ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ROČNÍK TÉMA: TVAROSLOVÍ 5 - SLOVESA AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 15. 8. 2012 VY_32_INOVACE_25_KM
ANOTACE: Cílová skupina: Prezentace vytvořena pro žáky 8. ročníku Téma: Tvarosloví 5 – Slovesa Cíl: Prezentace je zaměřena na: ◘ Procvičování učiva – Co všechno už víme o slovesech ◘ Slovesný rod ◘ Slovesný vid Pomůcky: pracovní listy, psací potřeby Klíčová slova: verba, mluvnické kategorie – osoba, číslo, způsob, čas, slovesný rod činný a trpný, slovesný vid nedokonavý a dokonavý Pilotáž: Žáci si zopakovali učivo o slovesech, pracovní listy prověřily jejich samostatnost i schopnost kolektivní práce. Zápis nového učiva je přehledný.
PRACOVNÍ LIST 1 - práce s textem - slovesné kategorie Po celý školní rok jsem se vždycky snažil, abych měl dobré vysvědčení, protože jinak by mi maminka na prázdniny odstavila kolo. A prázdniny bez kola jsem si neuměl představit. Vyjížděl jsem od nás z městečka a do blízkých hor, které směrem nahoru byly Krušné, dolů veselé, neboť jsem z kopce nemusel šlapat. Podle knihy Rudolfa Křesťana Slepičí krok, Z pamětí cyklisty Určete číslicí slovní druhy v textu Vypište adjektiva a určete jejich druh a vzor Najděte substantivum pomnožné Vytvořte věty s výrazy: nahoru X na horu Určete slovesné kategorie (osoba, číslo, způsob, čas) u sloves: snažil jsem se odstavila by nemusel jsem šlapat
piš! pišme! pište! učím se učila jsem se budu se učit hrál by si PRACOVNÍ LIST – slovesné tvary podle daných mluvnických kategorii os. 3., č. j., zp. pod. přít. (hrát si) os. 1., č. mn., zp. ozn., č. min., rod m. (napsat) os. 2., č. mn., zp. rozk. (slepit) os. 3., č. mn., zp. pdm. min., rod ž. (pokusit se) os. 2., č. j., zp. ozn., č. přít. (vidět) os. 1., č. j., zp. ozn., č. bud. (prohlédnout si) os.1., č. mn., zp. pod. přít. (běžet) os. 3., č. j., zp. ozn., č. min. (vědět) os. 2., č. mn., zp. rozk. (odpovědět) piš! pišme! pište! učím se učila jsem se budu se učit hrál by si býval by si hrál utíkali bychom byli bychom utíkali
ČINNÝ TRPNÝ SLOVESNÝ ROD Honza nese tašku. Eva vaří oběd. Taška je nesena. Oběd se vaří. TRPNÝ (PASIVUM) co činí někdo jiný podmět není původcem, ale cílem děje ČINNÝ (AKTIVUM) co činí podmět podmět je původcem děje
SLOVESNÝ VID NEDOKONAVÝ DOKONAVÝ učím se, učil jsem se, budu se učit psát, nastupovat, dělat, číst, stávat, říkávat DOKONAVÝ naučil jsem se, naučím se napsat, nastoupit, udělat, přečíst, stát, říkat NEDOKONAVÝ průběžný, neohraničený děj prostě probíhající všechny tři slovesné časy DOKONAVÝ jednou, ohraničený nelze vyjádřit přítomný čas přítomný čas vyjadřuje budoucí
Pamatujte! ● dokonavá a nedokonavá slovesa spolu často tvoří vidové dvojice (psát – napsat, nastupovat – nastoupit) ● z nedokonavého slovesa předponou vytvoříme dokonavé (dělat – udělat, četl – přečetl, pil - vypil) ● pomocí přípony vytvoříme z dokonavého slovesa nedokonavé (zapsal – zapisoval, zapíše – zapisuje, přinesl – přinášel, přinese – přináší) ● pomocí přípony vytváříme slovesa násobná (stál – stával, lehal – lehával, sedal – sedával, říkal – říkával), obě slovesa ve vidové dvojici jsou nedokonavá
Pár vtipů pro pobavení „Časuj sloveso jít,“ vyzve učitel žáka. „Já jdu, ty jdeš, on jde,“ odpovídá pomalu žák. „Nešlo by to trochu rychleji?“ „Šlo. Já běžím, ty běžíš, on běží…“ „Jsem krásná, jaký je to čas?“ ptá se paní učitelka Pepíčka. „Prosím, dávno minulý.“ Paní učitelka se ptá při hodině češtiny dětí: „Kdopak by mi dovedl říci větu s použitím slovesa douti?“ Hlásí se jeden žáček: „Douti dobře hodinky?“
Zdroje: Vlastní tvorba Schneiderová, Eva: Klíč k češtině aneb Na češtinu od lesa, Praha, Albatros, 2005. ISBN 978-80-00-01593-4. Str. 126-127. Křesťan, Rudolf: Slepičí krok, Praha, Práce, 1986. Str. 101, 1. odstavec, Z pamětí cyklisty www.office.microsoft.com