DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_21_HISTORICKY_VYVOJ_VZTAHU_CLOVEKA_A_PROSTREDI Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby 15.10.2013 Anotace Slouží k vyvození vztahů člověka k prostředí v historickém kontextu uvědomění si klíčové role člověka ve vztahu k utváření krajiny a vlivu na ni Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Historický vývoj vztahů člověka a prostředí člověk součástí ekosystému – asi ……………let Na časové ose vyznačte pravěk, starověk, středověk, novověk a moderní současnou dobu 3 mil. 4000 0 476 1492 19. stol 20., 21. stol
Historický vývoj vztahů člověka a prostředí člověk součástí ekosystému – asi 2 miliony let Před Kristem Po Kristu 3 mil. 4000 0 476 1492 19. stol 20., 21. stol pravěk starověk středověk novověk Moderní doba
Přiřaďte hodnoty počtu obyvatel planety Země jednotlivým obdobím či letopočtům: 50 000 př. Kr. 1,6 miliardy 8000 př. Kr. 500 milionů 7 miliard 5 milionů 1900 300 milionů 2012 9 miliard ? 2050 2 miliony Před Kristem Po Kristu 3 mil. 4000 0 476 1492 19. stol 20., 21. stol pravěk starověk středověk novověk Moderní doba
2050 - 9 miliard ? 2012 - 7 miliard 1900 - 1,6 miliardy - 500 milionů 0 - 300 milionů 8000 př. Kr.- 5 milionů 50 000 př. Kr.- 2 miliony Před Kristem Po Kristu 3 mil. 4000 0 476 1492 19. stol 20., 21. stol pravěk starověk středověk novověk Moderní doba
Ve kterých obdobích jde o pozvolný nárůst? Grafické znázornění počtu obyvatel v jednotlivých obdobích si prohlédněte na webové adrese: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/js10/antropog/web/pages/1-2-ovlivnovani-geologickych-podminek.html Ve kterých obdobích jde o pozvolný nárůst? Kdy můžeme mluvit o exponenciálním růstu lidské populace?
V pravěku šlo o rozptýlené osídlení 50 000 př. Kr.- 2 miliony 8000 př. Kr.- 5 milionů V pravěku šlo o rozptýlené osídlení Pozvolný nárůst počtu obyvatel trval až do středověku K prudkému nárůstu obyvatel dochází v novověku, exponenciálně se zvyšuje v moderní době 20. a 21. století 0 - 300 milionů - 500 milionů 1900 - 1,6 miliardy 2012 - 7 miliard 2050 - 9 miliard ?
pravěk: Jaký byl způsob života člověka ? Jaká byla velikost lidské populace, jak byla rozložena? Jaký byl vliv takového způsobu života na přírodu? (Odvoďte z obrázku)
Pravěk: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%D0%9A%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%B2%D0%B5%D0%BA_(1).jpg
pravěk: způsob života člověka : lov, sběr velikost lidské populace: malá rozložena rozptýleně (8000 let př.n.l. – počet lidí v populaci - 5 milionů) vliv na přírodu: Nebyla narušena přírodní rovnováha
starověk: Ve kterých oblastech se rozvíjela lidská činnost ve středověku? http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reconst_knossos_crete.jpg Mínojský palác v Knósu
starověk: rozvoj lidské činnosti v oblastech: pastevectví zemědělství rozvoj měst, sídel těžba rud těžba dřeva http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reconst_knossos_crete.jpg Mínojský palác v Knósu
Jaký byl důsledek: a) těžby dřeva b) těžby rud, rozvoje zemědělství, rozvoje sídel?
Důsledek: kácení lesů, proto působením vody a větru – půdní eroze změna vodního režimu a klimatu b) v některých oblastech zhroucení původního ekosystému – vznik stepí, pouští důsledek pro obyvatele: zastavení rozvoje, stěhování, zánik sídel v těchto oblastech V ČR: Polabí, jižní Morava
středověk: Jaký byl rozvoj lidské činnosti v Evropě? Jaký byl důsledek pro okolní prostředí? Mont-Saint-Michel na severu Francie http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mont-Saint-Michel_depuis_la_mer.jpg
středověk: Evropa: rozvoj zemědělství – kácení lesů rozvoj řemesel – těžba surovin, doly Další rozvoj sídel Mont-Saint-Michel na severu Francie http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mont-Saint-Michel_depuis_la_mer.jpg
středověk: Zmenšování rozlohy lesů Čerpání surovinových zdrojů Rozvoj sídel Nedochází k celkovému postižení biosféry Mont-Saint-Michel na severu Francie http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mont-Saint-Michel_depuis_la_mer.jpg
Novověk nástup průmyslové revoluce: 1) potřeba surovin 2) rozvoj sídel Ad1) těžba ……………………. (Doplňte) Objev Ameriky http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Columbus_Taking_Possession.jpg
Novověk nástup průmyslové revoluce: 1) potřeba surovin: 2) rozvoj sídel Ad 1) těžba dřeva ve velké míře těžba uhlí, ropy těžba rud Objev Ameriky http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Columbus_Taking_Possession.jpg
2) rozvoj sídel: rozšiřování měst, sídel – zvyšování počtu obyvatel ve městech zakládání nových sídel – blíže průmyslu nutnost dopravy – stavba komunikací, používání dopravních prostředků
Jaký je důsledek pro ekosystémy? vede k jejich poškozování: …………………………….. ……………………………………. …………………………………….. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rio_putumayo.jpg?uselang=cs
důsledek pro ekosystémy jejich poškozování - kácení deštných pralesů vysoušení mokřadů nadměrné spásání vodní a větrná eroze http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rio_putumayo.jpg?uselang=cs
Jaký je důsledek pro organismy ? http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giant_Panda_2004-03-2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tarpan.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Orangutan.jpg
důsledek pro organismy 1) vyhubení (př. tarpan) 2) snížení stavu, ohrožení (př. orangutan, panda) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giant_Panda_2004-03-2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tarpan.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Orangutan.jpg
3) Rozšiřování druhů, zejména pěstovaných a. chovaných (př 3) Rozšiřování druhů, zejména pěstovaných a chovaných (př. lilek brambor) 4) přemnožení introdukovaných druhů – př. králík v Austrálii 6) synantropní druhy – doprovázejí člověka a využívají jeho činnosti př. rostliny: kopřiva př. živočicha: potkan
A co dál, člověče? Udržitelný rozvoj představuje způsob rozvoje, který zachovává životní úroveň (blahobyt) v současnosti s ohledem na zachování zdrojů pro budoucí generace tak, aby jejich životní úroveň nepoklesla kvůli vyčerpání zdrojů. Chovejme se k přírodě tak, aby i naše děti měly životní prostředí v pořádku přinejmenším tak, jako my.
Zdroje: VASNETSOV, Viktor M.. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%D0%9A%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%B2%D0%B5%D0%BA_%281%29.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org PETERAK. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reconst_knossos_crete.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mont-Saint-Michel_depuis_la_mer.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org PRANG. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Columbus_Taking_Possession.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org MIGUERMESTO. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rio_putumayo.jpg?uselang=cs [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org BORISOV. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tarpan.pngiki/Soubor:Columbus_Taking_Possession.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org LOW, Tom; LEAKEY, Camp. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Orangutan.jpg [online]. [cit. 15.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN 80-7168-828-2.