Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_23_ABIOTICKE_FAKTORY_ VLIV_SVETLA_ NA_ ROSTLINY Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby Anotace Prezentace popisuje vliv slunečného záření - jednoho z abiotických faktorů prostředí – na rostliny Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Abiotické složky prostředí – vliv vliv slunečního záření na rostliny
hustota ozáření závisí na zeměpisné šířce ročním období denní době Působí záření: světelné infračervené = teplo ultrafialové Vliv má: kvalita světla intenzita světla délka ozáření = fotoperioda

3 Které děje probíhají po dopadu světelného záření na povrch listu?
1) 2) 3)

4 Které děje probíhají po dopadu světelného záření na povrch listu?
1) 2) 3) Průchod = transmise 2) Pohlcení = absorpce 3) Odraz = reflexe

5 Rozhodněte, které listy budou:
Nejlépe propouštět světlo - (tenké/ silné/ kožovité /měkké) Nejlépe pohlcovat světlo - (pestře zbarvené na podzim / panašované / povadlé / plně turgescentní / sytě zelené) Nejlépe odrážet světlo – (hladké / matné / s trichomy / povadlé / plně turgescentní / se silnou kutikulou s vosky)

6 Rozhodněte, které listy budou:
Nejlépe propouštět světlo - (tenké/ silné/ kožovité /měkké) Nejlépe pohlcovat světlo - (pestře zbarvené na podzim / panašované / povadlé / plně turgescentní / sytě zelené) Nejlépe odrážet světlo – (hladké / matné / s trichomy / povadlé / plně turgescentní / se silnou kutikulou s vosky)

7 Průchod = transmise Závisí na tloušťce listu: tenké propouští až 40%
V propouštěném světle převládá vlnová délka 500 nm - stinné = sciofytní rostliny jsou přizpůsobeny zastoupením rostlinných barviv

8 Fenologický vegetační rytmus:
Jsou sezónní změny biotopu během 1 roku Jak můžeme popsat změny v bylinném patře listnatého lesa?

9 Jarní aspekt – byliny náročné na světlo kvetou před olistěním stromů
sasanka hajní Orsej jarní Prvosenka vyšší

10 letní aspekt – byliny přizpůsobené absorpci zejména 490 - 500 nm
kvetou po olistění stromů Starček hajní – obrázek na: Lipnice hajní – obrázek na:

11 Pohlcení = absorpce Téměř všechno absorbované světlo přeměněno na teplo Jen % využito na fotosyntézu Fotosynteticky aktivní záření PHAR vlnová délka 400 – 700 nm (viditelné světlo 350 – 750 nm) tvoří 75% hustoty ozáření

12 Odraz = reflexe Záleží na kvalitě listu: - větší : hladké
s větším turgorem - menší: matné s nižším turgorem Na kvalitě záření: Infračervené – odraz až 70% Viditelné – světelné – 6-12% UV – 3%

13 Rostliny podle nároku na světlo:
Kde rostou?

14 Rostliny podle nároku na světlo:
a) Heliofyt – světlobytná rostlina (louka) b) Heliosciofyt – tolerantní k osvětlení c) sciofyt – stínobytná rostlina (les, stín) - nesnáší přímé slunce

15 Rostliny podle nároku na fotoperiodu:
Dlouhodenní – kvetou při fotoperiodě 14 – 16 hod Krátkodenní – kvetou při fotoperiodě 12 hod Neutrální - nezávislé na fotoperiodě Kdy u nás kvetou?

16 Krátkodenní – jarní (řeřišnice luční) b) dlouhodenní – léto (bojínek luční) c) neutrální – kdykoliv (sedmikráska chudobka)

17 Mění se světelné poměry stanovišť rostlin působením člověka?
Uveďte příklady:

18 Mění se světelné poměry stanovišť rostlin působením člověka?
Uveďte příklady: Kácení stromů v lese – vznik mýtiny Nová zástavba – zastínění původní lokality Nekosení louky – zarůstání dřevinami Polétavý prach a aerosoly z průmyslu – zaprášení listů rostlin Komunikace pro auta – zaprášení listů, zastříkání bahnem

19 Zdroje: SULLIVAN, John. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SALVOR. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PALOLLO. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: U.S. NAVY PHOTO BY MASS COMMUNICATION SPECIALIST 2ND CLASS PATRICK W. MULLEN III. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google