DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
PŘÍRODNÍ ZDROJE V EVROPĚ
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Registrační číslo projektu:
Krajina a životní prostředí
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Registrační číslo projektu:
Krajina a životní prostředí
Ekologie jako věda Obory ekologie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Ekosystém přirozený a umělý
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_22_GLOBALNI_EKOLOGICKE_PRO.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
Socioekonomická geografie, hospodářské sektory
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Člověk jako ochránce.
Střední Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
20 TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Člověk a krajina – průmyslová krajina
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ochrana přírody a krajiny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EVROPA VÝCHODNÍ EVROPA – RUSKO
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Biosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu:
Člověk a krajina – vliv člověka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_21_HISTORICKY_VYVOJ_VZTAHU_CLOVEKA_A_PROSTREDI Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby 15.10.2013 Anotace Slouží k vyvození vztahů člověka k prostředí v historickém kontextu uvědomění si klíčové role člověka ve vztahu k utváření krajiny a vlivu na ni Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Historický vývoj vztahů člověka a prostředí člověk součástí ekosystému – asi ……………let Na časové ose vyznačte pravěk, starověk, středověk, novověk a moderní současnou dobu 3 mil. 4000 0 476 1492 19. stol 20., 21. stol

Historický vývoj vztahů člověka a prostředí člověk součástí ekosystému – asi 2 miliony let Před Kristem Po Kristu 3 mil. 4000 0 476 1492 19. stol 20., 21. stol pravěk starověk středověk novověk Moderní doba

Přiřaďte hodnoty počtu obyvatel planety Země jednotlivým obdobím či letopočtům: 50 000 př. Kr. 1,6 miliardy 8000 př. Kr. 500 milionů 7 miliard 5 milionů 1900 300 milionů 2012 9 miliard ? 2050 2 miliony Před Kristem Po Kristu 3 mil. 4000 0 476 1492 19. stol 20., 21. stol pravěk starověk středověk novověk Moderní doba

2050 - 9 miliard ? 2012 - 7 miliard 1900 - 1,6 miliardy - 500 milionů 0 - 300 milionů 8000 př. Kr.- 5 milionů 50 000 př. Kr.- 2 miliony Před Kristem Po Kristu 3 mil. 4000 0 476 1492 19. stol 20., 21. stol pravěk starověk středověk novověk Moderní doba

Ve kterých obdobích jde o pozvolný nárůst? Grafické znázornění počtu obyvatel v jednotlivých obdobích si prohlédněte na webové adrese: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/js10/antropog/web/pages/1-2-ovlivnovani-geologickych-podminek.html Ve kterých obdobích jde o pozvolný nárůst? Kdy můžeme mluvit o exponenciálním růstu lidské populace?

V pravěku šlo o rozptýlené osídlení 50 000 př. Kr.- 2 miliony 8000 př. Kr.- 5 milionů V pravěku šlo o rozptýlené osídlení Pozvolný nárůst počtu obyvatel trval až do středověku K prudkému nárůstu obyvatel dochází v novověku, exponenciálně se zvyšuje v moderní době 20. a 21. století 0 - 300 milionů - 500 milionů 1900 - 1,6 miliardy 2012 - 7 miliard 2050 - 9 miliard ?

pravěk: Jaký byl způsob života člověka ? Jaká byla velikost lidské populace, jak byla rozložena? Jaký byl vliv takového způsobu života na přírodu? (Odvoďte z obrázku)

Pravěk: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%D0%9A%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%B2%D0%B5%D0%BA_(1).jpg

pravěk: způsob života člověka : lov, sběr velikost lidské populace: malá rozložena rozptýleně (8000 let př.n.l. – počet lidí v populaci - 5 milionů) vliv na přírodu: Nebyla narušena přírodní rovnováha

starověk: Ve kterých oblastech se rozvíjela lidská činnost ve středověku? http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reconst_knossos_crete.jpg Mínojský palác v Knósu

starověk: rozvoj lidské činnosti v oblastech: pastevectví zemědělství rozvoj měst, sídel těžba rud těžba dřeva http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reconst_knossos_crete.jpg Mínojský palác v Knósu

Jaký byl důsledek: a) těžby dřeva b) těžby rud, rozvoje zemědělství, rozvoje sídel?

