jsem šlapat

piš! pišme! pište! učím se učila jsem se budu se učit hrál by si PRACOVNÍ LIST – slovesné tvary podle daných mluvnických kategorii os. 3., č. j., zp. pod. přít. (hrát si) os. 1., č. mn., zp. ozn., č. min., rod m. (napsat) os. 2., č. mn., zp. rozk. (slepit) os. 3., č. mn., zp. pdm. min., rod ž. (pokusit se) os. 2., č. j., zp. ozn., č. přít. (vidět) os. 1., č. j., zp. ozn., č. bud. (prohlédnout si) os.1., č. mn., zp. pod. přít. (běžet) os. 3., č. j., zp. ozn., č. min. (vědět) os. 2., č. mn., zp. rozk. (odpovědět) piš! pišme! pište! učím se učila jsem se budu se učit hrál by si býval by si hrál utíkali bychom byli bychom utíkali

ČINNÝ TRPNÝ SLOVESNÝ ROD Honza nese tašku. Eva vaří oběd. Taška je nesena. Oběd se vaří. TRPNÝ (PASIVUM) co činí někdo jiný podmět není původcem, ale cílem děje ČINNÝ (AKTIVUM) co činí podmět podmět je původcem děje

SLOVESNÝ VID NEDOKONAVÝ DOKONAVÝ učím se, učil jsem se, budu se učit psát, nastupovat, dělat, číst, stávat, říkávat DOKONAVÝ naučil jsem se, naučím se napsat, nastoupit, udělat, přečíst, stát, říkat NEDOKONAVÝ průběžný, neohraničený děj prostě probíhající všechny tři slovesné časy DOKONAVÝ jednou, ohraničený nelze vyjádřit přítomný čas přítomný čas vyjadřuje budoucí

Pamatujte! ● dokonavá a nedokonavá slovesa spolu často tvoří vidové dvojice (psát – napsat, nastupovat – nastoupit) ● z nedokonavého slovesa předponou vytvoříme dokonavé (dělat – udělat, četl – přečetl, pil - vypil) ● pomocí přípony vytvoříme z dokonavého slovesa nedokonavé (zapsal – zapisoval, zapíše – zapisuje, přinesl – přinášel, přinese – přináší) ● pomocí přípony vytváříme slovesa násobná (stál – stával, lehal – lehával, sedal – sedával, říkal – říkával), obě slovesa ve vidové dvojici jsou nedokonavá

Pár vtipů pro pobavení „Časuj sloveso jít,“ vyzve učitel žáka. „Já jdu, ty jdeš, on jde,“ odpovídá pomalu žák. „Nešlo by to trochu rychleji?“ „Šlo. Já běžím, ty běžíš, on běží…“ „Jsem krásná, jaký je to čas?“ ptá se paní učitelka Pepíčka. „Prosím, dávno minulý.“ Paní učitelka se ptá při hodině češtiny dětí: „Kdopak by mi dovedl říci větu s použitím slovesa douti?“ Hlásí se jeden žáček: „Douti dobře hodinky?“

Zdroje: Vlastní tvorba Schneiderová, Eva: Klíč k češtině aneb Na češtinu od lesa, Praha, Albatros, 2005. ISBN 978-80-00-01593-4. Str. 126-127. Křesťan, Rudolf: Slepičí krok, Praha, Práce, 1986. Str. 101, 1. odstavec, Z pamětí cyklisty www.office.microsoft.com