Důsledek: kácení lesů, proto působením vody a větru – půdní eroze změna vodního režimu a klimatu b) v některých oblastech zhroucení původního ekosystému – vznik stepí, pouští důsledek pro obyvatele: zastavení rozvoje, stěhování, zánik sídel v těchto oblastech V ČR: Polabí, jižní Morava

středověk: Jaký byl rozvoj lidské činnosti v Evropě? Jaký byl důsledek pro okolní prostředí? Mont-Saint-Michel na severu Francie http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mont-Saint-Michel_depuis_la_mer.jpg

středověk: Evropa: rozvoj zemědělství – kácení lesů rozvoj řemesel – těžba surovin, doly Další rozvoj sídel Mont-Saint-Michel na severu Francie http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mont-Saint-Michel_depuis_la_mer.jpg

středověk: Zmenšování rozlohy lesů Čerpání surovinových zdrojů Rozvoj sídel Nedochází k celkovému postižení biosféry Mont-Saint-Michel na severu Francie http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mont-Saint-Michel_depuis_la_mer.jpg

Novověk nástup průmyslové revoluce: 1) potřeba surovin 2) rozvoj sídel Ad1) těžba ……………………. (Doplňte) Objev Ameriky http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Columbus_Taking_Possession.jpg

Novověk nástup průmyslové revoluce: 1) potřeba surovin: 2) rozvoj sídel Ad 1) těžba dřeva ve velké míře těžba uhlí, ropy těžba rud Objev Ameriky http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Columbus_Taking_Possession.jpg

2) rozvoj sídel: rozšiřování měst, sídel – zvyšování počtu obyvatel ve městech zakládání nových sídel – blíže průmyslu nutnost dopravy – stavba komunikací, používání dopravních prostředků

Jaký je důsledek pro ekosystémy? vede k jejich poškozování: …………………………….. ……………………………………. …………………………………….. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rio_putumayo.jpg?uselang=cs

důsledek pro ekosystémy jejich poškozování - kácení deštných pralesů vysoušení mokřadů nadměrné spásání vodní a větrná eroze http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rio_putumayo.jpg?uselang=cs

Jaký je důsledek pro organismy ? http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giant_Panda_2004-03-2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tarpan.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Orangutan.jpg

důsledek pro organismy 1) vyhubení (př. tarpan) 2) snížení stavu, ohrožení (př. orangutan, panda) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giant_Panda_2004-03-2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tarpan.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Orangutan.jpg

3) Rozšiřování druhů, zejména pěstovaných a. chovaných (př 3) Rozšiřování druhů, zejména pěstovaných a chovaných (př. lilek brambor) 4) přemnožení introdukovaných druhů – př. králík v Austrálii 6) synantropní druhy – doprovázejí člověka a využívají jeho činnosti př. rostliny: kopřiva př. živočicha: potkan

A co dál, člověče? Udržitelný rozvoj představuje způsob rozvoje, který zachovává životní úroveň (blahobyt) v současnosti s ohledem na zachování zdrojů pro budoucí generace tak, aby jejich životní úroveň nepoklesla kvůli vyčerpání zdrojů. Chovejme se k přírodě tak, aby i naše děti měly životní prostředí v pořádku přinejmenším tak, jako my.

Zdroje: VASNETSOV, Viktor M.. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%D0%9A%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%B2%D0%B5%D0%BA_%281%29.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org PETERAK. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reconst_knossos_crete.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mont-Saint-Michel_depuis_la_mer.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org PRANG. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Columbus_Taking_Possession.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org MIGUERMESTO. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rio_putumayo.jpg?uselang=cs [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org BORISOV. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tarpan.pngiki/Soubor:Columbus_Taking_Possession.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org LOW, Tom; LEAKEY, Camp. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Orangutan.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN 80-7168-828-2.